Keisersnitt og amming

Frk.Smedstad

Venter på lillesøster
Altså, frøkna i magen min ligger i seteleie og det kan se ut som det blir keisersnitt på meg pga. det.

Lurte litt på dette med amming da, for det kan vel ofte ta litt lenger tid før man evt. kommer i gang med det etter KS? Jeg vil så gjerne at det skal gå bra denne gangen, for sist gang ble det ingen amming. Men vil så gjerne at det skal funke denne gangen liksom.

Noen som har noen tips? Var det ikke en (eller flere) av oss marsmammaene som er ammehjelper? Tips?
 
Jm sa til meg at de vil legge barnet til med engang etter 2 timer etter ks. Var ikke noe problem med amming hvis man hadde råmelka
 
Kjenner ei som nettopp fikk barn ved KS og ho full ammer, så tror ikke det var noe problem der vertfall :)
 
Jeg er ammehjelper! :)

Jeg vil anbefale deg å lese denne artikkelen: http://ammehjelpen.no/artikkel/93/Keisersnitt. Her står det gode råd for hvordan du best legger til rette for amming i forbindelse med keisersnitt. Jeg tenker at det viktigste er å bruke mye tid hud mot hud i de første dagene etter fødselen. Ligg i senga med babyen ved siden av deg eller oppå brystet ditt uten klær mellom (kan ha bleie på babyen så det ikke blir så mye gris :p) så mye som mulig, og la babyen suge så ofte og mye h*n vil.

(Om babyen ikke er sugevillig, så kan du håndmelke for å stimulere produksjonen, det står litt om det her: http://ammehjelpen.no/artikkel/91/Handmelking. Husk at du sannsynligvis ikke vil få ut mer enn noen dråper i starten, men disse er gull verdt å gi til babyen, og det viktigste med håndmelking sånn i starten er å stimulere ofte. Etter hvert kan du pumpe også.)

Lykke til, håper alt går knirkefritt, og spør gjerne igjen om du har flere spørsmål :)
 
Jeg fikk ikke til ammingen etter KS. Delammet i seks uker.

Og etter 6 uker kun tillegg?
Jeg del ammer etter ks, mest fordi baby er så liten. Det ble for slitsom å amme for ham, hadde/har ikke mye krefter. Han er nå 5 uker.
Målet mitt er å fullamme
Fra mobil enhet
 
Jeg fikk desverre ikke til amming etter forrige fødsel på grunn av hastesnitt, og det kan jo være litt forskjelig fra planlagt?
Jeg prøvde så lenge jeg kunne, men med feil tak og alt som innebar den prosessen gikk det ikke lengere enn ca 6 uker.

Håper det løser seg for deg, og at du får noen gode råd. :)
 
Hastesnitt i ammeproblemer her og.. Gikk nesten fire timer før hu ble lagt til første gangen, hu var slapp/sliten og d var vanskelig å finne god ammestilling, vi strevde lenge, delammet i sju uker og kun mme etter d
 
Sniker litt.
Hadde katastrofe-KS med eldste og ammet i 10uker. Planlagt KS nå og har ammet i 12uker. Null problemer, kun ett par brystbetennelser

Oliver 25.01.12 Victor 25.11.13
 
Så godt å høre at flere har gode erfaringer med amming etter KS :) For min del så blir det et planlagt KS i såfall, så får jo bare håpe at det går riktig vei med ammingen da :) Selv om jeg er litt mer forberedt på at det kanskje ikke går denne gangen enn jeg var sist da ;)
 
Her endte det i katastrofesnitt...så med full narkose tok det noen timer før jeg fikk han inntil meg...det resulterte i en veldig sulten og utålmodig baby...så det var litt styr i starten. Han var ikke så tålmodig på å finne puppen, så det ble ammeskjold i 2 uker, deretter gikk det fint med avvenning av skjoldet, og ammet han til han var 7-8 mnd... melk var det mer enn nok av, så ammingen kan gå bra likevel. Ved planlagt keisersnitt vil du jo være våken...og du vil få barnet opp på brystet på samme måte som ved vaginal fødsel... Ville ikke bekymret meg så mye for det :) Lykke til! :)
 
Kan forresten fortelle at førstemann her er født med spalte, og han kunne ikke ammes. Stimulering av brystene ble helt glemt i starten hos meg, det gikk vel nærmere 15-16 timer fra han var født til jeg begynte å stimulere med håndmelking. Det tok en dag med håndmelking og tre dager med pumping, så var melka igang (og det til gangs!). Så det er godt mulig å få igang melka selv om man får en sen start :) Men det kan kreve litt mer og ta lengre tid, som det jo står i artikkelen jeg linket til også.
 
Sniker.
Jeg hadde hastesnitt med prematur baby, men på sykehuset la de veldig til rette for at jeg skulle få til ammingen. Vær nøye på at du får pumpe til å pumpe deg max 2 timer etter snittet, og pump derretter hver 3 time. Legg barnet til brystet ellers. Vær forberedt på at etterriene er kraftigere når du ammer og har tatt ks, for du KAN få vondt i såret atpåtil. Lykke til:)

Sent from my SM-N9005 using BV Forum mobile app
 
Jeg hadde keisersnitt sist, og om det ikke skjer noe innen 4.mars så skal jeg ha nytt keisersnitt. Jeg fikk ikke til amminga sist, Fredrik var utålmodig og sulten og jeg fikk aldri slappa ordentlig av. Men jeg er innstilt på å prøve på nytt, og nå vet jeg jo hva jeg går til, så er mer forberedt. Men må vel være forberedt på at melka kan ta litt tid før den kjem etter keisersnitt! Får håpe han i magen er litt mer tålmodig og litt mer ivrig til å prøve enn storebror :) Uansett lykke til!
 
Og etter 6 uker kun tillegg?
Jeg del ammer etter ks, mest fordi baby er så liten. Det ble for slitsom å amme for ham, hadde/har ikke mye krefter. Han er nå 5 uker.
Målet mitt er å fullamme
Fra mobil enhet

Ja, kun tillegg etter seks uker. Fikk aldri opp melkeproduksjonen. Prøvde å "fullamme" etter helsesøsteren anbefaling i tre døgn, men ungen gikk ned i vekt og jeg fikk ikke mere melk. Ble anbefalt å gi erstatning. Pumpet døgnet rundt etter amming for å få opp produksjonen. Ammet ti minutter på hver pupp og gav mme i mengde så hun var sulten om tre timer igjen. Pumpet etter hver amming. Jeg håpet på å fullamme selv, så det satt langt inne å "gi opp".
 
Back
Topp