Kaving ved brystet

Texmex

Glad i forumet
Oktoberbarna 2021♡
❄️ Januargull 2023 ❄️
Heisann.

Lillemor er nå 5 uker og har den siste uken begynt å kave mer og mer ved brystet. Ligger gjerne helt fint i 5-10 min, før hun begynner å trekke seg av og deretter febrilsk lete etter brystet igjen. Kobler henne på igjen, men samme skjer gjentatte ganger. Begynner så å vifte med armer og bein og begynner til slutt å gråte og vil ikke ta brystet mer.

Har forsøkt vindusviskeramming, det hjelper ikke. Renner melk når hun slipper, så er liksom ikke tomt heller. Er verre på kvelden, så mulig noen sammenheng med trøtthet?

Men har begynt å skje hele døgnet med mindre hun allerede er svært døsig eller omtrent sover.

Ødelegger veldig kosen med ammingen dette. Så lurte på om andre har kjent på noe lignende og om det gikk over av seg selv eller om det er noe vi gjør feil?

Min gjør det når han må rape. Så begynner han å slippe puppen og kave, for så å febrilsk skulle ha puppen igjen, så er det opp å rape. Etter rapen er kommet opp, så er han helt rolig igjen å tar brystet helt fint.

Du gjør nok ikke noe feil :) og mest sannsynlig er det helt normalt, mange som blir litt mer urolige i den alderen. Har du lest på denne siden hos ammehjelpen, kanskje noe der du kjenner igjen?
Min baby hadde for øvrig mye uro, kaving og hylskrik ved brystet, slapp puppen og heiv seg bakover som en banan mens hun hylgråt - men det var låsning i ryggen. Om det bare er uro/misnøye/litt gråt og kaving ville jeg tenkt at det hvertfall på kvelden kan være litt kveldsuro. Babyer blir også ofte urolige i perioder med mye utvikling, og babyen har jo opplevd/utvikla seg masse fra fødsel og til 5-6 uker.

på kvelden kan det hjelpe å ta babyen med inn på soverommet og amme der i stedet for på stua. Jeg måtte gjøre det rundt 5-6 uker med eldste barnet mitt fordi han bare kavet og var urolig i stua på kvelden. Han ble mye roligere av å bli ammet der i stedet. Med lillesøster var det mer seriøs kveldsuro/kolikk så da var det bar er gå rundt å bære mens hun hylskreik og prøve å amme litt mellom gråteøktene, så det er kanskje ikke helt sånn dere har det om jeg forsto rett :)

https://ammehjelpen.no/kaving/

Heisann.

Lillemor er nå 5 uker og har den siste uken begynt å kave mer og mer ved brystet. Ligger gjerne helt fint i 5-10 min, før hun begynner å trekke seg av og deretter febrilsk lete etter brystet igjen. Kobler henne på igjen, men samme skjer gjentatte ganger. Begynner så å vifte med armer og bein og begynner til slutt å gråte og vil ikke ta brystet mer.

Har forsøkt vindusviskeramming, det hjelper ikke. Renner melk når hun slipper, så er liksom ikke tomt heller. Er verre på kvelden, så mulig noen sammenheng med trøtthet?

Men har begynt å skje hele døgnet med mindre hun allerede er svært døsig eller omtrent sover.

Ødelegger veldig kosen med ammingen dette. Så lurte på om andre har kjent på noe lignende og om det gikk over av seg selv eller om det er noe vi gjør feil?
Min kaver ved brystet når han er ukomfortabel med bleia:p
Kan det være det som plager lille?

Min er 6 uker og din beskrivelse passer også på hvordan det har vært med henne siste par uker. Noen ganger har det vært at hun må rape eller prompe, andre ganger tror jeg det bare er kveldsuro etter en lang dag, da det ofte blir verre utover kvelden. Veldig frustrerende, men kanskje bare en fase man må gjennom?

Mi blir sånn når hun er sliten, har jeg funnet ut. Mye inntrykk gir mer uro og kaving. Må da puppe i 1 min og trøste i 5, og fortsette sånn til hun sovner. Da er det ofte litt bedre, etter litt soving.

Back
Topp