Keisersnitt sår og verk

FayNani

Forelsket i forumet
Hei,

Jeg tok KS for en uke siden i dag og fikk beskjed om å passe på at det ikke ble rødflammete og verk i og rundt såret. Da skulle jeg ringe inn og evt. komme på en sjekk av såret.

Jeg har nå gått i tre dager med verk. Det er ikke flammete og jeg tror ikke jeg har feber. Jeg går fortsatt på smertestillende og tar to paracet kl 7 om morgenen, kl 13 på dagen og på kvelden før jeg legger meg.. Med andre ord tror jeg ikke jeg hadde fått med meg om jeg hadde hatt feber en gang.
Jeg ringte føden, men fikk beskjed om å vente? Enda mer...? Er dette riktig? Jeg har hatt et KS tidligere da hadde jeg ikke vondt etter en uke. Jeg var oppe å gikk uten problemer og tok ikke smertestillende. Denne gangen er det vondt, verk og slitsomt. De kuttet ikke i samme snitt som sist, men mye lenger ned. Rett i bøyen på magen, så uansett hvordan jeg beveger meg så får såret aldri fred. Jeg synes også det er vanskelig å holde det tørt da det verker en del (i dag kom det igjennom buksa) og det blir klamt i mellom "valken" de har skåret i... Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå. Føler på meg at dette er riktig, men får jo ikke hjelp..?

Hei!

Jeg skjønner at det stresser deg litt at det fortsatt er vondt,, men det er ikke så uvanlig at en fortsatt kan ha en del verk etter 1 uke. Du har hatt et keisersnitt før, men det er et nytt inngrep som også kan medføre litt arrvev i skuren, så det er ikke usannsynlig at det verker lenger denne gangen.
Er det ikke flammete eller rødt, og der ikke siver puss ut fra skuren, eller at der føles som store klumper innenfor skuren, er det sannsynligvis ok.
Men.Føler du selv at ikke alt stemmer og du ikke får komme innom sykehuset, hadde jeg tatt kontakt med egen jordmor eller lege, og bedt dem se på det - og evt henvise deg opp til sykehuset.

Det kan være smart å legge en liten klut mellom skuren og buksekanten nå i starten, slik at skuren får luft, samtidig som ikke noen gnikker mot den.

Håper det kan hjelpe deg videre!

Lykke til!

Mvh Jordmor Grethe :greet025

Back
Topp