Keloid, unormal arrdannelse

ActionPaction

Elsker forumet
Noen som har fått behandlet keloid - sånne arr som utvikler seg til "pølser" i huden?

Jeg har et stygt arr som bare blir større og større. Fastlegen min gir ingen gode svar når jeg spør om hvordan dette kan behandles. Tenker jeg kanskje skal ta kontakt med hudlege og vil gjerne høre andre erfaringer

ALLE mine arr er sånn. Kan ikkje behandles har eg blitt fortalt. Klumper og pølser.

ORIGINAL: eplemos

ALLE mine arr er sånn. Kan ikkje behandles har eg blitt fortalt. Klumper og pølser.

Jeg har kun ett - etter bcg-vaksinen. Det er til gjengjeld kjempestort 6-7 cm...

Men jeg har hørt at hvis man får et slikt arr betyr det at man har en hud som ikke takler arrdannelse særlig bra. Jeg var rimelig redd for ks da jeg gikk gravid, så for meg en gigantisk pølse på magen...

Har sett litt på nett, og ser at det står om behandling ved kortison-srpøyter...?

Er vel ikke så mange behandlinger mot det.

Men man kan bruke enkelte peelinger, men da skal man peele hard å lenge, helst så det begynner å blør, over flere ganger.
Har hørt om noen som har gjort det, og det har hjulpet, men vet ikke om jeg ville gjort det selv [8D]

Jeg ble operert når jeg var 4-5 år og "stiftet" sammen..det ble til en slik pølse. Ødela selvtilliten min totalt når jeg vokste opp.
Hudlegen prøvde først med kortison, men han hadde for mye på et punkt, så arret sank inn i magen...så ut som en ekstra navle.
Når jeg var 15-16 år fikk jeg "plastisk operasjon" hvor de skjærte bort pølsa og sydde meg sammen under huden, slik at det bare var et sting som var på utsiden øverst.

Når jeg nå skulle ha planlagt ks, ga jeg beskjed om hva som skjedde når jeg ble "stiftet" (da stifting er vanlig prosedyre ved lukking av ks-såret), og da sydde de på samme måte som på magen.

Arret mitt på magen er bare en tynn strek nå, og ks-arret ser ut til å gro til en liten strek! [:)] Verdt å sjekke den muligheten :)

jeg har 2 styk, et på armen etter et merklig stikk en gang, og et på låret etter et uhelig møte med høvelen,

ca 0,5 cm store,

har kekket di hos legen, så er slikt arr.legen mente jeg kunne prøve og ta di bort.. så får se hva jeg gjør.

men har tatt keisersnitt for ett år siden, og det arret er kempefint, ikke tegn til stygg arrdannelse. dette ble sydd invendig og limt om det har noe og si kansje

ORIGINAL: BenedicteF

Jeg ble operert når jeg var 4-5 år og "stiftet" sammen..det ble til en slik pølse. Ødela selvtilliten min totalt når jeg vokste opp.
Hudlegen prøvde først med kortison, men han hadde for mye på et punkt, så arret sank inn i magen...så ut som en ekstra navle.
Når jeg var 15-16 år fikk jeg "plastisk operasjon" hvor de skjærte bort pølsa og sydde meg sammen under huden, slik at det bare var et sting som var på utsiden øverst.

Når jeg nå skulle ha planlagt ks, ga jeg beskjed om hva som skjedde når jeg ble "stiftet" (da stifting er vanlig prosedyre ved lukking av ks-såret), og da sydde de på samme måte som på magen.

Arret mitt på magen er bare en tynn strek nå, og ks-arret ser ut til å gro til en liten strek! [:)] Verdt å sjekke den muligheten :)

Det var et oppløftende svar! Skjønner at jeg nok må til en hudlege for å få mer informasjon om hvilke muligheter som finnes

Fint å kunne hjelpe :)
Visste faktisk ikke at det var et navn på den type arrdannelse [:)]
Så da har jeg lært nå nytt i dag også :D

Jeg fikk det da jeg fjernet en føflekk og sydde. Viste seg at jeg reagerte på tråden det ble sydd med, og ble behandlet fortløpende med sårplate med noe på (sikkert kortison da), og så skifte og så hvile og så prøve igjen.

Deler av den har blitt mykere og flatere, men er fremdeles en klump igjen som klør ganske ofte... Mulig jeg skal høre om den kan skjæres bort, hvis det er mulig. For jeg trodde det ikke var det...

det gikk seg til med tiden. hvis ikke så hadde jeg tatt laser.

ORIGINAL: hissigproppen

Jeg fikk det da jeg fjernet en føflekk og sydde. Viste seg at jeg reagerte på tråden det ble sydd med, og ble behandlet fortløpende med sårplate med noe på (sikkert kortison da), og så skifte og så hvile og så prøve igjen.

Deler av den har blitt mykere og flatere, men er fremdeles en klump igjen som klør ganske ofte... Mulig jeg skal høre om den kan skjæres bort, hvis det er mulig. For jeg trodde det ikke var det...

Fastlegen min mente at det mest sannsynligvis bli enda værre dersom arret ble skjært bort. Men som nevnt stoler jeg ikke på at hun er helt oppdatert.

Mitt arr klør også - typisk når jeg har lagt meg og prøver å sove. [:@]

Mannen min har det. Han fikk kortisonsprøyte i ett av dem på brystet, noe som var inni gamperævva sinnsykt vondt vistnok.[:o] Men det som hjalp til slutt var å dypfryse arret. Han fikk flytende nitrogen spøytet inn i arrvevet og nå er det mye flatere.

ORIGINAL: Kriswizz

Mannen min har det. Han fikk kortisonsprøyte i ett av dem på brystet, noe som var inni gamperævva sinnsykt vondt vistnok.[:o] Men det som hjalp til slutt var å dypfryse arret. Han fikk flytende nitrogen spøytet inn i arrvevet og nå er det mye flatere.

Behandling med flytende nitrogen har jeg heller aldri hørt om før. Skjønner at det finnes en del muligheter her, bare man finner en kompetent lege! [:)]

Du kan gå til en hudlege og få skutt inn kortison i arret. Det hjelper Mitt stygge, klumpete og kløende arr på halsen er nå kløfritt og helt flatt og mykt Skal få en behandling til, og da vil det forhåpentligvis bli mindre rødt også. Det gjør ikke vondt i det hele tatt å få gjort det[:)]

jeg danner keloide arr. dro til fastlegen, som så på meg i 2 min .. før han skrev en henvisning til hudklinikken.

nå er arret helt glatt etter en del (til tider smertefulle) behandlinger [:)]

Back
Topp