Kcal/meny når man er gravid

Kosmokula

Første møte med forumet
Jeg har nettopp begynt på nettkurs for gravide & ammende.
Det jeg lurer på er om det er riktig at jeg skal gå på kun 1600 kcal når jeg er gravid? Er 24 uker på vei nå.
Det går greit matmessig selv om jeg spiser mindre enn jeg er vandt til, men leser rundt omkring på nettet at dette er vel lavt for en som er gravid og at om en går på 1600 kcal som ikke-gravid vil man miste vekt.
 
Hei,
Før het det seg at du skulle spise for to når du var gravid. Det er både riktig og galt. Det er riktig at du skal sørge for nok næringsstoffer både til deg selv og barnet, men det betyr ikke at du trenger dobbelt så mye energi. Det betyr bare at det er enda viktigere enn ellers at du har et variert og næringsrikt kosthold.
Selv om du ønsker å passe vekten, er det aller viktigste at barnet ditt får nok energi og næringsstoffer til å vokse og utvikle seg. Under svangerskapet øker energibehovet med omkring 200-300 kcal per dag, noe som svarer til en brødskive med pålegg og et glass melk. For mange går dette imidlertid opp i opp med at man reduserer den fysiske aktiviteten utover i svangerskapet.
Men 1600 kan høres lite ut, med mindre du er liten og spe og ikke veldig aktiv. Ta det opp med din internettkursleder, så kan dere jo diskutere det litt. Det er hun som vet mest om deg, og den beste til å gi deg konkrete råd - men du må også tørre å stille spørsmål tilbake til henne dersom du er usikker på noe.

Lykke til videre!
Hilsen Jeanette

 
Back
Topp