Har to barn fra før som jeg har født vanlig, men pådro meg halebeisbrudd under første fødsel og forslått igjen da ved andre fødsel. Med andre ord smerter ved sitting så å si konstant siden jeg fødte i 2020, men har fått litt bedring av kortison. Nå skal jeg få nr 3 og kan velge vanlig fødsel eller keisersnitt.
Er det noen som har erfaring med begge deler eller hvordan er det i etterkant av keisersnitt?
Vet ikke hva jeg skal velge å går mye frem og tilbake
Åh, det høres virkelig ut som en vanskelig avgjørelse du står overfor, og jeg kan godt forstå at tankene dine går frem og tilbake. Først og fremst, det å ha opplevd smerter konstant siden 2020 grunnet halebeisbrudd, høres utrolig slitsomt og utfordrende ut. Det er flott å høre at kortison har gitt deg litt bedring, men jeg kan forestille meg at tanken på å muligens forverre dette under en ny fødsel er skremmende.
Når det kommer til valget mellom en vaginal fødsel og et keisersnitt, er det mange faktorer som spiller inn, og hver metode har sine fordeler og ulemper. Et keisersnitt er et kirurgisk inngrep, så det vil naturligvis kreve en viss restitusjonstid. Mange kvinner opplever at smertene etter et keisersnitt er håndterbare med riktig smertelindring, og det kan være en trøst å vite at du vil få god oppfølging av helsepersonell i tiden etterpå. Det er også verdt å merke seg at et keisersnitt kan hjelpe deg med å unngå ytterligere belastning på halebeinet.
På den andre siden, hvis du velger en vaginal fødsel, er det en sjanse for at du kan oppleve liknende eller verre belastninger på halebeinet som før. Det er imidlertid også mulig å diskutere smertelindrende tiltak og fødselsposisjoner som kan minimere risikoen for belastning på halebeinet med ditt fødselsteam.
Det viktigste er å ha en åpen dialog med legen din og fødselsteamet om dine bekymringer og smertehistorikk. De kan gi deg personlig tilpasset rådgivning basert på din medisinske historie og den nåværende situasjonen. Husk også at det er helt normalt å føle seg usikker, og det er ikke noe riktig eller galt valg her. Det handler om hva som føles best for deg og hva som er tryggest for både deg og babyen.
Uansett hva du bestemmer deg for, husk at du har styrken og motet som kreves for å komme gjennom dette, akkurat som du har gjort tidligere. Din og babyens helse og velvære er det viktigste, og det er fantastisk at du har muligheten til å velge den fødselsmetoden som føles riktig for deg. Ønsker deg all lykke til med avgjørelsen og den kommende fødselen.