Katten vår har "klikket"

gutt09jente11

Forumet er livet
Vi har en katt som blir 2 år snart. En kastrert hannkatt som kom til oss når han var 12 uker gjennom FOD. 

Var en kjempe snill og rolig katt som lå masse i sofaen, gikk ut og inn som han ville og elsket å være en del av familien. Etter ca 1 år ble han litt rar, han ble ikke så kosete, ville mest være ute, og var litt sky og litt småskremt, men tenkte at noen katter er jo litt sære så lot det bare være. 

Nå derimot, i den siste tiden er han helt på bærtur.. 
Han HYLER, ikke vanlig mjauing, men hyler og skriker inne og ute, løper inne og sånt, virker redd og skremt.. Ørene hans ligge bakover, og når han skal spise så tar han bare bittelitt av gangen før han stresser rundt og hyler. Skal ut og inn, ut og inn hele tiden.

Skraper helt ekstremt på verandadøren når han skal inn, hyler og styrer på.. Aner ikke hva som skjer med han..?

Det er ei frisk katt som har fått alle vaksiner, og vært hos veterinæren for sjekk.. 

Noen som har opplevd lignende? Orker ikke å ha han når han er sånn..

Har i tillegg en kastrert hannkatt til, som er 1.5 år.. Han er normal, men matvrak. 

Første so slo meg var at leid av noko fysisk. Men viss han er frisk so kan det gjerne være psykisk. Kan hende nokon har mishandlet han.

Jeg tenkte også at kanskje noen har mishandlet han. Eller at det er et annet dyr som han er redd for? Jeg hadde en hankatt som var livredd for andre hankatter. Hvis det kom en annen hankatt, så løpte han opp i det nærmeste treet og ble der helt til jeg kom å jaga bort den andre pusen (ja, han var bortskjemt, men ikke kastrert).

Jeg tenker at siden man skal ta den med til veterinær ved atferdsforandringer, så hadde jeg tatt den med til en veterinær.
Høres ikke ut som denne katten har det noe bra. Kanskje den har noen skader noe sted?

Den har vært til veterinær, og det er ingenting fysisk galt med han.. 

Synes fryktelig synd på han, virker helt koko.. Og i natt hylet han også :( Fryktelig.

Er desverre mange utekatter som endrer adferd på denne måten.. 
Er veldig mange ting de kan bli utsatt for ute som fører til denne adferden.
Kan være misshandling, skremt av høye lyder/ nestenpåkjørsler osv..

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med en adferdsterapaut eller dyretolk. Får du tak i noen som er i læringsfasen så er det ganske billig.. Og absolutt verd det om det hjelper deg med problemet =)

Hadde en katt med problemadferd for en del år tilbake. Snakket med en dyretolk (betalte 150,- mn har desverre ikke kontakt infoen til henne lengre) og hun fortale meg hva katten følte. Heeelt syk. Ut ifra bilde og navn beskrev hun oppførselen til katten og alt.. 
Vi gjorde endringene katten ba om, og katten var som ny etterpå :)

Masse lykke til 

Jeg tror ikke vi kommer til å ta kontakt med noen dyretolk nei.. 

Katten blir mest sannsynlig avlivet etter helgen, da han har det grusomt.. 

Back
Topp