Keisersnitt og sykemelding

Småting

Forelsket i forumet
Er det bare jeg som syns det er rart at kvinner som får keisersnitt ikke blir sykemeldt? For tilsvarende operasjoner (som bukplastikk) blir man som regel sykemeldt fra alle oppgaver som innebærer løfting av selv små mengder i flere uker etter operasjon, mens en kvinne som gjennomgår tilsvarende operasjon for å få ut et barn bare blir sendt hjem med beskjed om å ta litt paracet...

Rart at gynekologer ikke forstår at de første ukene etter et keisernitt så kan man ikke unngå å løfte/bære - skal man ha med seg barnet noe sted må man ha med bilstol, vogn, etc - og skal man få en vogn inn og ut av en bil så blir det fort tunge løft, skal man bære babyen med seg i sele, så har man brukt opp 'bærekvoten' og kan ikke i tillegg bære handleposer eller svære poser med skiftetøy til storesøsken.

Har man eldre barn er løfting og bæring ofte vannskelig å unngå. Må si at jeg støtter forslaget som ble fremmet om at de første seks ukene etter fødsel skal være barseltid hvor far skal være hjemme og ta seg av mor og barn...

Har merket selv med to forskjellige fødsler at de 6 ukene som er forbeholdt mor av permisjonen ikke akkurat er en tid for å KOSE, det er en tid med smerter, blod, sting, frustrasjon, tårer - og andre opplever brystbetennelser, feber, ammetrøbbel, kolikk etc.

Men etter et halvt skal far komme inn - uten å ha blitt klippet, kuttet, sydd og tygget på og kose seg i tre måneder..

Skle litt over i permisjonsinnlegg her - men hovedpoenget var altså - bør ikke Pappa få være hjemme og passe barn når Mamma er nyoperert?

Helt enig, vet ikke hva jeg skulle gjort uten mannen rett etter keisersnittet.

Hege og Chris skrev:
Helt enig, vet ikke hva jeg skulle gjort uten mannen rett etter keisersnittet.

Helt enig!!
Da jeg tok keisersnitt med sistemann, hadde jeg en unge på halvannet år hjemme som jeg ikke fikk lov til å løfte. Så jeg ble faktisk sykemeldt i 4 uker, hvor barnefar gikk inn i min permisjon. 

Her fikk heldigvis mannen 2 uker betalt permisjon rett etter fødsel.

Jeg hadde haste-snitt og var veldig dårlig etterpå. Hadde aldri i verden klart meg uten hjelp fra pappaen. Ikke bare skulle jeg ta meg av babyen og meg selv. Men hadde også to barn til. Det var grusomt da han måtte tilbake på jobb, og jeg fortsatt ikke skulle løfte noe annet enn babyen. Det sier seg selv at noen tunge løft ble det selv om jeg egentlig ikke skulle.

Synes det skuller vert obligatorisk at pappa fikk vere hjemme iverfall de 2 første ukene etter ett keisersnitt.

pappaer har jo krav på å være hjemem de første to uker etter fødsel. er det fremdeles behov etter det,blir mor sykemeldt,og far går inn i permisjonen,MEN er usikker på om dette kan gjøres ila de første 6 uker etter fødsel?? siden de ukene er forbeholdt mor? her ble det sånn,men da var mini 5mnd,far overtok permen som jeg i utg pkt skulle ha i 4 mnd til, og jeg ble sm.

Frk. Tvert I. Mot skrev:
Pappan har krav på 2 uker fri rett etter fødselen, uavhengig av keisersnitt eller ei.

To uker fri, ja, men det er opp til arbeidsgiver om han får lønn - og det er jo mer enn to uker man trenger hjelp!

Småting skrev:

Frk. Tvert I. Mot skrev:
Pappan har krav på 2 uker fri rett etter fødselen, uavhengig av keisersnitt eller ei.

To uker fri, ja, men det er opp til arbeidsgiver om han får lønn - og det er jo mer enn to uker man trenger hjelp!

Det er ikke alle som trenger hjelp mer enn to uker etter keisersnitt altså. Da er det vel mer fornuftig at det er slik det er nå, at mor kan bli sykmeldt ved behov og far da tar over permisjonen slik at de blir hjemme sammen?

KristineBirgitte skrev:

Småting skrev:

Frk. Tvert I. Mot skrev:

Det er ikke alle som trenger hjelp mer enn to uker etter keisersnitt altså. Da er det vel mer fornuftig at det er slik det er nå, at mor kan bli sykmeldt ved behov og far da tar over permisjonen slik at de blir hjemme sammen?

En ting er hva man selv føler at man trenger, en annen ting er hva KROPPEN faktisk trenger, og man SKAL faktisk ikke løfte/bære den første måneden - legeanbefalinger for tilsvarende operasjoner er 6 uker med begrenset aktivitet, hvor man ikke skal gå på jobb med mindre jobben er å sitte på en stol... og DET er det vel ikke mange nybakte mødre som gjør... i tillegg er det jo faktisk mange som, for psykens skyld, trenger å komme seg ut litt, og ikke bare sitte i en sofa i 6 uker med babyen liggende ved siden av seg...

Tror mange er 'flinke piker' som ikke vil klage - men det er ikke gøy når man begynner å lekke blod fra operajonssåret fire uker etter fødsel fordi man måtte løfte opp en liten storebror som falt og slo seg...

Småting skrev:

KristineBirgitte skrev:

Småting skrev:

Frk. Tvert I. Mot skrev:

En ting er hva man selv føler at man trenger, en annen ting er hva KROPPEN faktisk trenger, og man SKAL faktisk ikke løfte/bære den første måneden - legeanbefalinger for tilsvarende operasjoner er 6 uker med begrenset aktivitet, hvor man ikke skal gå på jobb med mindre jobben er å sitte på en stol... og DET er det vel ikke mange nybakte mødre som gjør... i tillegg er det jo faktisk mange som, for psykens skyld, trenger å komme seg ut litt, og ikke bare sitte i en sofa i 6 uker med babyen liggende ved siden av seg...

Tror mange er 'flinke piker' som ikke vil klage - men det er ikke gøy når man begynner å lekke blod fra operajonssåret fire uker etter fødsel fordi man måtte løfte opp en liten storebror som falt og slo seg...

Nei, det er sikkert ikke morsomt, men det kunne like gerne skjedd hvis pappa var hjemme. Er ikke sånn at du lar storebror ligge og gråte i ti minutter fordi pappa er i dusjen eller på Rema heller, så det argumentet blir ikke helt bra. Man må selv ta hensyn til sin egen kropp.

Etter to uker med pappa hjemme, vil de fleste ha kommet seg såpass at de klarer seg alene de timene pappa er på jobb, og de fleste vil ha funnet løsninger på praktiske utfordringer ifht det å komme seg ut og rundt omkring

Jeg synes fortsatt ikke det gjør noe at man må gå til legen og faktisk be om sykmelding, for det er langt fra alle som trenger det. Folk flest klarer seg helt greit etter to uker. Og de som ikke gjør det og likevel ikke sier fra til noen fordi de vil leke flinke piker, må nesten ta det på sin egen kappe da.. når man vet det er hjelp å få for de som trenger det, synes jeg det blir feil å "hjelpe" alle, bare i tilfelle noen ikke sier fra at de trenger det. Og har du tenkt over hva det vil koste? Ett sted må jo de pengene komme fra..

Jeg ser absolutt poenget ditt. Fødselen min endte i haste-ks, og jeg aner ikke hva jeg skulle gjort hvis ikke mannen var hjemme. Han fikk dessverre ikke betalt fra arb.giver, og akkurat da føltes det litt urettferdig fordi jeg MÅTTE ha hjelp og fikk veldig vondt i arret ved for tung løfting de første par-tre ukene. Jeg var livredd for brokk, så jeg bærte omtrent ingenting på 6 uker. Måtte få med meg tanta mi på helsestasjonen så hun kunne bære baby og bilstol....

Keisersnitt er en stor og omfattende operasjon, så jeg synes vel kanskje sykemelding hadde vært på sin plass. Jeg var en av de heldige, som ikke hadde komplikasjoner hverken under ks'et eller i etterkant, og smertene varte ikke så veldig lenge. Men man skal jo ta veldig hensyn til denne løftingen, for selv om man ikke har så vondt kan det oppstå infeksjoner eller brokk.

Samtidig er jeg veldig fornøyd med støtteordningene her til lands, så jeg har et litt ambivalent forhold til sykemelding etter keisersnitt.

Når jeg tok KS hadde jeg en sønn på 22 mnd. hjemme, og heldigvis var det i sommerferien, så pappen tok først 14 dager permisjon, så ferie.. Hadde ikke klart meg uten, og jordmora mi sa at hvis man hadde små barn hjemme når man tok KS måtte man bare takle det selv, ettersom mor ikke hadde rett på sykemelding og far hadde ikke rett på fri.. 

Snodig regel

Jeg syns at de to ukene far får i forbindelse med fødsel skulle vært med lønn uansett arbeidsgiver. Noe annet vet jeg ikke om jeg er for egentlig.
Sykmelding kan man jo få dersom man er syk nok, men da må man jo be om det, det er ikke værre enn det. Det hjelper ikke å sitte hjemme å være "flink pike" og så klage etterpå. Vil man ha noe gjort, må man gjøre noe for det.

Jeg hadde ingen behov for å ha far hjemme pga hastesnittet mitt, og jeg kan da ikke være den eneste? og nei jeg er ikke bare snill pike som gaper over alt. Jeg klarte meg like fint etter ks som etter vaginal fødsel, men klart formen var noe bedre etter vaginal det skal jeg ikke stikke under en stol, men jeg klarte meg likevell hjemme alene etter ks også. Så jeg synes det skal være som nå også får man få sykemelding ved behov, for det kan man vell? vet om flere som har fått det pga bekkenløsninger.

Nå skal jeg ikke si at det ikke hadde vært godt å ha far hjemme i 6 uker etter fødsel, hadde ikke sagt nei takk til det om vi fikk tilbudet, men at ks alene er grunn nok? nei, da syns jeg man skal vurdere alle nybakte foreldre for det er ingen hemmelighet at det ville vært godt for alle å kunne hatt litt tid sammen.

Vida-pida skrev:
Jeg hadde ingen behov for å ha far hjemme pga hastesnittet mitt, og jeg kan da ikke være den eneste? og nei jeg er ikke bare snill pike som gaper over alt. Jeg klarte meg like fint etter ks som etter vaginal fødsel, men klart formen var noe bedre etter vaginal det skal jeg ikke stikke under en stol, men jeg klarte meg likevell hjemme alene etter ks også. Så jeg synes det skal være som nå også får man få sykemelding ved behov, for det kan man vell? vet om flere som har fått det pga bekkenløsninger.

Nå skal jeg ikke si at det ikke hadde vært godt å ha far hjemme i 6 uker etter fødsel, hadde ikke sagt nei takk til det om vi fikk tilbudet, men at ks alene er grunn nok? nei, da syns jeg man skal vurdere alle nybakte foreldre for det er ingen hemmelighet at det ville vært godt for alle å kunne hatt litt tid sammen.

Det er bare snakk om at man for visse typer sykdommer/operasjoner automatisk får tilbud om sykemelding i en viss periode - som for eksempel en del kirurgiske inngrep i mageregionen, som faktisk kan være mye mindre operasjoner enn KS. Syns derfor KS burde høre til samme kategori, og at det kan være en viss automatikk i det fra sykehusets side (alle som får KS er jo på sykeus og har leger involvert...) slik at man ikke skal måtte bruke masse tid selv på å snakke med NAV, fylle ut skjemaer, etc. etc. for det er jo ikke bare som en operasjon for så å være borte fra en del jobber - man må jo faktisk ha en 'vikar'.

Som med de fleste andre sykdommer/operasjoner er det selvfølgelig noen som blir raskere friske, og de kan jo da bare be om at de ikke blir sykmeldt, men tror nok de tilhører fåtallet, for det ER en stor operasjon, hvor alle lag av magen blir kuttet gjennom, og en ting er at du kanskje klarer det meste bar, men så er det plutselig noe som ikke funker, og da står man der...

Når ALLE leger(har ihvertfall aldri hørt om noen som ser at man kan kjøre på som normalt etter et KS)  gir anbefalinger om at man skal ta det med ro, unngå belastninger, å løfte tungt etc. etter et KS så er det jo for at vår helse skal bevares, det er tross alt mye som kan gå galt også litt tid etter operasjonen, infeksjoner, oppsprekking feilgrodde sår etc.

Småting skrev:

Vida-pida skrev:

Det er bare snakk om at man for visse typer sykdommer/operasjoner automatisk får tilbud om sykemelding i en viss periode - som for eksempel en del kirurgiske inngrep i mageregionen, som faktisk kan være mye mindre operasjoner enn KS. Syns derfor KS burde høre til samme kategori, og at det kan være en viss automatikk i det fra sykehusets side (alle som får KS er jo på sykeus og har leger involvert...) slik at man ikke skal måtte bruke masse tid selv på å snakke med NAV, fylle ut skjemaer, etc. etc. for det er jo ikke bare som en operasjon for så å være borte fra en del jobber - man må jo faktisk ha en 'vikar'.

Som med de fleste andre sykdommer/operasjoner er det selvfølgelig noen som blir raskere friske, og de kan jo da bare be om at de ikke blir sykmeldt, men tror nok de tilhører fåtallet, for det ER en stor operasjon, hvor alle lag av magen blir kuttet gjennom, og en ting er at du kanskje klarer det meste bar, men så er det plutselig noe som ikke funker, og da står man der...

Når ALLE leger(har ihvertfall aldri hørt om noen som ser at man kan kjøre på som normalt etter et KS)  gir anbefalinger om at man skal ta det med ro, unngå belastninger, å løfte tungt etc. etter et KS så er det jo for at vår helse skal bevares, det er tross alt mye som kan gå galt også litt tid etter operasjonen, infeksjoner, oppsprekking feilgrodde sår etc.

men man er jo i permisjon... har jo full mulighet til å ikke belaste, bare kose seg i sofaen med babyen liksom... Skulle man i jobb hadde det jo vært noe helt annet....

Vida-pida skrev:

Småting skrev:

Vida-pida skrev:

men man er jo i permisjon... har jo full mulighet til å ikke belaste, bare kose seg i sofaen med babyen liksom... Skulle man i jobb hadde det jo vært noe helt annet....

Kan ikke annet enn signere Vida-pida, man er jo hjemme uansett.. Mens man er i permisjon må det foreligge særlige grunner for å kunne sykemeldes slik at mannen må være hjemme og ks i seg selv er ikke nok.. Mor må pga sykdom/skade være ute av stand til å ta seg av babyen og legen må skrive en utvidet sykemelding som spesifiserer de tingene mor ikke kan gjøre.. De fleste som tar ks klarer fint å ta seg av babyen, for et lite mindretall er det vanskelig men da har man jo mulighet for sykemelding..
Legene sier man ikke skal løfte tyngre enn babyen, vel da gjør man ikke det da.. Ting som må løftes må vente til pappaen kommer hjem, eller man får be om hjelp fra andre og så får man finne kreative løsninger på de situasjonene hvor man MÅ løfte uansett slik at man minimiserer belastningen... De fleste holder seg jo i ro etter fødselen og stresser ikke rundt og skal gjøre så alt for mye..
Det vil koste enorme summer å innføre en slik regel for alle for man betaler jo da dobbelt opp - mammaen får sykepenger og pappaen får foreldrepenger.. Tenk på de som har født vaginalt som sliter med sår og sting i underlivet da? De kan da være vel så plaget og hemmet som de som har fått ks? Det vil nok føles som en grov urettferdighet for de som plages mye å se nybakte mødre som kun pga ks får ha pappaen hjemme i 6 uker.. Det vil ikke forbause meg at en slik regel også sterkt ville økt søknadene til planlagt ks - er mange som nok ville "misbrukt" denne ordningen..

Da er jeg faktisk mer for at de 2 ukene etter fødsel blir betalt av nav til alle fedre for da får man hjelp de to første ukene og får kommet inn i ting før man er alene...

Ser poenget, men trur kanskje det ville ført til at langt fleire ville kjempe for keisarsnitt fordi det medfører bedre ordnigar enn om man har vagianl fødsel. Det er ikkje alle fedre som får lønn for å vere heime dei første vekene etter fødsel heller, så systemet blir aldri heilt rettferdig.
Men vi har så gode ordningar for fødselspermisjonar her i Norge, så la oss sette litt pris på det. Men eg er for at foreldrene seg imellom må finne ut korleis permisjonen best kan fordelast mellom partane.

KristineBirgitte skrev:

Nei, det er sikkert ikke morsomt, men det kunne like gerne skjedd hvis pappa var hjemme. Er ikke sånn at du lar storebror ligge og gråte i ti minutter fordi pappa er i dusjen eller på Rema heller, så det argumentet blir ikke helt bra. Man må selv ta hensyn til sin egen kropp.

Etter to uker med pappa hjemme, vil de fleste ha kommet seg såpass at de klarer seg alene de timene pappa er på jobb, og de fleste vil ha funnet løsninger på praktiske utfordringer ifht det å komme seg ut og rundt omkring

Jeg synes fortsatt ikke det gjør noe at man må gå til legen og faktisk be om sykmelding, for det er langt fra alle som trenger det. Folk flest klarer seg helt greit etter to uker. Og de som ikke gjør det og likevel ikke sier fra til noen fordi de vil leke flinke piker, må nesten ta det på sin egen kappe da.. når man vet det er hjelp å få for de som trenger det, synes jeg det blir feil å "hjelpe" alle, bare i tilfelle noen ikke sier fra at de trenger det. Og har du tenkt over hva det vil koste? Ett sted må jo de pengene komme fra..

Helt enig! Er samme med de som føder vaginalt og spjærer fra ende til annen. Noen takler det, andre trenger sykemelding. 

Back
Topp