Keisersnitt

Tilly

Betatt av forumet
Har vært hos legen og fått beskjed om at jeg gjerne må ta keisersnitt. Jenta ligger i seteleie og da var det visst anbefalt og ta keisersnitt. Skulle visstnok være grusomt å føde normalt da.
Er det noen som har tatt keisersnitt? Jeg lurer jo på en del ting. som f.eks er man ved bevissthet hele tiden, får man holde barnet med en gang, er det vondt i såret i ettertid og må man ligge lengre på sykehuset enn ved en normal fødsel?
Puh!! ble en del spm[:)]
Håper at det er noen som vil dele sine erfaringer med meg, sånn at jeg er litt klokere viss det skulle bli til at jeg skal føde på den måten....

hei
har aldri hatt keisersnitt, men jeg vet at de får være lengre på sykehuset. du får sikkert epidural og da er du bevist, og kan tenke meg at du får holde nurket ditt ganske så fort hun er tatt ut. du får sikkert bedre svar hos noen som har hatt det. noe vondt i såret må man vel regne med, men du får smertestillende for det da. du får ha lykke til, og kos deg med nurket når du har fått ho.[;)]

Hei hei...

Har selv tatt keisersnitt.. Men det var et haster-keisersnitt, var i full narkose.. Men med planlagte keisersnitt er man ved bevisstheten hele tiden og får barnet til seg like fort som ved normal fødsel...

Selv kom jeg meg raskt etter fødselen og var på føttene dagen etterpå, selvfølgelig er det ømt i såret, men det går utrolig fort over. Ved normal fødsel kan man jo bli klippet/revne og få vanskeligheter med å sitte/gå på do o.l. etter fødsel, dette slipper man i allefall ved keisersnitt...

Noen dager ekstra på sykehuset er det vanlig at de med keisersnitt må ha....

Hei.
Jeg hadde også haste-keisersnitt, de prøvde først å bare bedøve meg med epidural, så jeg kunne være våken. Men den virka ikke bra nok, så jeg fikk narkose.
Men... hun som lå på samme rom som meg, hadde planlagt keisersnitt. Hun hadde vært våken, fikk holde jenta si med en gang, og var oppe og rusla - forsiktig - på kvelden..
Jeg lå med rier i 27 timer før de endelig tok keisersnitt,
så jeg var så sliten at jeg ikke orka opp før dagen etter!!
Da er det greit at det er planlagt på forhånd, så er du innstilt på det og ferdig uthvilt..
Er en stor sjangse for at det blir planlagt på meg denne gangen også, og selv om det ikke er det jeg ønsker, er det trygt å vite når og hvordan ting skjer.. Synes jeg da! [:)]
På sykehuset her er det vanlig å ligge minst 5 dager, da kan de holde øye med såret så det ikke blir infeksjoner og lignende. Du trenger også litt ekstra tid, for det er jo en operasjon du har vært igjennom.
Det svir nok litt etterpå, men det kan det gjøre etter en fødsel og.. [;)]

Ble langt dette, håper jeg har kunnet hjelpe litt... [:D]

Hei !

Vil gi deg litt informasjon om keisersnitt, var selv igjennom keisersnitt i januar da jeg fødte tvillinger.
Mine tvillinger lå begge i tverrleie og det ble planlagt keisersnitt 06.01.05, men fødselen satte igang av seg selv 02.01.05 da viste det seg at den ene satt i sete mens nr. to lå i tverr leie og det ble derfor utført keisersnitt.
De prøvde først med vanlig epidural men den virket ikke på meg så de satte noe som hetet spinal, du er også da med bevist men lammet i hele kroppen.
Jeg fikk da ikke holde barna rett etter fødselen men fikk selvfølgelig se dem.
Etter et keisersnitt må barna være noen timer på barneklinikken for observasjon, du blir da sydd og det tar jo litt tid etterpå måtte jeg på observasjonsposten og der be jeg liggende i 11 timer pga blodtrykket mitt var alt for høyt.
Vanligvis ønsker de att du er oppe å går etter ca 1 døgn, det gjør litt vondt første gangen du reiser deg opp men du lærer deg fort en teknikk og for hjelp av personalet for å finne riktig måte for å reise deg fra sengen på.
Jeg fødte en søndag og reiste hjemm en torsdag, mens med en vanlig fødsel kan du reise hjemm dagen etter, det gjorde jeg med første mann.
Når det gjelder det at barne ditt sitter i sete trenger du ikke ta keisersnitt hvis bekkenet ditt er passe stort, dette vil de skjekke med en ultralyd før fødselen.
Har en venninne som har født to i sete og en vanlig, og hun sier det er ingen forskjell på smertene om det er vanlig eller sete fødsel.

Lykke til med fødselen og barseltiden.

Mvh. Irene

Heisann[:D] 1000 takk for svar. Er litt klokere nå ja[;)] så nå får jeg bare vente å se hva som blir min fødemåte.

Ønsker dere alle lykke til videre[:D]

Back
Topp