Du bruker en utdatert nettleser. Det kan hende den ikke viser dette eller andre nettsteder riktig. Du bør oppgradere eller bruke et alternativ nettleser.
Jeg har katt men er ikke redd toksoplasmose. Fikk det påvist i første svangerskap og måtte ta fostervannsprøve for å se om det var i fostervannet, noe det ikke var.
Katter har fått ett litt ufortjent rykte her, de står kanskje for 1-2% av smitten. Hoved smittekilde kommer fra eget kjøkken med hvordan man håndterer mat.
Men er du veldig engstelig så er det veldig enkelt, be om en blodprøve. Jeg har testet meg for fire år siden med svar om att jeg har hatt smitten og kan derfor ikke få det på nytt. Men jeg dropper ikke vask av grønnsakene av den grunn eller slurver med kjøttet. Men jeg har tre pusekatter jeg koser meg med hver eneste dag
Katter har fått ett litt ufortjent rykte der, de står for 1-2% av smitten hos gravide. Hoved kilden kommer fra eget kjøkken med hvordan man behandler maten.
Men er du bekymret så er det veldig enkelt å be om en blodprøve for å finne ut og du har hatt smitten. Det gjorde jeg for fire år siden og fikk da bekreftet att jeg har hatt smitten og har derfor nå antistoffer.
Koser meg med mine tre katter hver dag, det hadde jeg gjort uansett