Kattunger...

marlang83

Betatt av forumet
Nå er dette veldig utenfor tema her på babyverden... Men, lufter meg her likevel.

Pusen vår har gått gravid noen uker nå. Den siste uka har hu vært veldig klengete, og vi har regna med at det snart har vært dags for fødsel. Vi har laga fødkasse som hu har roa seg veldig oppi. Når vi har kjent på magen hennes, så har det sparka kraftig og vi har gleda oss til å bli "besteforeldre". Hehe.

For ca 3 dager siden, klarte hu å komme seg ut av huset. Og etter det blei a borte. Vi leita og ropte på henne. Ringte på dørene hos naboene og spurte om de hadde sett henne, uten hell.

I dag derimot kom hu plutselig på døra, tynn. Uten kattunger i magen. :( Hu har tydeligvis fått kattungene ute et sted. Vi slapp henne ut etterhvert, og prøvde å følge etter henne. Hu gikk til slutt inn i et hull under et hus, som er umulig å komme til. Vi har ikke sjans til å komme inn der. Ikke vet vi om kattungene er der inne heller. Vi hører ikke piping eller noen ting på utsiden. Jeg kjente under magen hennes, for å se om hu hadde bryst spreng eller noe sånt noe. Men, det hadde hu heller ikke.
Er ikke sånn super varmt ute om natta enda. Har vært 0 grader nå i natt, så er redd de kommer til å fryse i hjel.

Noen som har noen råd til hva vi burde gjøre??

Katten vet nok hva hun gjør :)

Sent from my iPhone using BV Forum
Ikke alltid dessverre :( Vår gamle katt fikk kattunger og gikk ut dagen etterpå og var borte i timesvis av gangen, så det var hunden som lå i kurven og holdt dem varme imens mora var ute på vift :p

Men det er jo en tanke at hun har fått de under huset, kanskje prøve å følge etter henne igjen? Eventuelt prate med naboer og henge ut lapp, noen vil jo merke det om hun har fått de ute :) Vi fant nyfødte kattunger på den forlatte låven på sommerhuset vårt en sommer vi.

Sent from my HTC One X+ using BV Forum mobile app

Hm.. beste er vel til en vet mer sikkert at de ikke er forlatt, er å kjøpe kattemat som er beregnet for kattemor med små, ikke ha henne inne om natta/når dere er borte.. kan hende om ungene er i live, og moren tar vare på dem under huset, at hun tar dem fram etterhvert som de blir større.

Vanskelig å si, men krysser for det beste :)

Er dette første kullet? Ikke helt uvanlig at mor da tar livet av ungene. Kan også være at ho gjemmer de. Flere ganger her det har blitt født på låven og i garasjen. Etter noen dager har mora kommet bærende på dem. Har aldri flytta de før ho har tatt initiativ til det da ho kan bli forvirra og frastøte seg dem om man bare flytter de.

Sent from my GT-I8730 using BV Forum mobile app

Hm.. beste er vel til en vet mer sikkert at de ikke er forlatt, er å kjøpe kattemat som er beregnet for kattemor med små, ikke ha henne inne om natta/når dere er borte.. kan hende om ungene er i live, og moren tar vare på dem under huset, at hun tar dem fram etterhvert som de blir større.

Vanskelig å si, men krysser for det beste :)
Sign denne:) En dag kan det hende hun kommer bærende med dem. Håper alt går bra med dem!

Tenker det samme som Zid her.
Kanskje det er lurt å sette mat og vann ut ved der hun nok har født, så hun alltid har tilgang på mat både ute og inne.

Når jeg var liten og vår katt fikk sin første hadde vi ordnet med en fødekasse til henne.
Men likevel så gikk hun bak kjøleskapet, fant en slags avlang åpning inni veggen bak benken, og flere meter inn der fødte hun 1 kattunge. (bodde i et rart gammelt hus)
Husker mamma hadde et sinnsykt slit med å i det hele tatt finne ut hvor hun hadde født, og så ikke minst få pusen ut av veggen.

Håper kattungene deres klarer seg! :)

Ps: Det hullet hun kryper inn i, er det stort nok til at dere kan sende inn en unge med lommelykt å sjekke? Kanskje rart forslag, men bare noe jeg kom på i farta.

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Tusen takk for svar alle sammen.

Har fulgt etter henne i dag også, og hun går inn i det samme hullet under et gammelt hus. Desverre er det hullet så lite at vi ikke får inn mer enn en arm :( Og hu kryper ganske så langt inn. Hu vil ikke være inne hos oss så lenge om gangen, kun 10 min for å spise. Så kryper hun inn i hullet igjen. Skal sette ut mat til henne ved det huset. Bare håper at de har det greit der. Og ikke fryser i hjel....

Syns det er litt rart, for det er ikke noe melk i puppene hennes. Så er litt redd for at de allerede er døde. Men, rart hun kryper inn der hele tida da??

Går det ikke ant å greve hullet større da, slik at man kan få sett under der ? Jeg hadde gjort det jeg kunne for å kommet meg inn der. Trasi hvis kattungene ligger å dør :/ håper det er liv i dem, og at hun kommer frem med de etterhvert :) krysser fingrene.

Du kan ikke fått tak i henne og fått henne til dyrlegen da? Sjekke at alt er ok med henne og høre om de har noen gode tips:)
Jeg hadde ikke fått sovet jeg.
Og så anbefaler jeg deg å sterliserer henne så fort som mulig.

De er ganske flinke til å finne lune og varme steder så hadde ikke vært så bekymret for det selvom det er litt kaldt ute. Siden ho alltid går tilbake dit er de garantert i live enda. Ho kommer nok fram med de når ho føler seg trygg.
Skulle ho bli veldig opptatt av å få med dere til stedet ville jeg nok prøvd å gjøre noe for å få tak i dem. Katter gir stort sett beskjed om de vil ha hjelp.

Sent from my GT-I8730 using BV Forum mobile app

Hullet er som sagt under et hus, så hvis jeg skulle fått det større, så måtte vi begynt å hogge i muren på huset. Er liksom en stein som har blitt løs, og sånn har hu klart å komme seg inn der. Tror ikke de som eier huset blir helt happy for det :( Tenkte jeg skulle ringe Dyrlegen i morra og høre om de har noen råd til hva jeg kan gjøre.

Men, kan jeg sterilisere henne selv om hun ammer?? Eller må man vente?

ta henne med til en sjekk hos dyrelegen! og få henne sterilisert!
katter kan bli gravid med en gang, så ville ikke slippet henne ut før det er gjort. (hvis ikke kattungene kommer til rette,de kan jo ha vært dødfødt el.)

Huff kattunger på avveie er dårlige greier. En tng er at de kanskje ikke klarer seg alene, men en annen ting er at de blir villkatter om de ikke blir sosialisert tidlig.

Jeg ville holdt katten inne og kontaktet eieren av huset der hun kan ha født de og se om det finnes noen annen inngang til gjemmestedet.
Bare vær obs på at det er ditt ansvar som eier av kattene å rydde opp for eventuelt skadeværk de må ha laget så jo før dere får tak i de jo bedre.

Det sagt håper jeg at dere får tak i de slik at de får både pleie og trygghet de trenger, samt etterhvert gode hjem.
Jeg anbefaler også at katten(e) steriliseres.

Har egentlig ikke noen andre gode råd enn det de over her har kommet med. Tror nok også kattungene er i live etter som hun går dit ehle tiden og det er ikke så uvanlig at kattemødre gjemmer kattungene i begynnelsen. Håper det ordner seg!!! :-)

Er nok ikke så kjekt å sterilisere katten nå hvis kattungene er under der, og da må jo dem ha mammaen sin..

Dere får ikke festet en mobil med lys og video på på en sånn lang stang eller noe da? Eller er det kronglete vei inn dit?

Hååpløs situasjon, og føler med dere.. Ikke noe lett, men høres ut som dere bryr dere og vil gjøre alt dere kan :)

Back
Topp