Ketoner +2

Miriam81

Betatt av forumet
For 14 dager siden leverte jeg inn urinprøve siden jeg var så øm rundt mageområdet. De fant ikke noe da, men skulle dyrke den. Så i dag får jeg brev om å levere inn ny urinprøve da de hadde funnet ketoner +2. Noen som har anelse av hva dette kan være? Det var alt som sto i brevet. Ikke har jeg vært dårlig, bare forkjølet og liten sliten om dagen og små vondt i hodet. 

Ketoner (eller ketonlegemer) er nedbrytningsprodukter av fettsyrer og får forhøyet konsentrasjon i blodet (påvises ved urinprøver) ved sult, ikke-hyperinsulinemisk hypoglykemi og akutte tilfeller av diabetes mellitus (oftest type I, men i blant også type II). Disse ketonene er aceton (propanon), acetoacetat (3-oksobutanoat) og beta-hydroksybutyrat (3-hydroksybutanoat). Sistnevnte er formelt sett ikke noe keton. Acetoacetat og beta-hydroksybutyrat er viktige brensler for mange vev, særlig under faste og sult. Særlig hjernen er sterkt avhengig av ketonlegemer under perioder med redusert matinntak.

har du sukker i urinen i tillegg til ketoner burde du ta kontakt med lege fort, da kan du ha høyt blodsukker og holder på å utvikle syreforgiftning (Farlig!) da har du diabetes...

Ketoner er også noe man får feks på lavkarbo (ketolyse). Det er fettforbrenning (tomt for karbo) kort fortalt og er vanlig hvis man feks ikke har spist noe særlig eller veldig lite karbohydrater...

Back
Topp