Kattetiss på madrass og dyne

Mini Marihøna

Forelsket i forumet
MayDay2021
Hei
Noen av dere som har tips for å få bort kattetisslukt fra madrass? Er desperat og forbanna på ene katta vår som ved hver bidige anledning tisser i babysenga på soverommet vårt. Kattene har egentlig ikke tilgang til soverommet, men presterer allikevel å snike seg inn om døra er åpen et sekund for lenge. I forgårs presterte samboeren å lukke henne inne på rommet i en halvtime der jeg lette etter katta fordi jeg visste hun ikke var ute, og hørte mjauing. Spurte om han hadde lukka henne inne på rommet og han sier nei, men gjett hvem som var der. Lukta ingenting da og merka ingenting i går kveld. I dag derimot stinka det kattetiss i det jeg gikk inn på rommet for å hente babycallen. Babysenga har vært et lite lagringssted siste uka pga småen er flytta over på eget rom så tømte den og det en svær gul flekk på madrassen, og ikke nok med det så er det utafor tisselakenet under nok en gang. Er så oppgitt for er kun i babysenga hun tisser inne.

Er kommet på dyna også og lurer desperat om den kan vaskes i vaskemaskinen for å henges til tørk? (Har ikke tørketrommel)

Så dere kloke mennesker her inne, har dere noen tips for å få bort kattetisslukt og få den pusen til å ikke tisse der mer. Redd for st hun skal begynne å tisse i senga til småen også på hans soverom og madrasser kan ikke akkurat vaskes i maskina heller.
Soveromsdøra til hans rom må være åpen nå ettersom vi har satt "alle" lekene inn på rommet hans..

Vask med eddik i skyllevannet, det hjelper på lukt. Dynen kan vaskes i maskin, gjerne med en tennisball e.l så fyllet ikke klumper seg, og så kan den tørke flatt.

Men, om pus kun tisser der er det noe som ligger bak, f.eks stress eller sykdom, så kan være verdt å se om dere finner årsaken og kan behandle den, så slipper man problemet. Katter som tisser i en seng velger ofte det stedet fordi det lukter og føles trygt sammenlignet med kattedoen eller ute. Er det noe nytt som har skjedd som katten kan ha reagert på? Feliway hormoner kan hjelpe på stress (jeg brukte det med godt resultat når vi fikk ny nabokatt som skapte stress).

Vask med eddik i skyllevannet, det hjelper på lukt. Dynen kan vaskes i maskin, gjerne med en tennisball e.l så fyllet ikke klumper seg, og så kan den tørke flatt.

Men, om pus kun tisser der er det noe som ligger bak, f.eks stress eller sykdom, så kan være verdt å se om dere finner årsaken og kan behandle den, så slipper man problemet. Katter som tisser i en seng velger ofte det stedet fordi det lukter og føles trygt sammenlignet med kattedoen eller ute. Er det noe nytt som har skjedd som katten kan ha reagert på? Feliway hormoner kan hjelpe på stress (jeg brukte det med godt resultat når vi fikk ny nabokatt som skapte stress).

Skal prøve det så satser vi på det beste

Pusen har tisset kun i babysengen fra vi fikk dem, vært hos dyrlegen for kontroller siden og tok det opp, men dem kunne ikke finne noe årsak helsemessig da. Kan være stress der hun tidligere for litt over et år siden (vi fikk dem august i fjor) så ble hun lukket inn på soverommet vårt nær hun hadde sneket seg inn uten at vi hadde merket det, kan være det stresset med å være lukket inne har påvirket og gjort henne stresset inne på det rommet da? I en periode da så gikk hun inn på rommet vårt og tissa i babysenga når døra sto åpen i kort tid.. største forandringen nå er vel at jeg er gravid og småen er flytta på eget rom, men det burde vel ikke ha for mye å si. Hun er en veldig engstelig katt og sier ifra og forlater situasjoner hun ikke vil være med på som f.eks kos fra småen. Dette aksepterer han selv om han er rett under 2 år.

Veldig rart, men bra det ikke er fysisk sykdom i det minste :) Kan være at om hun er engstelig er barnesengen noe hun anser som trygt siden det lukter baby og hun vet babyen passes på og ikke er steder hvor det ikke er trygt (det sies at katter sover med eierne sine fordi det er det tryggeste stedet å sove, så kanskje hun anser babysengen som tryggeste stedet i huset). Katter som er engstelig og stresset vil i allefall ofte ha tissing i senger, sofaer etc som det vanligste symptomet.

Men prøv hormoner og se om det hjelper, beste er jo gjerne at man får bort atferden helt og slipper å måtte stresse med dører hele tiden. Kan jo være noe som vi mennesker ikke merker som er årsaken, og det er jo da det er vanskeligst å gjøre noe med.

Hos oss gjorde katten det etter at jentungen hadde hatt et uhell.

Skulle markere over hennes lukt. Vi kan ikke ha katten på soverommet hennes etter det, da han ikke slutter med det. Har vasket madrassen ute med have slange på sommeren og vaskemiddel som skal fjæren lukt. Har ikke hjulpet. Her er det heller ikke noe galt med katten.

Back
Topp