Keisersnitt ved seteleie

Det spørs hvilket sykehus du føder på.
Søsteren min fødte på Haukeland, og keisersnitt var ikke et tema engang. 
Hun fikk heller ikke røntgen av bekkenet.

Nå skal det sies at Haukeland er eksperter på setefødsler, så tror det er derfor de er så rigide. 
Og forøvrig ble det en kjempefin fødsel. 

Oki, skal føde på Lillehammer. Ønsker ikke å føde vaginalt hvis han fortsatt ligger i seteleie senere, grunnen er at jeg har epilepsi, å er redd kroppen i takler en større påkjenning. 

Ligger i sete her og jeg har sjekka litt rundt på nettet men tror det er veldig forskjellig. Det er visst mest i Norge de er gira på å føde vanlig uansett. De fleste andre land får man keisersnitt,
Jeg skal sjekke i morra om hun har snudd seg. håper det :)

Jeg hadde setefødsel ved SUS for 3 år siden. Ble anbefalt setefødsel etter røntgen av bekken. Ønsket også selv å føde vaginalt. Det var en veldig trygg og fin fødsel. Du har to leger til stede i tillegg til jordmor. Det er den ene legen som tar imot barnet, mens den andre står rett ved siden av og assisterer. 

Stavanger er, som Haukeland, veldig erfarne på setefødsler. 

Venter ei jente nå. Hun lå lenge på tvers. Da øsnket jeg bare at hun skulle sette seg så jeg kunne ha setefødsel igjen. Nå ble det likevel sånn at hun ligger med hodet ned så da blir det "normal" fødsel. Hadde gjennomført setefødsel igjen om jeg måtte. Heller det enn keisersnitt, som jo faktisk er en operasjon.

Jeg fødte vaginalt i seteleie og det gikk kjempebra. Men jeg fikk velge og det føltes tryggt uansett om jeg gikk for vaginal fødsel. Jeg fødte på Ullevaal i Oslo der man MÅ røntge bekken får å sjekke att man er stor nok att kunne føde normalt. De måler også babyns vekt for att se det ikke er øver 4 kg, da er det ikke aktuelt med setefødsel hvis barnet er så stort. Men UL viste feil på vårt barn og jeg fikk høre att man bør legge til 4-500g mot vad vi fikk se på UL. Som sagt så kan setefødsel vara en litt større påkjenning for kroppen og jeg skulle absolutt i ditt fall be om att få snakke med en lege. Vi fikk snakke i en hel time med en lege så vi skulle føle oss helt trygge på vaginal fødsel. Men keiersnitt er også en påkjennning for kroppen og ikke minst etterpå.
Jeg føler mig utroligt stolt att klart en setefødsel og att jeg fikk føde normalt så det anbefales:) Lykke til videre!

Vi fikk også utrolig god oppfølging. Min gutt var 4 kg. Fikk beskjed om at han var ca. 10 % under gjennomsnittet, så å legge på noen kilo kan nok være lurt ja... Jeg vet ikke om SUS har noen grense på 4 kg...

Jeg visst på forhånd at jeg måtte klippes og at de måtte bruke tang på hodet.Fikk også beskjed om at jeg måtte ha epidural ved setefødsel. Jeg er ikke glad i sprøyter og grudde meg mest til dette egentlig. Heldigvis fikk de ikke tid til å sette epiduralen fordi hele fødselen tok rundt 2,5 time. Gikk bra uten og har i samtale med min nye jordmor forstått at de ikke er vanlig med epidural ved setefødsel i f.eks. Sverige.

På lillehammer har jeg inntrykk av at det er valgfritt, men mulig det er fordi forrige min ble tatt med hastesnitt der at de er såpass innstilte på det.

Jeg er faktisk midt i prossessen med å krangle meg til å ENTEN få prøve meg på setefødsel ELLER få ytre vending siden jeg absolutt ikke vil ha ett ks til. Det var kjipt nok forrige gang. Denne gangen har jeg en på 1 og 1/2 som ikke kommer til å skjønne hvorfor jeg ikke kan leke og herje eller løfte han opp om han trenger kos og slikt noe.... Jeg vil rett og slett ikke det, men siden du har epilepsi (noe du da vet en hel del mer om en meg) så har du egne hensyn og ta og må jo velge det som føles tryggest og best for deg. Vil tro det blir tatt hensyn til om du snakker med dem. Lillehammer er jo veldig innstilte på at alt skal være trygt for mor og barn. Kan jo hende du kan få ytre vending også da slik at du kan føde vanlig om du ønsker det. Min hadde til alt overmål lagt seg på tvers i går når jeg var inne for leiesjekk, men de mente at det da er enda enklere med vending som jeg får beskjed om jeg får eller ikke på mandag *krysser fingre og tær*. De virker runde og greie på Lillehammer så ring og be om å få en samtale:) Kan jo ikke skade:)

Så du skal føde på Lillehammer du også? Når har du termin? Er for tiden innlagt med høyt blodtrykk, mest sannsynlig kommer jeg hjem i dag. Har ikke fått noe proteiner i urinen, så da er det vel ikke noe forgiftning. Men skal tilbake på tirsdag utifra det jeg vet nå, på ny ultralyd å event planlegge videre.

lolly87 skrev:
Så du skal føde på Lillehammer du også? Når har du termin? Er for tiden innlagt med høyt blodtrykk, mest sannsynlig kommer jeg hjem i dag. Har ikke fått noe proteiner i urinen, så da er det vel ikke noe forgiftning. Men skal tilbake på tirsdag utifra det jeg vet nå, på ny ultralyd å event planlegge videre.

Ja, jeg skal til Lillehammer. Har termindato den 21:) Får virkelig ikke håpe du har sv.skapsforgiftning da!  Jeg skal tilbake på mandag å få beskjed om hva de kan tilby, så da krysser jeg fingre og tær Håper både du og jeg får det vi ønsker oss

Virker som dem tar hensyn til hva vi vil, å det er ganske bra. Ifølge papirene til sykehuset så har vist jeg termin den 21 også, jeg som trodde det var den 23:) Venter på resultatet av urinprøva nå, den skulle vist sjekkes grundig. Regner ikke med at den gir noe utslag av noe.

lolly87 skrev:
Virker som dem tar hensyn til hva vi vil, å det er ganske bra. Ifølge papirene til sykehuset så har vist jeg termin den 21 også, jeg som trodde det var den 23:) Venter på resultatet av urinprøva nå, den skulle vist sjekkes grundig. Regner ikke med at den gir noe utslag av noe.

Hahah Stilig!! Kanskje vi havner der samtidig

Om babyen hadde ligge i sete hadde jeg vært nødt til å ta keisersnitt ved mitt sykehus, eller født vaginalt ved et større sykehus i fylket..

Back
Topp