Katter og sovende baby

Emzz

Andre møte med forumet
Vi har to viltre katter på snart to år, det beste de vet er å ligge på magen eller brystet vårt og kose. Vi venter barn i februar og jeg er litt bekymret for at de skal legge seg oppå han når han ligger og sover:oops:
Vi har tenkt til å kjøpe sprinkelseng og vurderer å lage et slags «beskyttelseslokk» på sengen så kattene ikke kan hoppe nedi. Har fått tips om myggnetting men jeg er redd kattene hopper på det og da vil både nettingen og katten falle ned på babyen.

Noen som har noen lure forslag eller erfaringer?:cat:

Her har jeg alltid gjort det sånn at kattene ikke får lov til å være på rommet vårt når jeg har baby i hus.
(For joda, de har pleid å få lov da jeg ikke hadde baby i hus, de liker jo best å ligge i fotenden hos folk). Litt omveltning med det samme, men går seg til. Noen av dem legger seg heller i sofaen nede nå.. Greit å begynne tilvenningen med å lukke døra litt i forveien.. for det blir gjerne skraping på døra i starten. (Da føler man seg litt streng, men sånn er det bare. Kattene får kose når man sitter i stua istedenfor :bag: )

For altså, det er ikke gitt at du får ungen til å sove i egen seng, så eneste måten du får sovet på er om babyen ligger i din seng; vanskelig å legge lokk på den.. (Og, når du er helt zombie klokken 3 om natten, så er det ikke sikkert du husker på å legge lokk på babysengen heller..)
Så.. beste løsning, synes JEG, er å ikke ha kattene på soverommet akkurat når man har baby.
Forøvrig, lille på 7 uker ligger mye i babynest i sofaen, og kattene legger seg helst bare over føttene hennes, altså.. Men jeg ville ikke åpnet soveromsdøra likevel :P

Her har jeg alltid gjort det sånn at kattene ikke får lov til å være på rommet vårt når jeg har baby i hus.
(For joda, de har pleid å få lov da jeg ikke hadde baby i hus, de liker jo best å ligge i fotenden hos folk). Litt omveltning med det samme, men går seg til. Noen av dem legger seg heller i sofaen nede nå.. Greit å begynne tilvenningen med å lukke døra litt i forveien.. for det blir gjerne skraping på døra i starten. (Da føler man seg litt streng, men sånn er det bare. Kattene får kose når man sitter i stua istedenfor :bag: )

For altså, det er ikke gitt at du får ungen til å sove i egen seng, så eneste måten du får sovet på er om babyen ligger i din seng; vanskelig å legge lokk på den.. (Og, når du er helt zombie klokken 3 om natten, så er det ikke sikkert du husker på å legge lokk på babysengen heller..)
Så.. beste løsning, synes JEG, er å ikke ha kattene på soverommet akkurat når man har baby.
Forøvrig, lille på 7 uker ligger mye i babynest i sofaen, og kattene legger seg helst bare over føttene hennes, altså.. Men jeg ville ikke åpnet soveromsdøra likevel :p
Dette. Ikke katt på soverommet i babytida, og begynn med å vende kattene til det før babyen kommer. Gikk veldig fint med vår katt, selv om hun har sovet i vår seng i flere år før babyen kom. Det finnes kattenetting du kan legge over barnevogn, men jeg ville ikke satset på å måtte styre med det om natta når du er kjempetrøtt. Etter hvert kommer jo babyen også til å reise seg i senga (om en god stund, men likevel :wacky: ), og da går det ikke an å ha noe dekke over.

Katt utenfor soverommet ja, og sover babyen i stua så kan du ha et øye vil eller fra. Om man har en babycall og legger rett ved siden av hodet til babyen, vil du høre om det legger seg en katt oppå der.
Til utesoving i vogn bruker jeg alltid myggnetting da, spesielt på vinteren (om regntrekk ikke er aktuelt). Nettopp fordi det har vært noen tilfeller av katt som har lagt seg på ansikt til lite spedbarn med verst tenkelige utfall. Så farmor har innprenta meg ganske mye med at man SKAL ha oppsyn med vogna og helst alltid myggnett på om den er ute og det er kaldt i været.

Back
Topp