Keton +3 i urinen?

verpesyk

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
❤ Aprilbarna19 ❤
Jeg var hos jordmor i dag, og fikk vite at jeg har keton +3 i urinen. For en uke siden fikk jeg vite at jeg etter glukosetest fikk 8,2 og legen henviste meg til sykehuset for veiledning. Jordmor ringte sykehuset og de sa de har avvist henvisning fordi det er for mild svangerskapsdiabetes til at de skal veilede meg. Fastlegen har fått brev i går om dette, og må selv følge meg opp med sjekking av blodsukker.

Keton ser ut til å kunne komme av svangerskapsdiabetes, men også om man får for lite karbohydrater. Legen sa forrige uke at jeg måtte passe på inntak av frukt, melkevarer og karbohydrater. Jeg har forsøkt å kutte karbohydrater siste uka siden det omdannes til sukker. Kanskje det blir for lite med rugbrød og knekkebrød som hovedkilde til karbohydrater. Kjenner meg usikker, og håper å få noe hjelp og tips av fastlegen til uka.

Noen som har vært borti noe lignende?

Jeg har hatt ketoner i urinen hele svangerskapet, og fikk påvist diabetes i uke 29. Men det er ikke farlig og ha ketoner i urinen :)

Jeg har hatt ketoner i urinen hele svangerskapet, og fikk påvist diabetes i uke 29. Men det er ikke farlig og ha ketoner i urinen :)
Synes bare det var rart det kom nå når jeg har kuttet på karbohydratinntaket. Da er det kanskje en sammenheng med det og sv.diabetes.

Synes bare det var rart det kom nå når jeg har kuttet på karbohydratinntaket. Da er det kanskje en sammenheng med det og sv.diabetes.

Når du har ketoner i urinen vil det si at kroppen bruker seg selv som næringskilde, som for ekspempel når man går på lavkarbo kommer man i en tilstand kalt ketose. Så hvis du har kuttet karbohydratinntaket er det ikke rart du har ketoner i urinen :)

Når du har ketoner i urinen vil det si at kroppen bruker seg selv som næringskilde, som for ekspempel når man går på lavkarbo kommer man i en tilstand kalt ketose. Så hvis du har kuttet karbohydratinntaket er det ikke rart du har ketoner i urinen :)
Nei, forhåpentligvis er det bare kutt av karbohydrater som har ført til disse ketonene :) Usikker på hva jeg skal gjøre. Legen sa jeg måtte kutte inntaket karbohydrater, så nå har kilden til karbohydrater for min del vært rugbrød og knekkebrød. Kan jo ikke være greit for babis om jeg har havnet i ketose. Vet at kroppen min lett tærer på seg selv hvis jeg kutter en del matvarer. Gikk jo ned 20 kg på et år. Sikkert kroppen som tenker at jeg vil begynne med det igjen :(

Nei, forhåpentligvis er det bare kutt av karbohydrater som har ført til disse ketonene :) Usikker på hva jeg skal gjøre. Legen sa jeg måtte kutte inntaket karbohydrater, så nå har kilden til karbohydrater for min del vært rugbrød og knekkebrød. Kan jo ikke være greit for babis om jeg har havnet i ketose. Vet at kroppen min lett tærer på seg selv hvis jeg kutter en del matvarer. Gikk jo ned 20 kg på et år. Sikkert kroppen som tenker at jeg vil begynne med det igjen :(

Ja, snakk med jordmor eller legen og hør hvilket råd de har.

Jeg spurte legen min om det var farlig for babyen men det var ikke farlig for han, det skal veldig mye til før han ikke får den næringen han trenger :)

Trodde det skulle mye til for å havne i ketose, under 20 gram karbohydrater per dag eller noe mener jeg på. Kanskje du bør kutte ned karbohydratene som du har gjort, men ikke fullt så mye? Men trodde ikke du kom i ketose når en spiser knekkebrød f.eks. Blir raskt mer enn 20 g karbohydrater til dagen det :)

Trodde det skulle mye til for å havne i ketose, under 20 gram karbohydrater per dag eller noe mener jeg på. Kanskje du bør kutte ned karbohydratene som du har gjort, men ikke fullt så mye? Men trodde ikke du kom i ketose når en spiser knekkebrød f.eks. Blir raskt mer enn 20 g karbohydrater til dagen det :)
Mener det er 50 grensa går på for å unngå ketose...

ImageUploadedByBV Forum1466289488.984894.jpg

Har daglig spist flere skiver rugbrød og flere knekkebrød, så skjønner det ikke helt. Får ringe legen på mandag. Håper ikke det er noe farlig som gjør dette!

Har daglig spist flere skiver rugbrød og flere knekkebrød, så skjønner det ikke helt. Får ringe legen på mandag. Håper ikke det er noe farlig som gjør dette!
Hvis du så bildet jeg delte så var bare karbohydrat fattig kost en av de mulige årsakene til ketoner i urinen. Jeg hadde ketoner i urinen i starten pga kvalme og at jeg spiste veldig lite. Men det kan jo komme av graviditet sånn generelt også.

Back
Topp