Keisersnitt og termin

Solmilla83

Glad i forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
dere som skal ha keisersnitt skriver dere hovedtermin eller keisersnitt termin til nav? Jeg har termin 16.10 men skal ha keisersnitt den 6.10

Permisjonen (bortsett fra de 3 ukene) vil uansett bli justert til å gjelde fra datoen barnet faktisk blir født. Så kanskje like greit å skrive dato for ks?

Disclaimer: bare synsing fra min side, har ingen erfaring med ks

Permisjonen (bortsett fra de 3 ukene) vil uansett bli justert til å gjelde fra datoen barnet faktisk blir født. Så kanskje like greit å skrive dato for ks?

Jeg skrev keisersnittdato

Vil det si at hvis jeg feks skriver 16, og føder 6 mister jeg likevel 10 dager av permisjonen min?

Du skriver faktisk termidato på spørsmål om termindato, men du kan jo velge å gå ut i perm opptil 12 uker før termin.. Så du kan jo skrive at du vil starte permisjonen din 3 uker før keisersnittdato likevel. Så mister du ingenting. Anbefaler å spørre dem på facebooksiden til navforeldrepenger eller chatten!

Mister man ikke tre uker uansett da? Trodde at hvis man fødte prematurt, så fikk man uansett brev fra nav om at permisjonen startet tre uker fødselsdato?

Har ingen erfaring med dette. Men når det kommer til nav så trodde jeg det alltid var terminen du får på oul du skal oppgi ;)

Man skal oppgi termin som man får på Oul, og når barnet er født - ks eller vanlig før termin så blir permisjonen beregnet på nytt av nav. På min bekreftelse fra lege stod det også termindato :)

Åh gudamei for et dilemma. Om du skriver termindato.. så mister du jo faktisk ti dager av permisjonen.. Men du må jo uansett ha bekreftelsesbrev fra legen på termindato. .Derfor ville jeg fått legen til å skrive et bekreftelsesbrev til deg der det står at du har termin 6. oktober.. så får du AKKURAT det du skal ha av permisjon uten å miste noe..

Åh gudamei for et dilemma. Om du skriver termindato.. så mister du jo faktisk ti dager av permisjonen.. Men du må jo uansett ha bekreftelsesbrev fra legen på termindato. .Derfor ville jeg fått legen til å skrive et bekreftelsesbrev til deg der det står at du har termin 6. oktober.. så får du AKKURAT det du skal ha av permisjon uten å miste noe..

Jordmor skrev keisersnitt termin helt av seg selv

Dette skjønner jeg ikke - justerer ikke nav uansett tre uke tilbake til før fødsel? Er jo ikke sånn at de som føder i uke 25 mister 15 uker heller...

Dette skjønner jeg ikke - justerer ikke nav uansett tre uke tilbake til før fødsel? Er jo ikke sånn at de som føder i uke 25 mister 15 uker heller...

Om man føder prematurt, og blir på sykehuset en stund kan man søke nav om utsettelse av permisjon og få pleiepenger istedet frem til utskrivelse.

La oss si at du føder seks dager før termin, og fire av de faller på en ukedag - da mister du fire dager permisjon. Samme som om du går over termin - da "mister" du ikke dager ifht nav, men da blir ikke permisjonen forlenget heller så du mister sånn sett dager med babyen. Så sett under ett så et det best å føde på termindato. Det er det jo ikke mange som gjør :P

Om man føder prematurt, og blir på sykehuset en stund kan man søke nav om utsettelse av permisjon og få pleiepenger istedet frem til utskrivelse.

La oss si at du føder seks dager før termin, og fire av de faller på en ukedag - da mister du fire dager permisjon. Samme som om du går over termin - da "mister" du ikke dager ifht nav, men da blir ikke permisjonen forlenget heller så du mister sånn sett dager med babyen. Så sett under ett så et det best å føde på termindato. Det er det jo ikke mange som gjør :p

Ja, vet det er egne regler for pleiepenger. Men det er jo de som føder to uker før termin eller tre, og som drar rett hjem.

Jeg trodde det var sånn at nav uansett korrigerte, så den dagen man føder, så har tre uker av permisjonen gått. Hvis man føder på overtid har tre uker og x dager gått. Så hvis man skal ha keisersnitt ti dager før termin, så regner nav at permisjonen begynner tre uker før det, uansett når man går ut. Men det er kanskje det samme som fu skriver? Tror det er den permisjonsmistingen gravidhjernen min ikke helt skjønner hvor skjer. Men det er veldig gravidhjerne om dagen... :p

Ja, vet det er egne regler for pleiepenger. Men det er jo de som føder to uker før termin eller tre, og som drar rett hjem.

Jeg trodde det var sånn at nav uansett korrigerte, så den dagen man føder, så har tre uker av permisjonen gått. Hvis man føder på overtid har tre uker og x dager gått. Så hvis man skal ha keisersnitt ti dager før termin, så regner nav at permisjonen begynner tre uker før det, uansett når man går ut. Men det er kanskje det samme som fu skriver? Tror det er den permisjonsmistingen gravidhjernen min ikke helt skjønner hvor skjer. Men det er veldig gravidhjerne om dagen... :p

Hehe, gravidhjerne er vi to om :P jeg skal ikke være bastant når det gjelder ks altså...
Jeg har født hhv 10 og 12 dager før termin, og mistet 7 og 9 arb.dager tror jeg. Men hva nav går utifra når det gjelder planlagt ks - det er jeg ikke helt sikker på :)

Hehe, gravidhjerne er vi to om :p jeg skal ikke være bastant når det gjelder ks altså...
Jeg har født hhv 10 og 12 dager før termin, og mistet 7 og 9 arb.dager tror jeg. Men hva nav går utifra når det gjelder planlagt ks - det er jeg ikke helt sikker på :)

Ja, de tre ukene før blir jo ikke tre uker med mindre man føder på termin. Nå er jeg med. Dæven, treig hjerne...

Ja, de tre ukene før blir jo ikke tre uker med mindre man føder på termin. Nå er jeg med. Dæven, treig hjerne...

Jupp..så om hun skriver 16. oktober til nav..som er termindatoen..så vil hun gå ut i permisjon ca 26. september..da er det 3 uker igjen til termindato.. men så kommer jo babyen allerede 6. oktober.. og da får hun bare ca 1.5 uke før babyen kommer.. og så starter selve babypermisjonen 6 oktober.. Derfor vil det lønne seg for henne at det står 6 oktober når hun søker til navn. .slik at hun kan starte permisjonen sin allerede 15. september og ikke mister 10 dager før babyen kommer :) ...men så klart.. om man føder for tidlig så får man jo alle de permisjonsukene man har krav på i ettertid,...10 + 26/36 + 10... Men om man føder for sent.. så "mister man jo noen av dem i form av tid med babyen" fordi babyen er inne i magen i noen av dem..lizzom...

Back
Topp