kattunger,TAKK for hjelpa;)

Lena27

Elsker forumet
lurer. vi skal ha oss katt  men de er bare 8 uker enda..

noen som vet ?

jupp fant ut de må vere 12 uker før de flytter

Tror det er 8 uker som er grensen[;)] (Men endel venter til de er 10).

det sies på folkemunne at det er 8 uker.. Men jeg leste i ett vetrinær blad, at katten bør være ti uker for at i mellom 8 - 10 uker lærer mammaen dem å gå på do å sånn..

hehe ja akkurat de jeg å ha hørt noen sier 8 noen 10 å noen 12.. hehehe

har jo hatt drøssevis me katter før men husker jo ikke hvor gamle de var da vi ga fra oss.

husker bare spesielt at søsken barnet mitt fikk katt me oss en gang å de bor et stykke fra oss så tok den me seg hjem litt for tidelig sikkert så den sutta på alt

jupp da gjør vi det..  bor jo nært de så kan jo reise å se på den inntil den er flytte klar.. Alt til de beste for den lille puse ungen..

blir litt spennende å se hvordan det blir i forhold til hunden vår.. 

om ho liker den, (mista den forrige katten vår for 6 mnd siden , å da gikk det veldig greit me hund å katt hvertfall,
 å puse ungen har jo en hund som "pappa" hehe.(hunden tror hvertfall det)

jupp har forstått det nå ;)))

men har ikke sagt vi har tenkt å ta den fra mora nå.. var bare et spørsmål ;))

Min pus ble tatt fra mammaen sin da hun var 8 uker, og hun var IKKE stueren! Måtte lære henne opp selv. Stakkars liten, hun trodde nok at jeg var mammaen hennes, hun sutta på alt som lukta meg, og det gjør hun ENNÅ hvis hun ligger og koser seg på dyna mi. Akkurat som hun gjorde da hun var liten. Så vær så snill, vaksiner kattungene, og vent til 12 uker!!

Vi fikk vår da hun var 10 uker, helt renslig og trygg uten noen synlige reaksjoner på å flytte fra mamma'n sin. Vetrinæren sa at 10 uker i allefall var helt vanlig.

Artikler

Når er kattungene leveringsklare?
Hver dag legges det ut nye annonser på nettsteder om kattunger. Enten selges de gjennom oppdrettere, eller privatpersoner. Andre gir bort kattunger, eller ønsker seg en. De aller fleste er ute etter gode hjem for sine kattunger, men dessverre er det slik at folk alt i alt vet for lite om katten. Det er ikke uvanlig å se annonser der kattunger på helt ned i 6-8 ukers alder gies bort.
[hr]

Forfatter: [email=zerogirl84@hotmail.com]Guro Gulljord[/email]
[hr]

Oppdrettere eller andre personer tilknyttet et kattemiljø får stort sett med seg at katter ikke er leveringsklare før de er 12 uker gamle. Men det er nå en gang slik at mange får kattunger uplanlagt. Dette er mennesker som da kanskje ikke har satt seg så mye inn i nettopp det å få kattunger, og derfor gir de bort alt for tidlig. Selv om man bare ønsker det beste for dyra, er det også viktig at man undersøker og leser seg frem til hvordan man best mulig kan ta vare på katten sin.

Tas kattunger for tidlig vekk fra sin mor, risikerer man å skape en katt som aldri vil fungere som en normal katt, og kjæledyr. Mange lever i god tro om at det er riktig med 8 uker ved levering, fordi dette gjelder hunder. Men for katter er det alt for tidlig å komme i et nytt hjem i så ung alder.

Her er noen viktige grunner til å ikke gi bort kattene for tidlig:

· Ved å ta vekk ungene fra sin mor for tidlig risikerer man at katten ikke lærer det nødvendige om nettopp det å være katt. Dette kan resultere i at man får en suttekatt, en katt som aldri lærer å slutte å sutte. Den kan sutte på armer, hals osv. Dette er et tegn på mangelfull utvikling.
· Eksperter er enige om at rett leverings alder på katter er 12 uker. Professor og etolog Bjarne Braastad ved Landbrukshøyskolen på Ås, Den Norske Veterinærforening og Mattilsynet er blant disse.
· Kattunger under 12 uker er fortsatt på diestadiet. Å ta de fra moren for tidlig kan som tidligere nevnt føre til sutting, men også urenslighet, og utrygghet.
· Før fylte 12 uker er ungene fortsatt psykisk og fysisk avhengig av kontakt med mor og eventuelle søsken.

Dette er viktige grunner til å vente de nødvendige ukene før man gir bort/tar imot katter. Sjansen for å få lykkelige, livlige og trygge katter er mye større dersom de leveres ved rett alder.

Ofte står det at kattunger må avlives hvis de ikke får nye eiere, eller at kattene kom til verden ved et feiltak. Uhell kan skje, men da er det også viktig at man lærer av dem.

Har man ikke mulighet til å påta seg ansvaret for nye katteliv, så er kastrering/sterilisering det eneste helt sikre alternativet. Katten kan fortsette et lykkelig liv, og eier slipper å bekymre seg for enda flere kattunger. Katter har ikke behov for et sexliv slik vi mennesker har, da de parrer seg av rent innstink. Kastrering gjør dessuten at katten holder seg nærmere hjemmet, sloss mindre, og er mindre utsatt for smittsomme sykdommer som katte AIDS.

Det er faktisk slik her til lands at det er alt for slapp holdning til katter, og rundt halvparten av alle katter ender før eller siden opp som hjemløse. Kastrering/sterilisering er dessuten et billig alternativ fremfor avlivning av et ukjent antall kattunger. Det er også billigere og bedre enn p-piller, da pillene kan føre til kreft, og man må være påpasselig med å gi de til rett tid. Man slipper også å stadig gå til innkjøp av nye tabletter.

Oppsummering:
· Kattunger er leveringsklare etter fylte 12 uker.
· Har man ikke et ønske om nye kattunger bør katten kastreres/steriliseres.

Til slutt vil jeg også oppfordre folk til å vaksinere sine katter før de kommer til nye hjem. Folk som vil skaffe seg katt burde dessuten ta en titt på katter til omplassering, da det er mange katter der ute som desperat trenger nye hjem og masse kjærlighet.

bare 4 uker igjen går fort det no n¨r sommeren er her..

ORIGINAL: Blackis

ang..  Ved å ta vekk ungene fra sin mor for tidlig risikerer man at katten ikke lærer det nødvendige om nettopp det å være katt. Dette kan resultere i at man får en suttekatt, en katt som aldri lærer å slutte å sutte. Den kan sutte på armer, hals osv. Dette er et tegn på mangelfull utvikling.
"

katten vi hadde når vi var liten, suttet, og sutter på alt enda! og hun bodde sammen med mora til hujn var 7 år... så kan ikke være at hun ble tatt bort for tidlig..

hehe tatt bort for seint da;)

Jeg har gitt vekk alle mine kattunger når de var åtta uker & fått mine katter ved åtte ukers alder og de er heelt fine. Det er jo helt normalt.
Valper er jo også leveringsklare etter 8 uker..
Overdriver hvis du venter til 12 uker. Stakkers kattermor!!!

hmm les artikkelen på side 1 stå 12 uker der..

Mattilsynets anbefaling er 12 uker og da er nok det riktig. Det har til og med blitt sånn at enkelte steder vil mattilsynet at folk skal melde ifra hvis de ser annonser der de gir bort kattunger yngre enn 12 uker, vedkommende vil da få en liten læreprat... Bra at slikt endelig blir tatt på alvor. Katter er ikke klare til å skilles fra moren bare fordi de kan spise og gå på do selv. Den skal være klar psykisk også.

Vi fikk Simba da han var 8 uker. Han er i dag 3 år og har ikke sett noen tegn på at han har "lidd" av det. Er glad vi fikk han siden resten av søskene hans og moren ble tatt av motorveien [:(] Han brukte do og spiste mat selv, men er vel fordi han lærte av mamman sin. Vi burde vel ha ventet i fire uker til, men sånn ble det desverre ikke her.

Nei, hun lot de gå ute.. Fra de kunne gå nesten løp de ute med moren. Så jeg er glad han kom til oss heller da [;)] Simba ble fort "voksen" En fin herremann med sine egne meninger jah.. [:D] 

jeg har gitt bort og fått katter ved 8 ukers alder og mine katter har altid vært katter kan ikke si meg enig i alt som står her..jeg har tilsammen hatt 15 katter på mine 5 år..di kattene som jeg har gitt bort kan jeg heller ikke se noe problemer med..men er vel hva eierne gjør det til og..et kull hadde jeg 4 katunger til di var 4 mnd og di måte jeg avlive for di lærte aldri å gå i kattekassa di dreit og pissa over alt ga bort 2 men eieren klarte heller ikke å få di stuerene..di lærte ikke noe mer en når di var 8 uker..men men..

Ja, han ble jo egentlig det.. Mye var pga meg og. Sambo skulle begynne å jobbe natt og jeg er redd hjemme alene  Og så fikk mamma hjerteinfarkt. Ble en trøst på en måte å få han i huset. Høres dumt og egoistisk ut, men sånn ble det. Han liker ikke småen så fremtiden kan bli spennende her i huset... Sikkert mye kloring når Sebastian begynner å få tak i han.. Litt nervøs for det da...

ORIGINAL: Shaanett

er 8 uker..

hva er 8 uker?

Tihi.. Ikke fult så rosa mer som nyfødt da [;)] Vet han er sjalu. Fikk en katt til for et år siden og det ble rabalder. Men de ble gode venner til slutt.. Men desverre ble lillepus påkjørt av en taxi for tre uker siden og døde. Og det var vondt. Men minnene lever med oss videre. Og han var så snill mot Sebastian. Slikket han på hodet da jeg ammet han og sånn.. hehe.. Simba biter han når han skriker.. Joda, det går nok bra til slutt :)

Back
Topp