Jeg hadde hastekeisersnitt med førstemann.
Foruten kraftig bekkenløsning var det et perfekt svangerskap, og jeg var i fin form da fødselen ble satt i gang 17 dager på overtid.
Jeg hadde sammenhengende rier men bare 2,5 åpning, og babyen ville absolutt ikke ut.
Så begynte babyen å stresse, og det endte med keisersnitt.
Babyen hadde ligget i klem og fått hodet presset kraftig bakover, ansiktet var oppblåst og det så ut som om han hadde vært i slåsskamp :(
Jeg fikk holde han i en liten halvtime, før de tok han fra meg og så gikk det 10 timer før jeg fikk se han igjen.
Da jeg 1 år etter ble gravid igjen var jeg skikkelig redd for at det samme skulle skje også denne gang.
Grudde meg helt vanvittig :( Jeg fikk ingen ekstra oppfølging, foruten en ekstra ul).
Det ble en litt stressende fødsel også denne gang da jeg hadde pressrier i 10 timer og ikke særlig til åpning.
Akkurat da jordmoren skulle gå for å kontakte lege, ropte jeg: "JEG MÅÅÅ PRESSE..NÅÅÅÅ"
Hun ble helt fortvilet, men tok en sjekk nedentil..og jammen meg..der var hun på vei ut :)
Så de siste 5 cm åpning gikk på 2 min :)
Jeg følte til siste slutt med den siste fødselen at det ikke ville ende bra, men det gjorde det jo.
Og for en drøm det var å få hun på brystet mitt og få nyte hun med en gang.
Og så var det jo kjempedeilig å kunne bevege seg skikkelig etterpå, bare litt vondt å sette seg ned ;)
Normal fødsel er absolutt best i mine øyne, og det skal gå fint å føde selv om man hadde keisersnitt forrige gang.
Men...jeg har jo allerede begynt å grue meg og tenke på at det kan ende med keisersnitt denne gangen..selv om det gikk bra sist.
Får håpe det går bra og at du også får oppleve en vanlig fødsel :)