Keisersnitt/vaginal fødsel

Desember2014barn

Andre møte med forumet
Hei!

Jeg er førstegangs fødende.
Og skal føde vaginalt.
Jordmor spurte angående om hvordan min mors fødsler var.

Hun har hatt 3 fødsler.

Alle 3 med keisersnitt. Da fødselskanalen/bekken var for trangt. Selv om vi var normale babyer ifht størrelse og vekt.

De 2 første ikke planlagte mens den siste fikk hun planlagt keisersnitt.

Er det stor sjanse for at jeg også kommer til å slite og få hastekeisersnitt?
Eller har det ikke noen sammenheng , bare tilfeldig genetisk??

Noen som har hatt en vaginal fødsel til tross for at dere trodde dere måtte ha keisersnitt pga deres mors fødsler?
Og er det mer risiko vedrørende hastekeisersnitt i forhold til planlagt keisersnitt?? Pga stress hos de sykehusansatte osv.

Vil ikke si at jeg har fødsels angst. Men har angst for at det skal skje noe som jeg ikke er forberedt på og har kontroll på.
Og miste masse blod og få blodtrykksfall osv. Da jeg har hatt dette i svangerskapet ofte da jeg svinger i fra 30-50 i undertrykk på blodtrykket mitt.

Hjelp:/

Min mor hadde ks på 3 stk, pga for trangt bekken. Jeg hadde ikke noe problemer. Det eneste var at baby nr 2 stanget litt i bekkenet mitt, men hu kom fint ut ;)

TuMmY LoVe

Hei!

Jeg er førstegangs fødende.
Og skal føde vaginalt.
Jordmor spurte angående om hvordan min mors fødsler var.

Hun har hatt 3 fødsler.

Alle 3 med keisersnitt. Da fødselskanalen/bekken var for trangt. Selv om vi var normale babyer ifht størrelse og vekt.

De 2 første ikke planlagte mens den siste fikk hun planlagt keisersnitt.

Er det stor sjanse for at jeg også kommer til å slite og få hastekeisersnitt?
Eller har det ikke noen sammenheng , bare tilfeldig genetisk??

Noen som har hatt en vaginal fødsel til tross for at dere trodde dere måtte ha keisersnitt pga deres mors fødsler?
Og er det mer risiko vedrørende hastekeisersnitt i forhold til planlagt keisersnitt?? Pga stress hos de sykehusansatte osv.

Vil ikke si at jeg har fødsels angst. Men har angst for at det skal skje noe som jeg ikke er forberedt på og har kontroll på.
Og miste masse blod og få blodtrykksfall osv. Da jeg har hatt dette i svangerskapet ofte da jeg svinger i fra 30-50 i undertrykk på blodtrykket mitt.

Hjelp:/

Ingen erfaring i forhold til arv. Vedrørende hastekeisersnitt så kan det sikkert være litt økt risiko på visse ting, i og med at ting må skje så fort (f.eks. tilstand hos mor eller barn), men jeg tror ikke det er noen økt risiko pga stress hos de sykehusansatte. Heller motsatt tror jeg, at de jobber enda bedre under press :)

Kan du ikke be om røntgen for utredning av bekkenet ditt?

Jeg har hatt en fldsel, min søster en og min mor tre... Vi har alle hatt HELT forskjellige fødseler... Syns du skal slappe av og prøve å føde vaginalt som planlagt jeg. Prøv å ikke tenk så mye på andre sine fødseler, jeg orker ikke å bekymre meg for alt som KAN hende... Blir jo gal da....

Jeg ville nok forhørt meg med lege om de kunne finne ut dette med bekkenet, og vært åpen om bekymringene. Kan ikke være godt å gå rundt med slike tanker. :/

Mamma hadde 1 hastekeisersnitt og 1 planlagt pga for lite bekken. Å både jeg og søsteren min var så vidt 3kg. Jeg fødte vanlig.

Back
Topp