Katter i hus

Fairy88

Glad i forumet
Aprillykke 2016
Hva gjør dere andre med katter i hus når det kommer til seng, vugge ol. Dekker dere det til når det ikke er i bruk? Eller får katten(e) være borti baby og baby tingene?

Er ikke helt trygg på vår nye pus. Selv om hun er kjempe søt og snill så er jeg redd hun skal finne på å legge seg over babyen når babyen er der eller tisse på ting hun ikke skal tisse på om hun får tilgang når vi ikke er tilstede. Har veldig (ekstrem) dårlig erfaring med katter som tisser inne, tror jeg har vært særdeles uheldig med 2 av 5 katter vi har hatt :(

Sniker meg inn fra januar:) før babyen kom dekket vi alle tingene. Nå er det bare vogna som er tildekket. Da Hu yngste ønsker å klore på den.

Vi tenkte veldig på dette med vugga katt og sprinkelsengen. For vår Bengal pisset gjerne på senger som hun så som sitt. Så vi kastrerte henne da hun ikke skal forsette på utstillinger og vi ikke ønsker kattunger. Da sluttet hun med det også.

Vi var nok redde for at de skulle legge seg på L. Men Hu eldste var ikke interessert i ungen men kan legge seg ved sinna den for å få kos av meg.

På dagtid ligger hun i senga til L. Men på fot enden aldri sett henne der L har hode eller i nestet.

Den yngste synes L er mer eller mindre et rart kosedyr som skriker mye. For når ungen har gråter en del kommer hun inn i rommet og majuer som en gal hønemor. :)

Så etter to mnd er jeg ikke bekymret lenger:)

Last edited:
Til første hadde vi kattenett over babykurven når den ikke var i bruk, og dekte til bilstol, vogn og vippestol med plast.

Satte fram babyutstyret noen uker før termin og ga katta en vanndusj med sprayflaska hvis han hoppa oppi noe av det. Når babyen ble født fikk han snuse på henne med ikke når hun lå i kurv eller vippestol. Gikk veldig fint :)

Vi tok et laken over krybben da den ikke var i bruk. Har ikke katten på soverommene og vognen står i yttergangen som er igjen. Vil ikke ha katten oppi der babyen ligger pga han er både ute og inne. Så han kan dra med seg flott slikt med seg inn. Men han brydde seg veldig lite om babyen sist og tviler på at han kommer til å ha noe større interesse denne gangen heller :)

Her har katten veeeldig lyst til å ligge i vogna, så jeg har på myggnettingen. Vugga har jeg ikke leita fram ennå, men må sikkert dekke den også til i starten, før babyen får lagt seg oppi der. Er ikke redd for at hun skal legge seg oppå babyen, men vil jo passe på.

Vi har kjøpt netting til sprinkelsenga og til vogna. Katten skal ikke oppi der uansett om det er i bruk eller ikke. Hun har så mange andre plasser hun kan legge seg. Komme å hilse på babyen og snuse skal hun selvfølgelig få lov til, men da under oppsyn :)

Vi har en 1,5 år gammel innekatt. Hun får ikke lov å være inne på soverommet og vogna er dekket. Er veldig spent på reaksjonen hennes når babyen er her. Hun har kun tisset utenfor do kun en gang, så håper hun ikke blir sjalu og begynner med det da. Er nok en mulighet for at hun blir det! Hun er også helt vill etter melkeprodukter, så håper hun ikke blir innpåsliten når det lukter melk av meg og under amming og sånn.

Smør inn ting som seng ol med sitron og legg plastfolie på dei tingene du ikkje kan smøre med sitron (dyne ol) det misliker kattene og holder seg borte fra det. Eg har stor hund så han kommer seg ikkje oppi vugga ol da han er for stor :p men ekkelt om det kommer pels ol oppi babyen sine ting. Han er mye ute og dra sikkert med seg mye gørr som vi ikkje ser.

Jeg har også en dårlig score med katter som tisser inne når de er synte.. Så katten vi har nå fikk ikke tilgang til soverommet når vi ikke er inne. Han oppfører seg fint med baby nr.1, så jeg er ikke så bekymret når nr.2 kommer nå. Ellers myggnett på vogn eller på ting vi ikke vil ha ham gjelder. Nå vet jeg at katten trenger litt alene tid han og, selv om han får masse oppmerksomhet fra nr.1 på 1,5 år..

Når vi er hjemme eller tingene er i bruk er ikke problemet der. Og pusen var sterilisert i går så håper igrunn ikke hun har flere uhell enn den ene gangen når hun plutselig hadde den voldsomme løpetiden. Men katteluka er på stua, og "vugga" vår er jo ikke den enkleste å bare dekke :p både seng og vogn kan settes på rom som kan stenges av for pus.
Enten må jeg lage et vanntett trekk, eller så må jeg finne en smart løsning. Pus kommer ikke til å få være direkte borti baby første tiden, men skal få lov å lukte på. Og så får vi tåle mer litt etterhvert når Lillemor blir større og tålermer bakterier :p

Pus sover forresten i fotenden i senga til storebror hver natt :) der ligger hun stille og rolig, og har ikke prøvd seg lengre opp.

Back
Topp