Katter som tar seg til rette...

*lykkeligst*

Forumet er livet
Hva kan man gjøre? Mannen her er allergisk mot katt. Ikke sånn superallergisk, men nok til at han reagerer kraftig dersom det er fullt av kattehår i senga.
Nå har det sånn at det er mange katter i nabolaget, og det er jo koselig nok, men nå tar det litt av med kattebesøk synes jeg. Jeg vil ha muligheten til å åpne ruter i huset mitt uten at det kommer katter inn...
Vi får gjester i dag, så jeg har vaska og rydda litt på storesøster sitt rom (der gjesten skal ligge). Lufta godt ut og redd opp senga. Når jeg kommer inn der 3 timer etterpå er det kattehår i vinduet, senga og på teppet. Og en våt flekk på gulvet som jeg er relativt sikker på at ikke var der før jeg gikk ut og lukka døra...

Det er langt ifra første gang og sikkert ikke siste gang. Men er det noe jeg kan gjøre for at det ikke er så gøy å hoppe inn rutene (eller gå inn altandøra forsåvidt) hele sommeren?

Prøv å legg litt sitronskall i vinduene du har oppe.
De fleste katter HATER sitruslukter.

Det er du som eier av huset som må ta deg av dette. Sprut de ned med vann så fort du ser de, bær de ut. Hver streng! Mine katter er slik du beskriver her, går inn til andre osv. Og jeg som eier står helt rådløs å ser på, enda verre blir det når de koser med kattene mine, gir de litt mat osv. Vis kattene at dette er ditt hjem og ikke deres hjem! Dette er nok irriterende både for eier av hus og katt. Lykke til:)

søteste skrev:
Det er du som eier av huset som må ta deg av dette. Sprut de ned med vann så fort du ser de, bær de ut. Hver streng! Mine katter er slik du beskriver her, går inn til andre osv. Og jeg som eier står helt rådløs å ser på, enda verre blir det når de koser med kattene mine, gir de litt mat osv. Vis kattene at dette er ditt hjem og ikke deres hjem! Dette er nok irriterende både for eier av hus og katt. Lykke til:)

angående vann skal du være litt forsiktig med om vinteren ihvertfall, da dette kan medføre frostskader på pusen...

Nå vet jeg ikke hvor i landet hun bor. Men her kan man godt spryte de ned med hageslangen eller noe. Kan må desverre lære dette på den harde måten! Men det er vel lov åbruke hode også:)

Det finnes noe sånn spray greier på dyrebutikken med lukt kattene ikke liker som man kan spraye der katten ikke skal være

er det noen minus ute er faren for frostskader der.. særlig hvis katten må gå ute hele dagen/natten.. noe annet er jo nå på våren og utover sommeren da det ikke er kuldegrader.. da går det jo an og bruke vann, så kanskje de lærer til høsten og vinteren kommer igjen.. :)

men tro meg, enkelte katter lærer aldri.. har en her hjemme.. :)

Legokloss skrev:
Det finnes noe sånn spray greier på dyrebutikken med lukt kattene ikke liker som man kan spraye der katten ikke skal være

get of spray heter det.. har en litt kvalmende sitronlukt (om vi mennesker kjenner ihvertfall).. så vanlig sitron/sitronskall fungerer like bra :)

Sea skrev:

søteste skrev:

angående vann skal du være litt forsiktig med om vinteren ihvertfall, da dette kan medføre frostskader på pusen...

Må du gi deg. Vi bor på Vestlandet, de siste årene i Bergen, hadde det vært farlig med litt vann på kattene så kunne de ikke vært ute. Vannet preller av dem, det trekker ikke inn i pelsen, så om noen spruter litt vann etter en katt så får den ikke frostskader av det.

Prøv med myggnetting?? Må være frustrerende, og hadde klikket hadde jeg opplevd dette :P Hehe.. 

Har selv to katter og er glade i dem altså, men katter på soverommet :P Fysj :P

Sea skrev:
er det noen minus ute er faren for frostskader der.. særlig hvis katten må gå ute hele dagen/natten.. noe annet er jo nå på våren og utover sommeren da det ikke er kuldegrader.. da går det jo an og bruke vann, så kanskje de lærer til høsten og vinteren kommer igjen.. :)

men tro meg, enkelte katter lærer aldri.. har en her hjemme.. :)

Skal de få frostskader må de _bades_ i vann og bli gjennombløte. Det blir de ikke av å få litt vann på pelsen, vannet preller av. Er overhodet ikke fare for frostskader, da skulle vi hatt mange katter med frostskader, ettersom det i ene øyblikket regner, før det i neste er minsugrader og det fryser på. Det finnes sånn som "get off" som skal få katter til å holde seg borte. Ellers kan man f.eks. bruke appelsin-/sitronskall og diverse.

er faktisk ikke alle katter som har vannavstøtende pels.. og da vil de bli våte, og er det minus sier jo dette seg selv hvordan det vil kunne gå..

er stor forskjell på noen dråper ja, og ei bøtte med vann, men en katt vil mest sannsynlig ikke bry seg om litt vann, noen dråper i lengden.. den vil komme tilbake..

hvis det regner kan katten søke ly og unngå selv og bli våt.. om den blir kastet vann på vil den ikke ha samme muligheten.. og kunne bli gjennomvåt i pelsen.. er den blitt skikkelig våt tar det også tid føre pelsen tørker.. tenk selv og gå våt ute i 10 minus... 

søteste skrev:

Litt sånn off topic men;
Det med at folk tar inn kattene mine irriterer meg GRENSELØST! Har en frisør nedi gata som tar inn katta mi, har han inne i mange dager (Hun driver salong i huset sitt). Han kommer KANSKJE hjem maks 1-2 ganger i uka. Og hos henne spiser han bikkjefôr. I vinter gikk jeg å ropte på han x antall ganger i flere minus, urolig, mens hun da har hatt han inne. Hun vet at det er vår katt, men tar han fortsatt inn. ARG!

Sett vindu i luftestilling og ikke på vid gap.

TonjeJenta skrev:
Sett vindu i luftestilling og ikke på vid gap.

Det er i luftestilling, men de klarer fader meg å snike seg inn... I fjor sommer klarte en å sette seg fast. Der satt den klemt fast i ruta vår i noen timer før jeg fant den. Da hadde den ikke kraft i bakbeina... Etter en sjekk til dyrlege og sånn, så ble den frisk, men kommer fremdeles inn her, så den lærte tydeligvis ikke

Skal prøve sitronskall først iallefall.

Lush skrev:

søteste skrev:

Litt sånn off topic men;
Det med at folk tar inn kattene mine irriterer meg GRENSELØST! Har en frisør nedi gata som tar inn katta mi, har han inne i mange dager (Hun driver salong i huset sitt). Han kommer KANSKJE hjem maks 1-2 ganger i uka. Og hos henne spiser han bikkjefôr. I vinter gikk jeg å ropte på han x antall ganger i flere minus, urolig, mens hun da har hatt han inne. Hun vet at det er vår katt, men tar han fortsatt inn. ARG!

Hu hadde pent fått beksjed om å gi faen hvis det var min katt. 

Angående pusene som spretter inn ruta di TS, så kan du prøve "get off". Du kan også ha en sprayflaske med vann, som du dusjer de litt med hvis du ser dem komme inn. Folk som kaster bøtter med vann på katter for å holde de unna har jeg ikkeno sansen for, men mine to HATER vann og vi har en spruteflaske stående som vi bruker når de gjør noe de ikke får lov til. Nå er det nok å vise de flasken for å si det sånn ;)

CaritaA skrev:

Lush skrev:

søteste skrev:

Litt sånn off topic men;

Trodde hun kom til å ta hintet når vi holdt han inne i 2 uker. Men da ringte hun faktisk å spurte om vi hadde sett han! Når vi slapp han ut igjen, og det gikk noen dager uten å ha sett han sendte vi en sms, og joda, han lå inne hos henne og sov. Møkkakjerring.

Hadde sittet klar med spylerslangen, og kastet de først og best mulig ut vinduet om jeg hadde oppdaga det. Hater katter overalt på jord nesten, og hadde seriøst klikka i vinkel om det hadde skjedd meg...

Lush skrev:

CaritaA skrev:

Lush skrev:

søteste skrev:

Litt sånn off topic men;

Trodde hun kom til å ta hintet når vi holdt han inne i 2 uker. Men da ringte hun faktisk å spurte om vi hadde sett han! Når vi slapp han ut igjen, og det gikk noen dager uten å ha sett han sendte vi en sms, og joda, han lå inne hos henne og sov. Møkkakjerring.

Vi har en birma-gutt som er veldig sosial og vennlig. Han er tre år nå, og i fjor ble han plutselig borte i over ei uke. Vi trodde kanskje noen hadde tatt han siden det er en svært populær rase å stjele, og siden han ikke er det fnugg skeptisk er det lett å bare stoppe og ta han med i en bil etc. En kveld gikk vi tur nummer x i rekken for å se om vi fant katten, og plutselig ser jeg at han ligger i vinduskarmen i 2.etg i et hus 3. minutters gange fra vårt.

Vi ringte på , og en mamma og datteren hennes på 7-8 år åpnet, og vi fortalte at katten vår var forsvunnet og at vi kanskje trodde den var hos dem. Moren ble rar i ansiktet og sa at den katten de hadde tatt inn tydeligvis ikke hadde noe hjem siden den kom inn og spiste og ikke ville gå ut igjen. De hentet katten, og som vi trodde var det vår pus. De hadde tatt av halsbåndet (der navn og nr stod), og datteren ble hysterisk når vi skulle dra med katten. Jeg forstår at det er trist at katten skulle dra, men det er vår katt og vi ville ha han hjem igjen.

Noen dager senere kom ikke katten inn som vanlig igjen, og vi ventet i to dager før vi gikk ut å lette igjen, og igjen fant vi katten sittende i vinduet i samme huset. Vi ringte på, og moren var nå kjempesur, og sa datteren hennes hadde vært helt fra seg, og om vi ikke bare kunne la dem få katten "siden vi tydeligvis ikke hadde barn selv og kunne ikke forstå hvor grusomt det var å se at hun var lei seg". Det viste seg at datteren hadde gått og hentet katten i hagen vår og tatt den med seg hjem.

Enden på visa ble at vi katten ble med oss hjem og mannen truet med politianmeldelse hvis det ikke sluttet. Siden har vi verken hørt eller sett noe fra dem, da de flyttet et halvt år senere.

Det hører med til historien at vi hadde hatt bilde i lokalavisen + hengt opp lapper på flere butikker og oppslagstavler, så oddsen for at hun IKKE hadde sett at katten var savnet og hadde et hjem var omtrent lik null. Det renner ikke over av birma-katter i nabolaget i alle fall..

Så ja, folk er frekke

Back
Topp