Aqvalie
Child of the Universe
Dere som har opplevd og både å ha hatt keisersnitt og født vanlig - hva foretrakk dere og hvorfor?
Hvis dere skulle født igjen - hva ville dere ha valgt om dere kunne velge helt fritt?
Jeg tok keisersnitt med storebror. Grunnen var at fødselen trakk seg ut over flere dager og så stoppet det liksom litt opp. Jeg var fullstendig utslitt og tappet etter å ha holdt på i mange dager for så å toppe det hele med en operasjon.
Nå har jeg termin med lillesøster i mars og har vært til samtale med sykehuset. Det er ingen medisinsk grunn til at jeg burde ta keisersnitt denne gangen, men pga at forrige "fødsel" var såpass stor påkjenning, så har jeg mulighet til å ta et valg her. Problemet er bare at jeg er så himla usikker på hva jeg skal velge.
For keisersnitt:
Datoen er satt - lettere å planlegge
"Vet" hva jeg går til
Jeg slipper unna veer og å evt oppleve en utslitende lang fødsel på nytt (nå har jeg jo en på 2,5 år hjemme også)
Man unngår risiko for rifter og skader nedentil
For fødsel
Det er i utgangspunktet bedre for mor og barn om "alt går som det skal"
Man er i utgangspunktet raskere på beina igjen etter en vanlig fødsel
Man får i utgangspunktet babyen rett opp på brystet med en gang
Stor mestringsfølelse av å faktisk ha fått det til
Hvis dere skulle født igjen - hva ville dere ha valgt om dere kunne velge helt fritt?
Jeg tok keisersnitt med storebror. Grunnen var at fødselen trakk seg ut over flere dager og så stoppet det liksom litt opp. Jeg var fullstendig utslitt og tappet etter å ha holdt på i mange dager for så å toppe det hele med en operasjon.
Nå har jeg termin med lillesøster i mars og har vært til samtale med sykehuset. Det er ingen medisinsk grunn til at jeg burde ta keisersnitt denne gangen, men pga at forrige "fødsel" var såpass stor påkjenning, så har jeg mulighet til å ta et valg her. Problemet er bare at jeg er så himla usikker på hva jeg skal velge.
For keisersnitt:
Datoen er satt - lettere å planlegge
"Vet" hva jeg går til
Jeg slipper unna veer og å evt oppleve en utslitende lang fødsel på nytt (nå har jeg jo en på 2,5 år hjemme også)
Man unngår risiko for rifter og skader nedentil
For fødsel
Det er i utgangspunktet bedre for mor og barn om "alt går som det skal"
Man er i utgangspunktet raskere på beina igjen etter en vanlig fødsel
Man får i utgangspunktet babyen rett opp på brystet med en gang
Stor mestringsfølelse av å faktisk ha fått det til