Kausjonist

sas

Gift med forumet
Hvis eller nÅr man skal refinansiere boliglånet for å kjøpe større hus, vil det da komme frem noen steder at man er kausjonist for noen? Jeg vurderer å hjelpe en venninne, men usikker på om dette blir negativt når jeg skal refinansiere om fem år.

Selvfølgelig.
Du står ansvarlig for at hun betaler, og må egenhendig rydde opp om hun kløner det til.
Dermed vil det hefte deg i ganske så stor grad, om du skal refinansiere lån osv.

Vurderte å hjelpe lillebroren min, men iom at vi vil bygge om en 4-5 år, så kan jeg ikke.
Det ville gått alt for hardt utover hva vi kan låne, og vi hadde fått strenge renter fordi vi låne maks av det banken vil gi ut.

takk. Tenkte nesten det ja. Sukk.

Men dobbeltsjekk med banken din, jeg vet jo ikke om bankene har lik praksis på det der (men kan ikek skjønne annet enn at de har det, med tanke på stipulerte risiko osv)
Sparebank1 kjører iallefall sånn, det samme med dnb nor :)

Du låser jo da en del av den kapitalen som er frigjort i huset! Altså hvis dere har betalt ned 200 000 på huset deres, og stiller 200 000 i kausjon for din venninne, så har ikke dere noen ledig verdi å refinansiere med! + som sagt over her, så står jo dere ansvarlige hvis hun ikke betaler..

Back
Topp