Keisersnitt...

Primrose

Forumet er livet
jeg hadde et ganske komplisert opplegg etter forrige fødsel (revna noe inni hampen) og hadde vondt i et år etterpå. så da når jeg var hos gynekologen sist sa hun at jeg sto fritt til å velge keisersnitt ved neste evt. fødsel pga det jeg hadde vært igjennom. ble litt letta, for på sykehuset her får man det ikke hvis man ikke kjemper og maser osv.

meeen, nå tenker jeg at jeg helst ikke vil ha det... jeg har mer lyst på en jordmor jeg kan samarbede med, sånn at jeg slipper å få panikk sånn at det samme som sist skjer... er dette jeg aller helst vil!

men så snakker jeg med min søster, hun fikk en gutt 4 mnd etter meg i 08. det var hennes 3 barn. de to første var raske dritlette fødsler, men med han siste ble det keisersnitt pga en ny "ting" de forsker på i norge. vet ikke helt hva det heter, men det er sånn at det er farlig for babyen å bli født normalt fordi hvis det oppstår en blødning, så er det noe med blodplatene som gjør at legene ikke vil kunne klare å stoppe blødningen og barnet vil dø. gikk greit med søstra mi og ungen, hun måtte til oslo og ta keisersnittet pga forskningen - og ifølge henne var det dette som var det verste, å ikke kunne føde i hjembyen.

menneh, så sier hun nå at denne "tilstanden" er arvelig, og at jeg må ta en blodprøve for å finne ut om jeg er bærer av genet. hvis jeg er det, så må også jeg ta keisersnitt i enten bergen eller oslo... [:(] tenker selvsagt at dette er noe man må gjøre, men vil jo gjerne at alt skal vær normalt... må jeg så må jeg. nå skal søster finne ut hva dette heter, sånn at jeg kan ringe legen å få tatt testen. så er det bare å krysse fingrene da [:D]

virker på meg som du ikke har noe valg, blodprøven vil på en måte gi deg svaret. Men forstår dine bekymringer, kanskje snakke godt med jordmor om dette, om det viser seg at du ikke har arvet dette, og muligens kan prøve på en vanlig fødsel. Håper du finner hva du selv ønsker og får en fantastisk fødsel !

huff hørtes skummelt ut! håper du kan føde "normalt", men hvis ikke så er det jo bedre å ta keisersnitt og ha en trygg fødsel for både mor og barn. Ingenting som er nederlag. Og full spjæling hørtes ikke godt ut...[&:]

Ja, blir spennende å få svar på prøven... takk for støtten jenter! jeg tror jo egentlig det blir fantastisk å bli mamma igjen uansett, uansett hvordan. og egentlig skal vi være glad for at min søster ble sjekket (er ikke rutine), sånn at jeg får mulighet til å forhindre det dersom det skulle gått galt. 

Er det snakk om rhesus minus med anti D? Eller er det noe andre greier. For når man er det så er det farlig hvis blodet kommer over i babyen ved fødsel (men bare hvis babyen er rhesus positiv).

Se det positive i det, du får en trygg fødsel..og keisersnitt er en kjempefin måte å føde på.. jeg endte med ks sist..og det var ingen dårlig følelse rundt det...det herligste er når gråten kommer fra babyen...og uansett om det går fort, så er det jo noe du har ventet veldig på den siste tiden uansett...

Om du ikke er i hjembyen, så gjør jo ikke det rare forskjellen, du er jo inne på sykehuset uansett[:)]

Dette går nok veeeeldig bra[:)]

Back
Topp