Katter og nyfødte babyer...

charnelle

Betatt av forumet
Vi har en katt som har vært midtpunktet i huset her i 3 år. Hun sover i sengen vår om natten og får masse oppmerksomhet. Men nå kommer det en baby og jeg vet at det er en del hensyn jeg må ta for å beskytte babyen. Både når det gjelder fare for at katten legger seg i babysengen, sjalusi, lek osv. 
Har dere noen erfaringer med katter og babyer?

Vi har katt og baby. Katten var vandt til å være inne lenge og gå hvor hun ville til babyne kom i hus. Etter det har hun blitt mer og mer utekatt. Vi har ikke en sjalu katt da, så fordelingen av oppmerksomhet har gått fint.
Vi lot pus aldri få komme inn på soverommet vårt mer, og vi oppholdt oss alltid i nærheten når katten og babyen var i samme rom. Det er også viktig å vaske hendene før du tar i babyen etter du har tatt i katten, men dette vet du nok fra før ;)

Her enser ikke katten vesla, hun bryr seg fint lite så vi har vært heldige :) Tror det skal gå fint med dere også hvis dere ikke gir babyen absolutt all oppmerksomhet siden katten deres har vært midtpunktet før.

Lykke til!

Har ikke tatt noen spesielle hensyn selv om vi hadde flere katter da eldstemann ble født. Alt fortsatte som vanlig hos oss.

Her gikk det helt fint. :)

Kattene har ikke vært på vårt rom og sånt da, bare på stua og kjøkkenet.
De har aldri hoppet opp i vogn, sprinkelseng, vugge eller noe, men tok de et par ganger i å sove i lekegrinda når ikke ungen var der :P Var bare å kremte til :P

Ikke ble de sjalu heller

Var litt bekymra for dette før eldste blei fødd. Katten pleide alltid å ligge på fanget, kose, osv.

Men her blei det slett ikkje noko problem. Katten var vettskremt av babyen. Ein gong gjekk han bort til vogga, la frampotene oppå kanten og såg på babyen. Etter der var han ikkje i nærheten. Han flytta omtrent inn til naboen og budde der til babyen nærma seg året. Då kom han gradvis snikande tilbake.

vi har to katter, som før vi fikk barn var vandt til å sove i sengen og å være midtpunkt.
en god stund føre fødsel ble soverommet forbudt området.
vi fant fram baby ting og spray flaske med vann, så kattene fikk ikke hoppe opp i vogn eller baby seng e.l.

kjøpte også ett nytt kattestativ så kattene fikk sin egen plass å ligge på, som var høyt oppe så de kunne komme seg litt vekk.
Da babyen kom, godtok de han med en gang, akkurat som de viste han skulle komme.
ene katten lå alltid på fanget mitt da jeg ammet.

Mest sansynlig går det helt fint, men mitt råd er å ikke stole blindt på at katten ikke hopper opp til babyen e.l.
selv om katte naldri har gjort det før, betyr ikek at den ikke plutselig får ett innfall.

Vi valgte å ha katten ute på natten så det ikke var fare for at de hoppet opp i barnesengen.
har alltid myggnett/kattenett på vognen i tilfelle. katten har enda ikek hoppet oppi vogna med baby oppi, men tar ikek sjangsen.

la kattene få snuse og se på babyen under oppsyn av dere.
la aldri spedbarn og katt være alene. kttene søker varme og gode liggeplasser og baby seng med varm baby i er fristende.

lykke til:)

Gikk helt fint her også. vi hadde også en katt som var vant til å få det som hun ville og fikk mye oppmerksomhet. Da vi kjøpte stellebord o.l la hun seg oppå og det virket som om hun trodde at vi hadde kjøpt tingene til henne, hehe.. Men da babyen kom, gikk det veldig fint. Hun var veldig forsiktig når hun var rundt babyen og har aldri prøvd å gå oppi vogn o.l når babyen har vært der :)

Kattene fikk ikke lov å være på soverommet når Nikolai ble født..
Ellers passa jeg bare ekstra på når katten var i nærheten av han..
Heldigvis ingen sjalusi så alt gikk kjempe bra...
Er først nå at hun kan klore han litt av og til (har bare en katt nå), men det er pga han plager henne og da har hun lov å gi beskjed.. er bare uskyldig da, sånn at det så vidt er ei rød stripe i huden hans.. hun pleier å tåle en del før hun gir beskjed da.. så hun er veldig snill selv om hun er "mammadalt"

Back
Topp