Keisersnitt VS tidlig igangsetting

VRosa

Andre møte med forumet
Nå håper jeg virkelig at noen her har tanker eller erfaringer å dele for jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre!

Situasjonen min er at baby pga mine helseproblemer skal ut i uke 36+0. Jeg får selv velge mellom igangsetting eller keisersnitt. Jeg har et barn fra 2018 som kom til verden med keisersnitt og hadde egentlig en helt ok opplevelse med det, men jeg kjenner veldig på et ønske om å prøve å føde denne gangen. Spesielt er det en bekymring å ikke kunne løfte og hjelpe med 2-åringen etter operasjonen...

Er det noen som har erfaringer med igangsetting så tidlig? Ser liksom for meg at man er helt umoden og at det er vanskelig å få det i gang..

Erfaringer med fødsel etter et keisersnitt?

Generelle erfaringer med fødsel vs keisersnitt?

På forhånd takk! Mister søvn over denne beslutningen..

Jeg kan kun svare på grunnlag av at min første fødsel ble akutt/hastekeisersnitt 3 uker før termin. Der startet ikke fødselen først altså, men jeg ble lagt inn pga. store blødninger som ikke stoppet og det ble bestemt (helt ute for min kontroll) at det skulle tas KS der og da.
Jeg hadde ikke lest noe om keisersnitt, og følte meg veldig snytt for fødselen da jeg var veldig forberedt på å føde vaginalt. I tillegg er det jo som du skriver en enorm belastning for kroppen da det er en operasjon.
Heldigvis gikk fødsel nr. 2 «som planlagt». Jeg ville gjerne oppleve en normal, vaginal fødsel og det fikk jeg. Den ble ikke akkurat en rask fødsel. Startet med at vannet gikk 4 dager før termin og riene kom med ca 6 min mellomrom, men de var lite effektive. Var inn og ut av sykehuset, sov ikke på 2 døgn pga. riene, men de kom ikke jevnt nok og var heller ikke effektive, så jeg var rett og slett bare utslitt. Fikk modningspille etter 2 dager (fordi vannet var gått, kunne det ikke gå lenger tid), deretter epidural (som var fantastisk og nødvendig for at jeg skulle klare å samle krefter til fødselen), og så startet fødselen/den aktive delen til slutt. Ble litt sying nedentil og hele fødselen tok på mer enn keisersnittet, MEN, ville lett valgt vaginal fødsel igjen. En helt annen opplevelse, og kroppen kom seg mye raskere etterpå. Så, satser på vaginal fødsel igjen (håper dog på at riene blir litt mer effektive denne gangen).

Jeg vet ikke hvordan igangsetting virker inn, men kan dele erfaring fra fødsel i uke 36+0, siden mitt andre barn ble født da. Siden det var prematur fødsel, måtte jeg ha belter på magen hele fødselen for å overvåke rieaktivitet og baby, så man får litt mer begrenset bevegelsemulighet under fødsel. Ellers var det ingen ekstra tiltak under fødsel, og han kom ut sprek og fin premature har også litt mer oppfølging etter fødsel, så vi kunne ikke være på på barselhotellet, men måtte på barselavdelingen. Han måtte ha mat regelmessig, og temperaturen ble målt en del ganger, samt oksygenmetning og noe blodprøver. Han fikk også lysbehandling mot gulsott to ganger, da grenseverdiene for å starte behandling settes lavere for premature. Om babyen din uansett skal ut i uke 36, så vil vel oppfølging av baby etter fødsel bli ganske lik uansett :)

Jeg vet ikke hvordan igangsetting virker inn, men kan dele erfaring fra fødsel i uke 36+0, siden mitt andre barn ble født da. Siden det var prematur fødsel, måtte jeg ha belter på magen hele fødselen for å overvåke rieaktivitet og baby, så man får litt mer begrenset bevegelsemulighet under fødsel. Ellers var det ingen ekstra tiltak under fødsel, og han kom ut sprek og fin premature har også litt mer oppfølging etter fødsel, så vi kunne ikke være på på barselhotellet, men måtte på barselavdelingen. Han måtte ha mat regelmessig, og temperaturen ble målt en del ganger, samt oksygenmetning og noe blodprøver. Han fikk også lysbehandling mot gulsott to ganger, da grenseverdiene for å starte behandling settes lavere for premature. Om babyen din uansett skal ut i uke 36, så vil vel oppfølging av baby etter fødsel bli ganske lik uansett :)

Takk for svar! Hun skal ut i uke 36 uansett så akkurat den biten regner jeg med blir ganske lik.. Det ble vår forrige også og hadde et ganske likt løp som dere med litt ekstra oppfølging, uten at det var noe dramatisk i det :) Syns bare det er veldig vanskelig å selv få valget mellom igangsetting eller keisersnitt..

Jeg kan kun svare på grunnlag av at min første fødsel ble akutt/hastekeisersnitt 3 uker før termin. Der startet ikke fødselen først altså, men jeg ble lagt inn pga. store blødninger som ikke stoppet og det ble bestemt (helt ute for min kontroll) at det skulle tas KS der og da.
Jeg hadde ikke lest noe om keisersnitt, og følte meg veldig snytt for fødselen da jeg var veldig forberedt på å føde vaginalt. I tillegg er det jo som du skriver en enorm belastning for kroppen da det er en operasjon.
Heldigvis gikk fødsel nr. 2 «som planlagt». Jeg ville gjerne oppleve en normal, vaginal fødsel og det fikk jeg. Den ble ikke akkurat en rask fødsel. Startet med at vannet gikk 4 dager før termin og riene kom med ca 6 min mellomrom, men de var lite effektive. Var inn og ut av sykehuset, sov ikke på 2 døgn pga. riene, men de kom ikke jevnt nok og var heller ikke effektive, så jeg var rett og slett bare utslitt. Fikk modningspille etter 2 dager (fordi vannet var gått, kunne det ikke gå lenger tid), deretter epidural (som var fantastisk og nødvendig for at jeg skulle klare å samle krefter til fødselen), og så startet fødselen/den aktive delen til slutt. Ble litt sying nedentil og hele fødselen tok på mer enn keisersnittet, MEN, ville lett valgt vaginal fødsel igjen. En helt annen opplevelse, og kroppen kom seg mye raskere etterpå. Så, satser på vaginal fødsel igjen (håper dog på at riene blir litt mer effektive denne gangen).

Takk for svar! Hørtes ut som en litt røff runde da:inpain: Sånn sett ganske rolige forhold rundt et planlagt keisersnitt.. Det er nettopp det ukontrollerte som jeg er litt redd for! Hadde du noen form for ekstra oppfølging fordi det var fødsel eller keisersnitt eller har ikke det noe å si?

Takk for svar! Hørtes ut som en litt røff runde da:inpain: Sånn sett ganske rolige forhold rundt et planlagt keisersnitt.. Det er nettopp det ukontrollerte som jeg er litt redd for! Hadde du noen form for ekstra oppfølging fordi det var fødsel eller keisersnitt eller har ikke det noe å si?
Nei, hadde ikke noe ekstra oppfølgning, men det kommer kanskje på hva som er årsak til KS første gang osv. Jeg tror nok sjelden en vaginal fødsel blir nøyaktig som planlagt uansett. Det kan gå fortere, saktere, andre ting som skjer osv. Men jeg syns jo det er litt av spenningen på en måte. Og tenker at det kan nesten ikke dra ut mer enn forrige gang, he he (Bank i bordet!). Men syns likevel det var verdt det- altså opplevelsen er på en måte fin likevel. Ved planlagt igangsetting vil jeg tror at det både kan gå fort og sakte, men modningspillene er ganske effektive, så vil tro det ikke nødvendigvis drøyer på samme måte som jeg hadde det (men er nok bedre å høre fra noen som faktisk har vært gjennom akkurat det :)).

Jeg ble satt i gang 8 dager over og baby kom fortsatt ikke før 12 dager over. Jeg kommer til å be om å bli satt i gang tidligere denne gangen fordi kroppen min var tydeligvis ikke klar for fødsel 8 dager over termin heller - så da kan jeg like greit settes i gang tidligere og kanskje slippe at baby vokser til 4,5kg :joyful: Til tross for at det tok lang tid opplevde jeg hele fødselen som fin og vil føde vaginalt igjen. Fikk noen komplikasjoner etter fødsel (og måtte hasteopereres) som jeg håper jeg slipper, men akkurat å få baby ut var en fin opplevelse :) Alt er på en måte uforutsett med vaginal fødsel, men jeg gjorde bare som jeg ble fortalt av jordmødrene og følte meg trygg på at ting gikk som det skulle. Fikk epidural når riene begynte å bli sterke og det var deilig!

Jeg ble satt igang i uke 35 med førstemann. Var ikke moden, men hovedproblemet var at de «glemte» meg støtt og stadig (de var så travle). Så da ble det til at piller som skulle blitt tatt med f.eks 12 timers mellomrom ble mer som 20 timers mellomrom o.l. De gjorde mange feil med igangsettingen min. Så jeg startet/stoppet flere ganger. Endelig satte vi foten ned på dag 4, men da var jeg utslitt (i det landet får man ikke lov å spise når man er i fødsel - så jeg hadde ikke spist annet enn glukosetabletter innen da), og sleit veldig. Når vi satte foten ned og de gjorde ting riktig så ble det fart på ting, og fra å bare ha hatt 1cm i 4 dager, så kom jeg meg til 5cm i løpet av natten til dag 5. men dessverre var jeg for utslitt da og svimte av mellom hver ri, og så ble ungen stressa og det endte i hastekeisersnitt på dag 5. har hatt to vaginale fødsler ukomplisert etterpå - som jeg må innrømme har vært mye lettere å bedre enn keisersnitt! Jeg kom meg så raskt i forhold. Hvis jeg var deg (og dette er kun min mening!), så ville jeg prøvd igangsetting og sett hvordan kroppen reagerte. De har uansett lav terskel for så å ta keisersnitt.. men da har man prøvd liksom. Er jo nesten alltid best for både baby og mor med vaginal fødsel. :happy:

Sniker fra september.

I forrige svangerskap ble jeg satt igang 32+0 pga svangerskapsforgiftning. Ble satt i gang med ballong den dagen, og gikk med den til morgenen etter. Da var jeg så moden at de kunne ta vannet med en gang. Fikk litt rier, men også riedrypp underveis. Baby kom på kvelden 32+1. Gikk helt fint! Aktiv fødsel varte ca 10 timer.

Back
Topp