Keisersnitt eller vaginal fødsel..?

Sjokkabolla

Forelsket i forumet
Ja, nå trenger jeg litt for - og imot argumenter..

Jeg var hos jordmor her om dagen. Vi snakket litt om fødsel. Jeg la frem hva som bekymret meg..

- Åreknutene som ligger på kjønnsleppen.. Noen ganger er det så vondt at jeg nesten ikke klarer å tisse engang fordi trykket gjør at det føles ut som det skal eksplodere.. Og verre er det når man skal bommelom. Men dette er ikke hver gang, men spesielt hvis jeg har tråkket mye en dag..

- Revning .. Jeg er en revne jente.. Jeg har født på 25 og 20 minutter tidligere. Og det sier bare sitt.. Etter fødsel nr. 2 ble jeg operert for mine fødselssader i narkose der gynekolog lappet meg sammen igjen. (Revner fremover) og nå, etter 5 år føler jeg at alt er som det skal igjen. Sex begynner å bli godt igjen for å si det sånn..

- Bekkenløsning... Hvis jeg skal ligge på rygg når jeg føder, noe som jeg må hvis de skal prøve å holde imot for trykket på åreknutene og at jeg ikke revner så mye, så er dette en meget ugunstig fødestilling med bekkenløsning. Da bør man ligge på siden for at ikke bekkenet skal "bli verre". (Trenger ikke bli det, men kan bli det)

Jordmor sier; "Jeg tror jeg henviser deg til sykehuset for en samtale der gynekolog kan vurdere deg og dere kan snakke om keisersnitt. Jeg tror nok han vil anbefale vaginal fødsel, fordi det gjør de alltid, men du kan tenke litt igjennom hva du selv vil. For dersom du ønsker keisersnitt, må du legge inn litt akjser for det på sykehuset fordi de som sagt stort sett alltid anbefaler vaginal fødsel." Og forresten, hvis det blir keisersnitt, så tar de det ca 2 uker før termin. Så da har du bare 4 uker igjen.. "

Så sitter jeg igjen her da, og keisersnitt har jo aldri slått meg. Dersom gynekologen anbefaler meg keisersnitt, så må jeg jo følge det rådet. Men hva om det er litt opp til meg?

Jeg er livredd for å ikke få "den følelsen" hvis dere skjønner dersom jeg velger keisersnitt. "Den følelsen" er liksom bare ubeskrivelig, man har kjempet seg til en premie. Og i det ungen legges på brystet, så er alt over.. Hvis jeg velger keisersnitt, så er jeg så redd for at alt skal bli så rart.. Og ser for meg at livet etter et keisersnitt er så mye verre enn å ha født. Men jeg vet jo ingenting om dette fordi jeg har aldri tatt keiserenitt før.

Så... Kom gjerne med argumenter for- og imot! For det trenger jeg virkelig å høre nå..

Ja, nå trenger jeg litt for - og imot argumenter..

Jeg var hos jordmor her om dagen. Vi snakket litt om fødsel. Jeg la frem hva som bekymret meg..

- Åreknutene som ligger på kjønnsleppen.. Noen ganger er det så vondt at jeg nesten ikke klarer å tisse engang fordi trykket gjør at det føles ut som det skal eksplodere.. Og verre er det når man skal bommelom. Men dette er ikke hver gang, men spesielt hvis jeg har tråkket mye en dag..

- Revning .. Jeg er en revne jente.. Jeg har født på 25 og 20 minutter tidligere. Og det sier bare sitt.. Etter fødsel nr. 2 ble jeg operert for mine fødselssader i narkose der gynekolog lappet meg sammen igjen. (Revner fremover) og nå, etter 5 år føler jeg at alt er som det skal igjen. Sex begynner å bli godt igjen for å si det sånn..

- Bekkenløsning... Hvis jeg skal ligge på rygg når jeg føder, noe som jeg må hvis de skal prøve å holde imot for trykket på åreknutene og at jeg ikke revner så mye, så er dette en meget ugunstig fødestilling med bekkenløsning. Da bør man ligge på siden for at ikke bekkenet skal "bli verre". (Trenger ikke bli det, men kan bli det)

Jordmor sier; "Jeg tror jeg henviser deg til sykehuset for en samtale der gynekolog kan vurdere deg og dere kan snakke om keisersnitt. Jeg tror nok han vil anbefale vaginal fødsel, fordi det gjør de alltid, men du kan tenke litt igjennom hva du selv vil. For dersom du ønsker keisersnitt, må du legge inn litt akjser for det på sykehuset fordi de som sagt stort sett alltid anbefaler vaginal fødsel." Og forresten, hvis det blir keisersnitt, så tar de det ca 2 uker før termin. Så da har du bare 4 uker igjen.. "

Så sitter jeg igjen her da, og keisersnitt har jo aldri slått meg. Dersom gynekologen anbefaler meg keisersnitt, så må jeg jo følge det rådet. Men hva om det er litt opp til meg?

Jeg er livredd for å ikke få "den følelsen" hvis dere skjønner dersom jeg velger keisersnitt. "Den følelsen" er liksom bare ubeskrivelig, man har kjempet seg til en premie. Og i det ungen legges på brystet, så er alt over.. Hvis jeg velger keisersnitt, så er jeg så redd for at alt skal bli så rart.. Og ser for meg at livet etter et keisersnitt er så mye verre enn å ha født. Men jeg vet jo ingenting om dette fordi jeg har aldri tatt keiserenitt før.

Så... Kom gjerne med argumenter for- og imot! For det trenger jeg virkelig å høre nå..
Sitter i samme situasjon, men her har jordmor og legene bestemt seg for en vekt grense.

Jeg har revnet med begge og operert o ettertid. Vet jo ikke hvor mange sjangler vi har til at alt skal bli så bra som det er nå;) har også bekkenløsning og en prolaps i L5. Jeg er rygg operert og de setter derfor ikke epidural eller spinal på meg så ved KS blir det full narkose...

Jeg har lagt all min lidt til legene og jordmødre på SIV som har vært og er fantastiske. Ble henvist til gyn og hun var super. Om vi revner revner vi mest sansynlig i arrvev, så det behøver ikke bli mye mer arrvev etterpå. Jeg blir lovet tettere oppfølging etterpå om ting skulle gå galt. De tar veldig hensyn til at vi vil føde og har satt en vekt grense. Har vært til estimeringer og har nå bare en igjen om tre uker. Da tar de stilling til og jeg får føde. Evt vil de sette meg igang før for å sikre mindre størrelse på baby.... Jeg stoler fult og helt på dem! De kan faget ikke jeg;)

For meg er det det "rette" å føde. Enda jeg selv er en kesierinne!

Venter ei tulle 4. Juli 2013

Du har jo termin dagen før meg også ser jeg. Blir spennende å følge deg å se hva de bestemmer med deg. Jeg også legger min lit til de kyndige. Men til og med de kan jo aldri garantere oss med den revninga...

Kan ikke hjelpe deg så mye med valget ditt, men man får "den følelsen" ved ks også! :)

Sent from my GT-N7100 using BV Forum mobile app

Kan ikke hjelpe deg så mye med valget ditt, men man får "den følelsen" ved ks også! :)

Sent from my GT-N7100 using BV Forum mobile app
Takk for at du sier det;k)

Du har jo termin dagen før meg også ser jeg. Blir spennende å følge deg å se hva de bestemmer med deg. Jeg også legger min lit til de kyndige. Men til og med de kan jo aldri garantere oss med den revninga...
I lige måte! Det er ingen garantier nei, men det er det ikke for annet i livet heller;)

Ta i mot en henvisning til gyn du så kan du la dem bestemme om det er forsvarlig å la deg føde;) så er du et skritt på vei?

Jeg hadde hasteks med min sønn for 13 mnd siden. Det var ikke noen god opplevelse. Man må nok være litt forberedt på at man mister den følelsen som du sier og tiden det tar å komme seg er selvsagt lenger i og med at det er snakk om en operasjon. Når det er sagt så tenker jeg kanskje det er viktig med et litt lenger perspektiv her. Det handler om din helse og ditt sexliv/samliv (?). For ks er ikke verdens undergang selv om det ikke er like "romantisk" som en vaginal fødsel. "Den følelsen" kommer, men bare litt senere og kanskje litt annerledes. Også får pappa en mye viktigere rolle de første dagene/ukene når man har hatt ks og det trenger jo ikke være bare dumt heller. Jeg har flere venninner som har hatt planlagt ks og opplevelsen av operasjonen og tiden etterpå har for dem vært langt bedre enn for meg. Så syntes du burde vurdere det hvis legen åpner for den muligheten. Noen ganger er ks beste løsning og da er det utrolig flott at man har den muligheten. Jeg håper selv veldig sterkt å få oppleve å føde vaginalt denne gangen, men jeg vet også at det skal gå helt fint om det blir ks også. Det er ikke det som er det viktigste, det er alt som skjer etterpå :-) Lykke til med valget ditt!

Takk for at du sier det ja!! Har du prøvd begge deler kanskje? Hva synes du er best / verst ved Ks?

Jeg har kun hatt ks, det ble bestemt på morgenen og 11.51 var han ute - og det var tårer og lykkefølelse etter første skrik og selv om jeg ikke fikk han hos meg med en gang fikk jeg han inntil meg på oppvåkningen etterpå :) Jeg hadde en veldig fin opplevelse med ks, men jeg følte meg hele tiden trygg, tror det er viktig!
Og joda, det gjorde vondt etterpå, men etter 2-3 dager var det på paracetnivå og etter en uke ca så var det ikke mye vondt igjen - det forutsetter jo at alt gror som det skal - noe det gjorde hos meg.
Eneste jeg kan utsette med ks var at det kom litt spinalveske på avveie slik at jeg fikk voldsom hodepine 2-3 dager etter inngrepet, men fikk smertestillende som døyva det.

Hadde ikke nølt med å gjøre det igjen, men denne gangen ser alt ut til å gå veldig bra og det ligger an til vaginal fødsel, noe jeg kanskje gruer meg mer til ;)

Alle må jo veie opp hva som blir best for en selv.. Jeg har selv angst for å måtte ta KS... Ihvertfall med full narkose...
Nå har selve fødslene vert enkle, men har fødselskader etter begge /, og sex har vel egentlig ikke vert herlig siden før nr 1, men vi har valgt å utsette operasjoner til etter denne...( dette er nr 3 på under 4 år) i tillegg har jeg åreknuter og diverse flere steder, men føler meg fortsatt tryggere med fødsel... Jeg er litt redd for å bli igangsatt også, for jeg legger mye vekt på disse her "urkreftene".. Hehe... Men alle har jo sine ting da...

❤ gutt født jan-11
❤ gutt født okt-09
❤bonusgutt født okt-00

Et hastekeisersnitt kan ikke sammenlignes med et planlagt ks.
Jeg misunner deg ikke den situasjonen du sitter i nå men som du sier selv, sett din lit til de proffe du har rundt deg.
Du får forklare dine tanker og evt. bekymringer.

Klarer du å slappe av under en evt. fødsel tror du eller vil angsten med tankene om revning og smerten for åreknutene nedentil ta overhånd tror du?
Du kan jo forsøke å lage deg en liste med fòr og motargumenter. Kanskje det kan hjelpe deg litt på vei?
Du kan jo også forsøke å lage et tankekart med keisersnitt som tema. Se hva som kommer til deg av tanker og spørmsål. Kanskje det er noe som kan være nyttig og hjelpe deg til å tenke klarere?

Masse lykke til med tanker og valget.

Sniker litt ;) Jeg hadde masse åreknuter i underlivet under forrige svangerskap, og de var veldig vonde. Legen fikk meg til sjekk hos risklege på sykehuset da hun mente jeg ikke kunne føde med de åreknutene. Han på sykehuset lo når jeg kom fordi de ga ikke keisersnitt pga åreknuter. Om det gikk hull på åra så klemte de igjen åra så blodet stoppa. Jeg fødte vaginalt for ett år siden og ikke en eneste en sprakk :) Eneste var at jeg måtte få hjelp på slutten da jeg var veldig hoven, så han ble tatt med sugekopp. Fikk noen hevelsesdempende tabletter etterpå og en uke etter fldselen var alle knutene borte :) Men du har jo en del andre plager også, og alle sykehus er forskjellige. Ville bare dele min erfaring med åreknuter, lykke til med resten av svangerskapet og fødselen :)

Tusen takk for masse gode tilbakemeldinger. Jeg kjenner jeg gjerne vil føde vaginalt, men jeg hører på hva de har å si. Vi må vel bare stole på fagkyndige..? Regner med de anbefaler vaginalt også siden det er det de helst vil vi skal. Føler også at hvis de anbefaler keisersnitt, så bør man egentlig høre på det siden det skal så mye til for at de utfører det.

Alle må jo veie opp hva som blir best for en selv.. Jeg har selv angst for å måtte ta KS... Ihvertfall med full narkose...
Nå har selve fødslene vert enkle, men har fødselskader etter begge /, og sex har vel egentlig ikke vert herlig siden før nr 1, men vi har valgt å utsette operasjoner til etter denne...( dette er nr 3 på under 4 år) i tillegg har jeg åreknuter og diverse flere steder, men føler meg fortsatt tryggere med fødsel... Jeg er litt redd for å bli igangsatt også, for jeg legger mye vekt på disse her "urkreftene".. Hehe... Men alle har jo sine ting da...

❤ gutt født jan-11
❤ gutt født okt-09
❤bonusgutt født okt-00
En god kirurg kan gjøre sex livet bedre- bare stå på og få all den hjelp du trenger. Jeg hadde nesten gitt opp, men fikk kyndig hjelp og nå er sexlivet (ikke akkuratt nå kanskje) men sexlivet og samlivet bedre enn med første mann. Så vi kan få hjelp! Lykke til;)

Sitter i samme situasjon, men her har jordmor og legene bestemt seg for en vekt grense.

Jeg har revnet med begge og operert o ettertid. Vet jo ikke hvor mange sjangler vi har til at alt skal bli så bra som det er nå;) har også bekkenløsning og en prolaps i L5. Jeg er rygg operert og de setter derfor ikke epidural eller spinal på meg så ved KS blir det full narkose...

Jeg har lagt all min lidt til legene og jordmødre på SIV som har vært og er fantastiske. Ble henvist til gyn og hun var super. Om vi revner revner vi mest sansynlig i arrvev, så det behøver ikke bli mye mer arrvev etterpå. Jeg blir lovet tettere oppfølging etterpå om ting skulle gå galt. De tar veldig hensyn til at vi vil føde og har satt en vekt grense. Har vært til estimeringer og har nå bare en igjen om tre uker. Da tar de stilling til og jeg får føde. Evt vil de sette meg igang før for å sikre mindre størrelse på baby.... Jeg stoler fult og helt på dem! De kan faget ikke jeg;)

For meg er det det "rette" å føde. Enda jeg selv er en kesierinne!

Sniker litt fra august..

Lurer litt på dette med revning selv, og har derfor spurt både lege og jordmor, og de har sagt at arrvev er det sterkeste vevet der nede og at det derfor ikke bruker å revne på nytt på samme plass, men at riften evt går ved siden av/ en annen vei. Vet ikke om jeg stoler på at dette er faktainfo, føler mer at det er det de tror..

Var det gynekolog som sa til deg at man mest sannsynlig revner i arrvevet? I såfall stoler jeg nesten mer på en gynekologs uttalelse enn fastlege og jordmor. Kjedelig med alle disse motstridende opplysningene folk får rundt om! :S

Sniker litt fra august..

Lurer litt på dette med revning selv, og har derfor spurt både lege og jordmor, og de har sagt at arrvev er det sterkeste vevet der nede og at det derfor ikke bruker å revne på nytt på samme plass, men at riften evt går ved siden av/ en annen vei. Vet ikke om jeg stoler på at dette er faktainfo, føler mer at det er det de tror..

Var det gynekolog som sa til deg at man mest sannsynlig revner i arrvevet? I såfall stoler jeg nesten mer på en gynekologs uttalelse enn fastlege og jordmor. Kjedelig med alle disse motstridende opplysningene folk får rundt om! :S
Ja det var gynekologen ved Siv som sa det. Legen min har anbefalt med KS men jeg stoler heller på sykehus personalet;)

En god kirurg kan gjøre sex livet bedre- bare stå på og få all den hjelp du trenger. Jeg hadde nesten gitt opp, men fikk kyndig hjelp og nå er sexlivet (ikke akkuratt nå kanskje) men sexlivet og samlivet bedre enn med første mann. Så vi kan få hjelp! Lykke til;)

Takk. Håper også på det :) hadde time, men utsatte da vi ville få en nr 3 først! Så blir nok god oppgølging nå etter fødsel frem til operasjon :)

❤ gutt født jan-11
❤ gutt født okt-09
❤bonusgutt født okt-00

Sniker litt fra august..

Med nr 2, så håpet leger, jordmor og min egen gynekolog at jeg revnet i arret etter 1.gang, for å slippe å rippe det opp igjen under operasjon for å fikse det, men jeg revnet på andre siden :/ heh... Så vet jo ikke hva som er best og medt samnsynlig, men tror det er veldig forskjellig fra person til person og ikke minst fødsel til fødsel :)

❤ gutt født jan-11
❤ gutt født okt-09
❤bonusgutt født okt-00

Back
Topp