Katter og orm

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Ene katten min har hatt orm en gang før - var ikke tvil da den vasket og vasket og vasket seg i rompa og klødde - gikk over etter ormekur. Har hørt de spiser mer men det stemte ikke da.

Nå er han helt ørsk etter mat. Ikke sin egen mat da! Men vår mat. Har begynt å tigge ved matbordet og kommer løpende med en gang han hører noen er på kjøkkenet. Begynt å hoppe opp på spisebord og kjøkkenbenk når vi har gått ifra for å spise opp rester på askjetter eller sleike av pålegg på kniv som er smurt mat med. Kan denne økte matlysten (utenom sin egen mat) være tegn på orm? Eller mangel på noe (han får hills kattefor for sterilisere katter)? Eller bare en plagsom uvane han har begynt med plutselig?

Og så har jeg hørt at innekatter får lettere orm, hva er logikken i det?

Jeg har ikke hørt at innekatter får lettere orm, men i utgangspunktet burde jo alle katter kures for innvollsorm jevnlig fordi de pådrar seg det så lett. Akkurat hvor innekattene får smitten fra er ikke godt å si, men jeg ville kuret katten i ny og ne.

Innekatter bør få ormkur to ganger i året, mens utekatter bør få kur fire gonger i året.
Veit ikkje kvifor katten har endra atferd, men dikka har jo nett flytta og da kan katter få nye innfall. Prøver seg fram om kva som skjer osv. Litt slik som me mennesker må bu oss inn i huset før du veit kor ting skal/bør stå hen osv... Gi han litt tid trur eg :)

Det med orm kan katter få av at vi er ute og trår i alt, så slikker kattene på skoene/gulvet. Forrige katta mi va kun innekatt og ho fikk aldri orm eller kur. Hadde ho jevnlig t dyrlege t sjekk.

Innekatter bør få ormkur to ganger i året, mens utekatter bør få kur fire gonger i året.
Veit ikkje kvifor katten har endra atferd, men dikka har jo nett flytta og da kan katter få nye innfall. Prøver seg fram om kva som skjer osv. Litt slik som me mennesker må bu oss inn i huset før du veit kor ting skal/bør stå hen osv... Gi han litt tid trur eg :)
Det begynte før vi flyttet. Men det kan kanskje komme av at jeg er gravid og har oppført meg andereldes? Det er jo som regel jeg som ordner hjemme, både med kattene og daglige gjøremål og matlaging. Når jeg hadde ekstrem svangerskapskvalme så var det ikke jeg som laget mat eller ryddet og vasket på kjøkkenet, så mat ble ofte stående. Kanskje mer fristende lukter på kjøkkenet enn før da det aldri stod noe der. Kanskje han oppdaget muligheten til å stjele til seg ting oppå der i den perioden? Får gi skylda til samboer jeg da!

Back
Topp