Katter og baby

Freja78

Elsker forumet
Jeg har tre katter, eldste er 5,5 år gammel. Jeg har alltid elsket kattene og aldri sett noe særlig problem med dem. Hatt katt hele livet. Men nå etter jeg fikk baby så går de meg rett og slett på nervene. De skal alltid ligge på babyens ting, babygymmen og vippestolen er innsauset i kattehår. De skal kun kose den av oss som holder på med lillemann. Vi finner døde rotter og mus OVERALT i huset her, gjerne gjemt sånn at vi ikke finner dem før de stinker. Den yngste av kattene har blitt skikkelig alfamale og skal herske med de to andre så ting flyr veggimellom. Og det er sølefotspor på alt av duker, benker og bord her. Jeg blir gal, og kjenner kattene henger i en tynn tråd her nå. Mannen nekter plent å avlive, og jeg tror ikke jeg klarer det jeg heller, for jeg er fryktelig glad i dem sånn egentlig. Men herregud så upraktiske dyr! Er det noen som har lignende erfaring hvor det har gått seg til og som kan si om det forblir sånn eller blir bedre med tida før jeg klikker?

Høres nesten ut som om de er sjalu.

Her gjør heldigvis ikke kattene eller hunden noe ut av det enda, og tulla er 3, 5 mnd

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

her gikk det seg til. hadde en katt som reagerte veldig med mjauing i begynnelsen.

er de steriliserte/kastrerte? da blir de roligere? går de på mat fra dyrebutikk/veteinær? da røyter de gjerne mindre.

Vi fikk katt for halvannen måned siden og har aldri sett et kattehår noe sted. :) Hun får heller ikke gå på benker og bord. Men ja, hun ELSKER saueskinnet til babyen, så jeg lot henne overta det (kjøpte nytt til bebisen)

Sendt fra mobilen min ♥

De første månedene her i huset gikk det store mengder med klesruller! Babygymmen måtte rulles over hver eneste gang den skulle i bruk. Med hund i tillegg til de to kattene er det også ofte sand- og gjørmespor på gulvene, og hundehår i alle hjørner. Sånn er det jo, men det er mye mindre stressende nå når gullet mitt har blitt litt større (ni måneder nå).

Når det gjelder sjalusien, så har det gått seg til. Nå er det nye utfordringer med å holde ungen unna pusene, for hun vil gjerne dra dem i halen, og det tror jeg ikke hadde vært så lurt. Jeg syns uansett at det går overraskende bra nå som vi har fått litt rutiner, det var bare litt utfordrende i starten. :)

Lykke til, håper det ordner seg! Husk at pusene dine er avhengig av deg, det er et enormt ansvar å kunne styre over liv og død på denne måten, og det bør ikke taes lett på. Krysser fingrene for deg (og for pusene)!

Det er en stor overgang for pusene også. Min pus slapp verken meg eller babyen ut av syne, og den ville bare ligge der babyen lå. Intet problem for oss. Det går seg til. At de tar med rotter og fugler, er jo en gest fra dem:-)

Som sagt, det er nytt for dem og det roer seg etterhvert :-)

Her har aldri pusen vår vært oppi tinga til guttungen. Eneste plassen han kunne finne på å legge seg var under vognen. Han passet veldig på og var alltid der når guttungen begynge å grine. Med en gang han begynte å bevege seg rundt holdt katten mer avstand. Ikke like morro når han hadde en etter seg som ville kose. Katta holder seg for det meste unna guttungen nå siden han fort blir for brå, men skal fortsatt sjekke soverommet til guttungen før vi legger oss. Alle puser reager forskjellig og så lenge de ikke gjør ungen noe er det ingen grunn til å kvitte seg med de. Bare gi de tid, de vil nok roe seg:)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Det høres ut som de har endret atferd etter familieforøkelsen. De kommer vel hjem med mat for å bidra til å forsørge flokken.

Hvis kattene har fått lov til å være overalt før, så er det nok ikke lett å skjønne at enkelte tepper ol er forbudt nå.

Jeg kjenner igjen at jeg vil ha det ekstra rent med baby i hus, samtidig som jeg ikke har like god tid til å støvsuge og vaske. Og ikke minst børste kattene...

Vi har bare en, og hun skyr banen så fort lille lager lyd.. veldig greit ;)

Ja, jeg skal være første mann til å innrømme at de er rimelig bortskjemte. Alle rom, seng og alt har vært fritt villt for dem. Da de to eldste kom i hus, så prøvde vi lenge på å få de til å forstå at å gå på bord og benker var forbudt. Vi prøvde alle triks dyrlegen ga oss, men uten virkning. Så fort vi snudde ryggen til, så var de på plass igjen. Og etter over et år hvor vi spratt opp av sofaen 100 ganger om dagen, så ga vi opp. Det har nok vært like mye hår og sølespor her før og, men da la jeg ikke merke til det. Men nå når jeg har han, som da skal ligge på ting, som etterhvert vil krabbe rundt osv, så legger jeg utrolig godt merke til det.

Har lest et tips om å legge tynt brett med masse lokk osv på, så når kattene hopper oppå vil det falle det og lage et helvettes leven :P

Her var alt fritt frem for katten også, men den lærte fort.

Og nå som vi flyttet til nyhuset, så er sofa og sånt forbudt, den har send ved vedovnen og har kun tilgang til vaskerom med katteluke på natten.

Den har rettet seg etter det.

Prøvd Feiline i stikkontaktene?
Vi har satt i to stykker og skal stå der frem til babyen kommer. Fikk det anbefalt av dyrlegen vår.

De er sterilisert/kastrert alle tre ja. Får Hills for for steriliserte katter. Etter et stryk på hankattene, så sitter jeg igjen med en svær hårball i hånda. Har prøvd utrolig mange for, også de for pels, samme da. De er ekstreme rett og slett.

sikkert forskjellig fra katt til katt, hvilken rase de har i seg. vår røyter ikke i det hele tatt. eller det detter av noen få baller, litt ullaktig. men hun er ganske langhåret og må børstes. virker som om korthårete katter røyter mer? aner ikke.
forstår godt at det er frustrerende.

Det går seg nok til :) Hadde to (inne)katter selv når lille kom i hus, og alt av babyting var interessant. Men de vil bare passe på, undersøke og bli kjent med sitt nye familiemedlem :) Ta dem vekk om du ser dem feks ligger på babytingene, men la dem få snuse på. Og husk å gi dem oppmerksomhet, en liten kosestund og kanskje en godbit innimellom. Det har gått kjempe bra her (lille er straks 8 mnd) og begge pusene er med å passer på. Vil trøste når hun skriker og elsker å kose med henne. Og når hun undersøker pusen på sin måte (drar i ører og værhår osv) virker det nesten som om de koser seg enda mer, og ligger heelt rolig ;)

Back
Topp