Keisersnitt

LillianneLie

Forumet er livet
VIP
Dette høres kanskje litt rart ut og sikkert litt uforståelig for mange, men jeg har så lyst på keisersnitt[:)]

Men så tenker jeg at det får man vel ikke uten at det er medisinske grunner for dette? Eller?

Leste noe i en avis for en stund siden at keisersnitt var vanligst blant helsepersonell, så utfra det tolket jeg det litt som at det er noe det går an å be om, og at kanskje helsepersonell blir tatt mer på alvor eller noe, og at de lettere kommer igjennom med sine ønsker?

Så i hovedsak, må det være alvorlige medisinske grunner tilstede for å få keisersnitt eller KAN jeg be om (og selvsagt risikere å få avslag) selv om jeg ikke har de mest alvorlige grunnene?

En venninne av meg fikk på psykisk grunnlag.

Nei, man kan ikke bare be om keisersnitt fordi man har lyst og få det... Det må være en medisinsk grunn til et ks og det er legene som bestemmer.. Vaginal fødsel er best for mor og barn så om du ikke har en bedre grunn enn at du har lyst på ks - så får du det ikke... Jeg måtte ha hastesnitt sist og håper inderlig jeg får føde vaginalt denne gang.. Husk at et ks er en stor operasjon med mange mulige komplikasjoner og det kan ta lang tid å komme seg etterpå..

Jeg har ikke fødselsangst...

Saken er at min mor har tatt 3 keisersnitt hovedsaklig fordi bekkenet hennes var i absolutt grenseland for å være i stand til en vaginal fødsel... Dette fant de ikke ut før under fødselen og det ble hastekeisersnitt.

Jeg er veldig liten i det området selv (vet det ikke trenger å bety at jeg har lite bekken), men er redd for det samme her også. Vet ikke om det trenger være arvelig da. Er også plaget med høy puls og uregelmessig hjerterytme som forverres ved den minste anstrengelse, så jeg har liksom kommet frem til det selv da, at et keisersnitt hadde vært det tryggeste[;)][8D]

Men ser absolutt den at det er og bør være for de med alvorlige medisinske eller psykiske grunner til det, det er jo mer kostbart enn en vaginal fødse.l Men det skader vel uansett ikke å ta det opp med legen min?[:)]

Det skader absolutt ikke å ta det opp med legen. Det skader jo ikke å spørre. Og er de redd for størrelsen på bekkenet, så kan du vel få målt det før fødsel (hvis jeg har skjønt det riktig).

ORIGINAL: merete_80

Det skader absolutt ikke å ta det opp med legen. Det skader jo ikke å spørre. Og er de redd for størrelsen på bekkenet, så kan du vel få målt det før fødsel (hvis jeg har skjønt det riktig).

Ja, håper på det[:)] Men har forstått at det ikke er rutine å gjøre det. Men får spørre om det hadde gått an[:)]

ORIGINAL: LillianneLie

ORIGINAL: merete_80

Ja, håper på det[:)] Men har forstått at det ikke er rutine å gjøre det. Men får spørre om det hadde gått an[:)]

Jeg tror heller ikke det er rutine, men hør med legen - så bør jo det gå an å få gjort.

En venninne av meg fikk keisersnitt fordi bekkenet var for smalt, de sjekket.

MEN, det er virkelig ikke noe å ønske seg. etter en vanlig fødsel kommer du deg mye fortere enn med ks.

Jeg hadde ks og syns det var grusomt, rett og slett. Mye fordi det var akutt jeg fikk ikke prøve å føde vanlig. Hadde svangerskapsforgiftning og hellp-syndrom.

Lykke til uansett

Får få målt bekkenet, og om det er fint er det nok best som du sier med vaginal fødsel:)]

Takk for svar![:)]

ORIGINAL: LillianneLie

Jeg har ikke fødselsangst...

Saken er at min mor har tatt 3 keisersnitt hovedsaklig fordi bekkenet hennes var i absolutt grenseland for å være i stand til en vaginal fødsel... Dette fant de ikke ut før under fødselen og det ble hastekeisersnitt.

Jeg er veldig liten i det området selv (vet det ikke trenger å bety at jeg har lite bekken), men er redd for det samme her også. Vet ikke om det trenger være arvelig da. Er også plaget med høy puls og uregelmessig hjerterytme som forverres ved den minste anstrengelse, så jeg har liksom kommet frem til det selv da, at et keisersnitt hadde vært det tryggeste[;)][8D]

Men ser absolutt den at det er og bør være for de med alvorlige medisinske eller psykiske grunner til det, det er jo mer kostbart enn en vaginal fødse.l Men det skader vel uansett ikke å ta det opp med legen min?[:)]

jeg også er veldig liten selv,men fikk time til å måle bekkene mitt på sykehuset... og angående ks,så er dte lettere å få det når man er førstegangsfødende. Jeg fikk det grunnet seteleie,og at jeg da nekta å føde vaginalt grunnet det var da fødselsangsten kom frem..
så jeg hadde ikke noe psykisk grunn eller noe,jeg var bare fast bestemt på mitt valg!
må tilføye at hadde snuppa mi ligget rett vei så ville jeg født vaginalt.

lykke til![:)]

Prøv å få målt bekkenet ditt du. Jeg er brei over ræva, men hadde for trangt bekken, så det har ikke noe med saken å gjøre[:)] Vil ikke ha ks igjen, selv om jeg ikke hadde komplikasjoner så var det jævlig vondt lenge etterpå.

Nå skal jeg svare deg helt ærlig... Ønsker du keisersnitt fordi du synes det høres enklere ut? Slik du legger det fram er det ingen fysiske eller psykiske grunner til å ønske dette, så jeg svarer deg deretter....

1. Det koster mange tusen å utføre et keisersnitt. Hvem er det som betaler dette? Norge, og ikke deg selv.

2. Tenker du på risikoene ved å utføre et keisersnitt? Spinalhodepine, komplikasjoner som kan skje under keisersnittet (skjære over blodårer, treffe urinblære eller andre organer), infeksjon i såret. Ikke minst overheng og arrvev senere.

3. Tenker du på smertene ETTER et keisersnitt? Det er en grunn til at man skal ligge 5 dager og ikke 3 dager på barsel etter et KS.

4. Tenker du på barnet? Hva er best for barnet? Barnet får ikke en naturlig start på livet, uansett hvordan man vrir å vender på det.

5. Hva med ammingen? Har du satt deg inn i forskjellene ved fødsel/KS når det gjelder amming?

Hilsen en som har hatt to ufrivillige keisersnitt. Et akutt og et planlagt, hvor det planlagte gikk dårligere enn det akutte.

ORIGINAL: *April*

Nå skal jeg svare deg helt ærlig... Ønsker du keisersnitt fordi du synes det høres enklere ut? Slik du legger det fram er det ingen fysiske eller psykiske grunner til å ønske dette, så jeg svarer deg deretter....

1. Det koster mange tusen å utføre et keisersnitt. Hvem er det som betaler dette? Norge, og ikke deg selv.

2. Tenker du på risikoene ved å utføre et keisersnitt? Spinalhodepine, komplikasjoner som kan skje under keisersnittet (skjære over blodårer, treffe urinblære eller andre organer), infeksjon i såret. Ikke minst overheng og arrvev senere.

3. Tenker du på smertene ETTER et keisersnitt? Det er en grunn til at man skal ligge 5 dager og ikke 3 dager på barsel etter et KS.

4. Tenker du på barnet? Hva er best for barnet? Barnet får ikke en naturlig start på livet, uansett hvordan man vrir å vender på det.

5. Hva med ammingen? Har du satt deg inn i forskjellene ved fødsel/KS når det gjelder amming?

Hilsen en som har hatt to ufrivillige keisersnitt. Et akutt og et planlagt, hvor det planlagte gikk dårligere enn det akutte.

1. Da kan vi dra frem f.eks røykere, overvektige etc - grupper som "velger" å koste samfunnet mange utgifter mtp helseutgifter. Fri abort dekkes også av det offentlige.
Men å få velge fødemetode, noe som skal være en stor begivenhet og kan bli ødeleggende eller fantastisk i en kvinnes liv... det skal en selvsagt IKKE få.
Det er dessuten ikke mange prosent som frivillig ønsker KS uten indikajson, sammenlignet med de som ønsker å føde vaginalt -  så denne kostnaden behøver du nok ikke å bekymre deg for.

2. Tenker du på risikoene det er å føde vaginalt, både for kvinnen og barnet? Totalrupturer, underlivsbrokk, kompikasjoner. i forbindelse med epidural (som over 50 % av fødende tar), psykiske traumer, skader på barn i forbindelse med navlestreng rundt halsen, stanger mot bekkenet, tang (med de smerter kan medføre for barnet), oksygenmangel og haste/katastrofeKS etc.
Mange med KS har flat mage og pene nesten usynlige arr forresten.

3. Smerter etter KS er meget meget individuelt.
Noen har null smerter, noen har mye smerter. Noen har det noen dager andre et par uker. Akkurat som ved vaginal fødsel.
For mange er dessuten det å ha smerter i etterkant, absolutt verdt det.
En SKAL dessuten ikke ligge 5 dager på barsel etter KS - jeg var klar for hjemreise på dag 2, andre med meg.

4. Hva som er best for barnet er også svært individuelt.
Er tangforløsning, hasteKS, navlestreng rundt halsen etc bra for barnet? Det er en litt forhøyet risiko for astma mtp KS ja - noe som også gjelder barn som blir født vaginalt som blir stressa og svelger forrurenset fostervann.
Naturlig er i en del tilfeller ikke alltid best...

5. Amming er også individuelt.
Ammingen kan fungere like bra etter planlagt KS som etter vaginal fødsel - samme med melkeproduksjonen. Jeg fikk babyen opp på brystet inne på operasjonssalen, ammet ham 45 min etterpå. Fikk melk mye raskere enn etter fødsel nr 1 (vaginalt).
Enda en av mytene rundt KS dette her. Studier som er gjort og konkludert med at KS mødre har noe mer startproblemer med amming/melkeproduksjon, har tatt utgangspunkt i alle typer KS, (inkl katastrofe og hasteKS) - og sistnevnte  medfører jo ofte utskillese av stresshormoner og at mor og barn blir adskilt en stund. Alt dette vil spille inn på melkeproduksjon. Det blir derfor en stor feilkilde i en slik studie.

Hilsen en som har født vaginalt èn gang, som angrer stort - og som har født med et høyt ønsket planlagt KS som gikk helt etter boka på alle måter, og som ikke har angret ett sekund.[:)]

Det er fordeler og ulemper med både planlagt KS og ved vaginal fødsel, både for mor og for barn. Selv om et planalgt KS er trygt, er vaginal fødsel er å foretrekke dersom alt går etter boka - men det gjør det ikke alltid. Og når TS er bekymret   - med god grunn - synes jeg det er helt kurant at hun ytrer ønske om KS. Blir hun målt til at bekkenet er stort nok, og derfor vil føde vaginalt, så er jo det toppers det også.
Men den svartmalinen av KS som du driver med her, synes jeg ikke noe om - og derfor mitt motsvar.

Jeg hadde KS pga smalt bekken og seteleie. Kjempefin erfaring! Ingen plager etterpå, og har et fint arr som ikke plager meg noe som helst. Melk kom det masse av så det var heller ikke noe problem!
Syns du skal ta det opp med legen jeg og be om å få målt bekkenet!

Folk opplever dette forskjellig som alt annet så du må bare finne ut av det selv sammen med jordmor/legen [:)]

Når jeg fikk vite at jeg var gravid med nr 3, så begynte jeg med en gang å tenke på fødselen. Pga hks med nr 1, og vakumhjelp med nr 2, så var jeg veldig redd fro hva som ville skje denne gangn.

var til samtale 2 ganger,grein mine bittre tårer. Var skikkelig redd, men fikk ikke ks med nr 3. jeg er veldig glad for det den dag i dag, men man vet jo aldri hvordan en fødsel ender. men er ennå litt sint fordi de ikke tok meg på alvor, for jeg var skikkelig redd[:(]

Eg har hatt to ks.
En haste ks og en planlagt ks.

Jeg har hatt et hasteKS, og et planlagt. Skal ha det tredje planlagte KS om 5 uker.
Hadde jeg kunne føde normalt hadde jeg gjort det gledelig, men bekkenet mitt er for smalt!

KS er er stor operasjon som for det aller fleste innbærer mye smerte i etterkant og det tar lenger tid å komme seg etterpå.
Dersom du bare har "lyst" på KS, så tviler jeg på at du får det. Har du alvorlig fødselsangst derimot, så kan du få det, hvor stengt dette er avhenger av sykehuset du skal føde på.

Back
Topp