Kattekos

Høstblomst

Forelsket i forumet
Oktoberlykke2020❤
September To Remember 2022
Denne graviditeten har jeg en problemstilling jeg ikke hadde sist, vi har nemlig fått oss en katt mellom første og andre graviditet.
Spørsmålet mitt er om dere koser med kattene deres eller om de får en kald skulder under graviditeten? Vi har ikke kattedo, og om pus skulle ha et uhell inne så holder jeg meg så klart vekk.

Du er mest sannsynlig smittet allerede dersom du hadde katten fra før og den er smittet med toxoplasmose. I såfall har du dannet antistoffer som beskytter fosteret. Man kan få sjekket om man har antistoffer ved å ta blodprøve, men du kan også bare la være å fjerne avføring og være flink med håndhygiene etter du har kost med katten :happy: Er farlig for fosteret hvis man blir smittet under graviditeten, men det er ofte de som skaffer seg katt/koser med ny katt mens de er gravide.

Jeg koser med katten når hun vil, men jeg har hatt katt lenge før jeg ble gravid.

Også tenker jeg at så lenge man er flink til å vaske hendene godt etter å ha tatt doen så går det fint. Jeg bruker også munnbind for jeg tåler ikke støvet fra kattesanden, men nå går min lite inne på do da hun er en utekatt.

Jeg har hatt katt i over 10 år, og har kosa med kattene mens jeg var gravid med første og mens jeg er gravid nå. Tømmer også kattedoen, men vasker hendene rett etterpå som alltid. Mine er forøvrig innekatter.

Har hatt katt i mange år, koser med de like mye som jeg ellers ville gjort, dessuten sitter guttepusen som et klistre merke på meg om dagen <3 men jeg tar ikke kattedoen, den ordner samboer :)

Vi fikk katter i oktober, og jeg koser med de, men vasker hender godt før jeg spiser. Tømmer ikke kattedoen, det tar mann og barn seg av :-)

Har hatt katter helt siden jeg var liten, og gjennom nå 4 graviditeter. Har to katter nå. Ene har kasse inne, mens andre går på do ute :p akkurat nå bruker begge kasse, pga en operasjon. Men mannen tømmer kassen. Jeg koser med de som vanlig, men vasker hendene ofte :)

Takk for svar! Siden alle som har svart fortsatt koser med de, men med litt ekstra håndvask så fortsetter jeg slik jeg har gjort:-)

Har hatt toxoplasmose når jeg var yngre :) Katten her skal helst ligge veldig nært, noe som ikke er vanlig :) Koser som vanlig med ham :)

Jeg koser på kattene mine like mye som før! Tømmer også doen, men da bruker jeg maske og vasker hendene godt etterpå. Har innekatter da, så det er jo ikke noe særlig risiko der:happy:

Jeg fant ut i forrige svangerskap at jeg har hatt taxoplasma. Aner ikke når eller hvordan jeg fikk det (har ikke hatt katt). De sjekket det på blodprøve automatisk i uke 12 sist, så kanskje de gjør det nå også? Om du har hatt det kan man jo slappe av litt mer i hvert fall ☺️

Denne graviditeten har jeg en problemstilling jeg ikke hadde sist, vi har nemlig fått oss en katt mellom første og andre graviditet.
Spørsmålet mitt er om dere koser med kattene deres eller om de får en kald skulder under graviditeten? Vi har ikke kattedo, og om pus skulle ha et uhell inne så holder jeg meg så klart vekk.
Jeg koser med katten vår. Eneste er at andre må håndtere kattedoen. Koset med katten da jeg gikk gravid med førstemann også. Ikke noe farlig, så lenge du holder deg unna bæsjen. :)

Back
Topp