Keisersnitt på Ahus og partner?

Avianna

Betatt av forumet
Marshmallows2021
Jeg lurer på om noen vet om reglene på Ahus om hvor lenge partner kan være tilstede etter keisersnitt?
Har lest på Ahus nettsider men finner kun informasjon om fødsel. Er ikke sikker om de samme reglene gjelder ved keisersnitt.
Jeg er bekymret siden jeg ikke vil være i stand til å ta være på barna mine (tvillinger) en stund etter operasjonen, og i infobladet som jeg fikk stå der at partner skal passe på barna. Men hva som skjer da nå med koronareglene?

Har spurt jordmor på sykehuset men hun sa kun at jeg ikke bør bekymre meg om dette, så jeg fikk ikke et skikkelig svar.

Er det noen her som hadde ks på Ahus i den siste tiden som kan dele erfaringer?

Vet ikke hvordan det er med ks, men jeg skal føde straks ved Ahus divisjon Kongsvinger (slik jeg skjønte det følger de Ahus sine corona retningslinjer). Jordmor sa til meg på fredag at de nå tillater far på alt, inkl føde poliklinikk og barsel. Så vil tro far vil kunne være med tvillingene deres på barsel. Usikker på om han får være med på selve ks, men det vil jeg tro han får siden det høres ut som planlagt ks :-)

Vet ikke hvordan det er med ks, men jeg skal føde straks ved Ahus divisjon Kongsvinger (slik jeg skjønte det følger de Ahus sine corona retningslinjer). Jordmor sa til meg på fredag at de nå tillater far på alt, inkl føde poliklinikk og barsel. Så vil tro far vil kunne være med tvillingene deres på barsel. Usikker på om han får være med på selve ks, men det vil jeg tro han får siden det høres ut som planlagt ks :)

jeg ringte også føden idag for å avtale overtidkontroll, og da spurte jeg om dette med barsel og poliklinikk, de bekreftet at pr nå får far være med. Men at ting kan endre seg fort, ved et nytt lokalt utbrudd i opptaksområdet. Vet ikke hvor lenge det er til ks, men ut fra termingruppen din er det nært forestående! Jeg ville ringt føden en gang til og hørt med dem. Si at du tenker mye på det og at det ville hjelpe deg å slappe av å få et svar på dette :-)

jeg ringte også føden idag for å avtale overtidkontroll, og da spurte jeg om dette med barsel og poliklinikk, de bekreftet at pr nå får far være med. Men at ting kan endre seg fort, ved et nytt lokalt utbrudd i opptaksområdet. Vet ikke hvor lenge det er til ks, men ut fra termingruppen din er det nært forestående! Jeg ville ringt føden en gang til og hørt med dem. Si at du tenker mye på det og at det ville hjelpe deg å slappe av å få et svar på dette :)

Takk for svar! Ja, jeg skal ha ks på torsdag, så ikke lenge til det :)
Jeg var innlagt på obs posten forrige uke og da var det kun lov for far å komme i besøkstiden mellom 16 og 19 i en time. Infoskrivet sa at dette gjelder obs posten og barsel. Tenker at de da må ha nylig endret reglene?
Fikk beskjed noen uker siden at far må reise hjem 2 timer etter fødsel og deretter kan komme kun i besøkstiden.

Jeg skal ringe om morgenen og spørre, er jo godt å vite hva man skal være forberedt på og om man f.eks skal pakke mat til mannen eller ikke.

Jeg hadde ks på Ahus for snart 3 uker siden.
Far fikk være med på alt frem til ks var over. Da ble han med barnet. Så fikk han være med barnet frem til jeg var ute av post op.
Men han får ikke bli med inn på post op.
Om det passer med tiden, får du møte han på barsel (fra 4 til 7). Ellers må han vente eller komme tilbake senere.

Nå er det kanskje andeledes for deg ettersom du får to.
Men jeg fikk beskjed om at ved planlagt ks, så sendes man på barnselhotellet etter et døgn. Så dit måtte jeg.
Der kan kanskje far bli hele tiden om han ikke forlater hotellet?
Det er fint å være der altså, var veldig rolig og de tar godt vare på deg. Men sengene er dårlig :(

Jeg hadde ks på Ahus for snart 3 uker siden.
Far fikk være med på alt frem til ks var over. Da ble han med barnet. Så fikk han være med barnet frem til jeg var ute av post op.
Men han får ikke bli med inn på post op.
Om det passer med tiden, får du møte han på barsel (fra 4 til 7). Ellers må han vente eller komme tilbake senere.

Nå er det kanskje andeledes for deg ettersom du får to.
Men jeg fikk beskjed om at ved planlagt ks, så sendes man på barnselhotellet etter et døgn. Så dit måtte jeg.
Der kan kanskje far bli hele tiden om han ikke forlater hotellet?
Det er fint å være der altså, var veldig rolig og de tar godt vare på deg. Men sengene er dårlig :(

Takk! Det høres litt skummelt ut å ikke få lov til å se mannen etter keisersnitt hvis det ikke havner akkurat i besøkstiden.
Har snakket med ham og vi har valgt nå å ikke ringe, men bare se an hvordan det blir. Tenker at de velger ut ifra situasjonen og tilstand til mor og barna også, så har en følelse at ingen har noe fasit svar her.

Håper det går bra med deg og barnet og at såret ikke gir deg noe problemer :Heartred
Fikk du god oppfølging på barsel/barselhotell etter ks?

Takk for svar! Ja, jeg skal ha ks på torsdag, så ikke lenge til det :)
Jeg var innlagt på obs posten forrige uke og da var det kun lov for far å komme i besøkstiden mellom 16 og 19 i en time. Infoskrivet sa at dette gjelder obs posten og barsel. Tenker at de da må ha nylig endret reglene?
Fikk beskjed noen uker siden at far må reise hjem 2 timer etter fødsel og deretter kan komme kun i besøkstiden.

Jeg skal ringe om morgenen og spørre, er jo godt å vite hva man skal være forberedt på og om man f.eks skal pakke mat til mannen eller ikke.

Lykke til med keisersnittet i morgen!<3 snakket du med Ahus i dag ang retningslinjene?

Takk! Det høres litt skummelt ut å ikke få lov til å se mannen etter keisersnitt hvis det ikke havner akkurat i besøkstiden.
Har snakket med ham og vi har valgt nå å ikke ringe, men bare se an hvordan det blir. Tenker at de velger ut ifra situasjonen og tilstand til mor og barna også, så har en følelse at ingen har noe fasit svar her.

Håper det går bra med deg og barnet og at såret ikke gir deg noe problemer :Heartred
Fikk du god oppfølging på barsel/barselhotell etter ks?

Jada, fikk veldig god oppfølging. Bare å ringe på de, på barsel og hotellet og de kom og hjalp til.
Ingen klager på det. Eneste dårlige er sengene på hotellet. Men det kan ikke de ansatte noe for.
Har gått veldig fint med såret. Mye vondt første 3 dagene, så jeg fikk mye ekstra smertestillende på Ahus. Men nå merker jeg ingenting så lenge jeg ikke bærer for mye. :)

Lykke til med keisersnittet i morgen!<3 snakket du med Ahus i dag ang retningslinjene?

Fikk ikke ta keisersnitt på torsdag likevel, vi ble fortalt at det var pga for mange koronapasienter og underbemanning relatert til dette. Vi ventet i 9 timer og ble sendt hjem etterpå :banghead:
Men så har jeg nå time på mandag, så håper at det ikke blir utsatt igjen :)

Har snakket med dem mens jeg ventet angående retningslinjer, og det var tillatt for far å være med for ks og for post-op, men etter dette gjelder besøkstiden på barsel. Det var visst uaktuelt for meg å gå på barselhotell hvor far kan muligens være med (tror det kommer an på hva slags rom man får der), siden vi skal ha tvillinger.
Vet ikke om de kommer til å endre retningslinjer nå eller når de skal innføre hurtigtester, men dette var statusen for torsdag i alle fall.

Back
Topp