Keisersnitt. Noen med erfaring?

June anette

Betatt av forumet
Sist UL lå babyen i seteleie, å hvis de ikke får snudd den. noe de todde skulle gå bare fint å gjøre, så blir det enten setefødsel eller ks. Men jeg vil ikke la meg bli kuttet i med mindre det er 100% nødvendig.
Så lurte på hvordan ks er? Hvor lenge må man være på sykehuset etter det?
Når kan man gå igjen? hvor lenge vondt etter operasjon gjør det?

Det er veldig individuelt, men de fleste planlagte ks er ganske så fine. Mitt var flott. Jeg stod opp neste dag, vel og merke med mye smerter der og da. Man får godt med smertestillende, så jeg merket ikke mye til det ellers. Reiste hjem på dag 5, og jeg trengte de dagene til å komme meg. Man bruker tid på å bli bevegelig, og å kunne bl.a. Sette seg opp i sengen selv. Stingene på såret ble tatt den dagen jeg dro, og såret har grodd flott. Man skal ikke bære annen vekt enn det nyfødte barnet de første 6 ukene av hensyn til groprosessen.

Jeg hadde keisersnitt tidlig på dagen, var oppe og gikk en runde på rommet samme kveld. Dagen etter var jeg oppe hele dagen. Den første dagen/natten var det veldig vondt å skifte stilling i senga, dagen etter gikk det bedre, men var fremdeles litt vondt. Det gjorde vondt å reise seg opp, sette seg ned, hoste og le i noen dager, etterpå var det bare litt ømt. Jeg fødte en mandag, og var i form til å reise hjem på torsdagen, men måtte bli til lørdag fordi gutten min hadde gulsott og la lite på seg.

Takk for svar :) Er veldig greit å høre med andre hvordan de har opplevd keisersnitt, sell om det ikke blir noe fasit til hvordan sitt eget blir :) Jeg jeg slipper mest sannsylig ks, ville bare være forberedt å høre med andre :)

hadde ingen komplikasjoner med ks, men kan si at jeg foretrekker vaginalt (har prøvd begge) Jeg tror jeg ville valgt vaignal setefødsel framfor ks om jeg skulle valgt.

Planlagt keisersnitt er ganske fint. Selv om mitt ble litt begge deler, så hadde jeg en god opplevelse da første ble født. Hun ble født 6 uker før tiden. Det gikk fort å komme i form igjen, 2-3 dager kanskje, og stingene jeg hadde forsvant av seg selv. Hadde medisintape (papir) på over stingene en god stund (skiftet da jeg dusjet), for da ble arret finere fikk jeg beskjed fra legen. Nå vises det ikke engang. Tror det er vanlig med 5 dager på sykehuset når man tar keisersnitt.

Et keisersnitt er en operasjon der det kan bli komplikasjoner.Jeg har hatt et akutt keisersnitt som gikk greit og et planlagt keisersnitt med store komplikasjoner.

Jeg har hatt to hastekeisersnitt. Med begge var jeg oppe neste dag og reiste hjem på henholdsvis dag 3 og dag 4. Brukte vel smertestillende et par dager, men hadde lite smerter. Jeg har vært veldig heldig, men dette er jo individuelt.

vel såvidt jeg vet kan man selv velge å føde eller få ks når det er seteleie. så det er vel strengt tatt ikke 100% nøvdenig med ks.

jeg hadde ks og synes de første 3 døgnene var helt jævlig mtp smerte, enda jeg var sterkt neddopet på morfin. vondt å ligge stille, vondt å bevege seg (noe som nesten var umulig, hadde ikke kontakt med magemusklene i det hele tatt) og klarte ikke slappe av. Det tok 4 uker før jeg beveget meg normalt (bøye meg, vridning i overkroppen, ikke saaakte gange og løfte bena opp mot magen) uten smerter.

Synes det gikk veldig greit!:)

Tok hasteks, hun var ute 23.48, å jeg var oppe å gikk i 16 tiden dagen etterpå:)
Synes det var mye mindre vondt en jeg forventa meg, å gikk selv i dusjen og fiksa alt i 16 tiden. Men de sa jeg var veldig "sprek".
Lå inne i 5 døgn, men om jeg hadde født vaginalt,hadde jeg blitt like lenge pga at jeg har diabetes.

Lykke til:)

Hei , jeg har hatt to keisersnitt begge planlagt. 
med sønnen min gikk alt etter "boka" operasjon uten komplikasjoner tok 20 min , oppe å gikk samme kveld , litt vondt reiste hjem etter 5 dager.
med datteren min , slett jeg under operasjonen , fikk ikke puste , blodtrykket sank , arvevet var et h**** for legene å komme igjennom , operasjonen tok 1,5 timer . jeg lå med morfin i to døgn før jeg kunne opp , hadde sterke smerter å de visste seg at de hadde kuttet flere hud-nerver . fikk reise hjem etter ti dager på sykehuset å slet i 6mnd etter operasjonen med sterke smerter.  Så dette er uhyret inviduelt , ikke meningen å skremme deg altså er bare realistisk.  
komplikasjoner kan dessverre oppstå under rutine operasjoner.

June anette skrev:
Sist UL lå babyen i seteleie, å hvis de ikke får snudd den. noe de todde skulle gå bare fint å gjøre, så blir det enten setefødsel eller ks. Men jeg vil ikke la meg bli kuttet i med mindre det er 100% nødvendig.
Så lurte på hvordan ks er? Hvor lenge må man være på sykehuset etter det?
Når kan man gå igjen? hvor lenge vondt etter operasjon gjør det?

Mitt KS var katastrofe snitt, med full narkose, da demeistet fosterlyd samt en del andre ting.. Jeg var livredd, og det å våkne opp var forferdelig! Alt av lyder,lys, lukter og intrykk eksploderte i meg, og jeg trodde jeg lå og hylte. Men egentlig lå jeg og hvisket stille at jeg var tørst. Fikk litt vann på en bomullspinne til å fukte leppene med (De gir jo ikke vann til ny våknede pasienter..) etterhvert kom jeg litt mer til meg selv, og var kjempe rusa. Dette var tidlig på morgenen(ca 07.00), og på kvelden kom en eldre pleier og ei ung ei inn på rommet mitt (ca 23.30) og skulle ha meg opp. Det kjentes ut som om hele magen stod i fyr og flamme, helt forferdelig smertefullt. Den eldre dama var skikkelig ufin, og sa at jeg kunne ikk syte sånn nå, det vår jo flere timer siden KS. Den andre var heldigvis veldig snill med meg, og sa at nå var det nok, og at om jeg hadde så store smerter måtte jeg få legge meg igjen. Jeg hadde blitt proppet med smerte stillende... Det ble jeg også de følgende dagene, og gradvis ble det bedre, og etter to dager greide jeg komme meg på do på egen hånd. KS var på lørdags morgen, trosdags ettermiddag tok de stingene, og smertene var så godt som borte. Nå hadde jo jeg katastrofe snitt, og opplevelsen min var nok farget av frykt for å miste babyen, samt at hele situasjonen bare ble helt forferdelig. Det er nok bedre om det er planlagt, og jeg har jo ikke hatt noen varige men. Eneste jeg vet er at jeg har hatt to fødsler på v anlig måte, uten smertelindring og ett KS med full narkose.. Jeg føder heller normalt med smertene som følger enn ett nytt KS....Håper jeg ikke skremmer deg, hver eneste fødsel er jo indivduell, og jeg er sikker på, som sagt, at et planlagt ks er mye bedre :) Lykke til :)

Det er svært indivduelt, de fleste planlagte KS går veldig fint.
I mitt tilfelle ble det keisersnitt 6 dager før termin, 25 min fra de begynte til jeg var igjensydd. Fikk gutten opp på brystet etter et par min, ammet ham etter ca en halvtime.
En kjempefin fødselsopplevelse - gutten var i superform og jeg kom meg raskt etterpå.
Var selvsagt smerter i operasjonssåret, men var oppe og gikk samme kvelden og stod opp tidlig neste morgen og dusjet alene og gikk med babyen på armen i gangene på sykehuset. Reiste hjem på dag 3.
En må ta hensyn mtp løfting de første 6 ukene pga ting som skal gro.

Hadde jeg var usikker på valget mellom en setefødsel og et planlagt KS, hadde jeg iallfall insistert på å fått målt bekkenet mitt, og fått en vekstestimering av babyen for å få et utgangspunkt.
En setefødsel er regnet som en risikofødsel hvor det skal stå et operasjonsteam i beredsskap i tilfelle dersom noe skjærer seg, og det er større sjanse for komplikajsoner enn ved en vanlig vaginal fødsel. Men det kan også gå veldig fint.
Jeg hadde personlig valgt planlagt KS. Mer forutsigbart og mindre risiko for skader på både barnet og meg selv.

Lykke til uansett hva du velger :)

Mitt planlagte ks var nydelig, mye bedre enn å føde  oppe og går samme dag, dro etter 48 timer og var hjemme og styret og ordnet som vanlig, 3 dagen var jeg på svinesund for en rask handletur så det gikk utrolig bra 

Back
Topp