Katteklor/bitt vs. hundebitt

@ne

Gift med forumet
Ser det er flere her som mener at katteklor (og bitt?) må man bare regne med....
Hva med hundebitt??? Hundebitt kan jo gjøre veldig mye større skade enn et kattebitt, men ser man litt annerledes på det så kan jo katten treffe skikkelig og klore i øyet[&:]

Nå har ikke jeg katt, bare hunder... Men jeg har alltid sagt det at hvis en av mine hunder noen gang skulle bite noen, så er det over og ut. Rett til dyrlegen og de evige jaktmarker... Dette gjelder uansett om den er trengt opp i et hjørne eller hva årsaken er...

Hva mener dere om dette? Er det "greit" at katter klorer og biter?

Kommer litt ann på kattens alder.. Om det er en kattunge.. eller ungkatt.. så er det jo ikke annet å forvente at den kan klore eller bite litt.. Men er det derimot en voksen katt som er aggresiv.. er ikke det ok!

Opp[:)]

Katta vår er stein hakke gæern. Men den er en helvetes bra musefanger [;)]  Hun blir vill om vi prøver å børste henne, eller klippe av klumper. Så det må gjøres med hansker [&:]
Men hu har ikke angrepet oss uprovosert, så hu får leve [;)]

Når det gjelder bikkjene så er det ikke greit om de biter. Den ene av de vet jeg at ikke liker unger, så hu får ikke drive med babyen.
Men det spørs litt hvorfor de biter. Om ungen har slått de i hodet med en hammer og bikkja biter så er bikkja unnskyldt..

Hadde en av hundene mine bitt så hadde det vært noe alvorlig galt med hunden. Et bitt fra en voksen hund uprovosert er ikke greit, uansett hvilket menneske det er- Samme om det er ungen min eller ikke.

Jeg syns ikke det er greit om de gjør det uprovosert !
Men har en unge plaga livet av en katt over lenger tid, så er det jo forståelig at katta sier fra på eneste måten den kan!

Men Syns kansje det er uansvarlig av foreldre om de har katt og lar ungene leke med dem og gang på gang blir klort/bitt og det er bare greit siden det er en katt og de ikke kan trenes opp til å ikke bite.

Jeg syns det er en viss forskjell ja.
Biter en av hundene våre så er det rett til avliving. Null toleranse der. En hund (av den størrelsen vi har) kan gjøre STOR skade på et barn/menneske.

Katter kan klore uten at de er aggresive, som.f.eks under lek eller ved uhell og da syns jeg ikke det skal få konsekvenser. Blir den aggresiv og klorer/biter i sinne da skal den ut den også. Så man må se det ann på situasjonen og dyrets adferd.

Du har ikke samme mulighetene til å "oppdra" en katt enn en hund da. Men katter som uten varsel og provokasjon angriper er jeg skeptisk til.

Var katt har klabba til ungene med flere anledninger når ungene har vært for plagsomme og til dels slemme. Syns ikke det er kattene feil akkurat, og jeg blir ikke sur på henne for det.

Veldig få katter som går etter øynene. Da må de føle seg ekstremt truet.

Synes IKKE der er greit at katter klorer... Hadde jeg hatt en klorende katt hadde den nok vært på vei ut. Synes heller IKKE det er greit med hunder som biter selvfølgelig. Om Stella biter Bassen er det rett ut. Dyrene kan si fra på andre måter om det er noe de ikke liker, og de kan gå et annet sted når de er lei.

jeg er en av de som er FOR at hu i det andre innlegget kvitter seg med katten, og jeg får en del refs for det, så jeg sier det igjen:
katten har angrepet og hoppet på barnet når det ikke har gitt katten oppmerksomhet - dvs uprovosert. for meg er det en enkel grunn til å kvitte meg med katten. den har et problem og en slik katt mener jeg har det best på de evige jaktmarker, da det er å "kjøpe katta i sekken" for de som evnt får den omplassert - den forandrer ikke personlighet når den kommer i et nytt hjem.

ang hunder/katter.

jeg godtar katteklor i lek, men aldri noe annet. gjør katten det fordi den føler seg truet så har den feil taktikk - katter KAN faktisk forlate situasjonen de også, og det er sjelden et ettåring klarer å true et dyr så kraftig at han klarer å presse katten opp i et hjørne så den har ingen andre muligheter. katter er såpass smarte at de sjelden rygger inn i ett hjørne når de vil unnslippe - de fyker under sofaen eller bord eller i en annen etasje. Ligger bare katten der og peiver med klørne så har den et temparement jeg ikke ønsker.

og over til hunder - hunder skal IKKE bite. Hunder har også andre måter og unnslippe på, pluss at eieren faktisk har et ansvar - for eieren kjenner lynnet til hunden.. Man kan godt få eie en nervøs hund, men da binder man bikkja på utsida om det er barn inne. Da må man prøve å unngå situasjoner hvor hunden blir nervøs. Men også nervøse hunder SKAL IKKE bite. Et bitt = put away in sleep.

og ja, jeg er faktisk dyreelsker.

og ja, jeg måtte avlive en rasekatt russian blue pga at den angrep barn og meg uprovosert.

Jeg synes at de som ikke forventer litt kloring fra en katt ikke burde ha katt. De burde iallefall klippe klørne deres så katten ikke
kan gjøre noe "skade" når den leker. Når vi skaffet oss husdyr så var de automatisk en del av familien, jeg synes det er
utrolig trist at folk tar så lett på avlivning av familiemedlemmer.

ORIGINAL: oh hvite lakenrumpe
jeg godtar katteklor i lek, men aldri noe annet. gjør katten det fordi den føler seg truet så har den feil taktikk - katter KAN faktisk forlate situasjonen de også, og det er sjelden et ettåring klarer å true et dyr så kraftig at han klarer å presse katten opp i et hjørne så den har ingen andre muligheter. katter er såpass smarte at de sjelden rygger inn i ett hjørne når de vil unnslippe - de fyker under sofaen eller bord eller i en annen etasje. Ligger bare katten der og peiver med klørne så har den et temparement jeg ikke ønsker.

Trenger vel ikke å presse katten opp i et hjørne? Katten vår krøller seg sammen til en ball og håper at det som er skummelt skal gå vekk. Og tenker jeg mest på bikkjene. Hun stikker aldri av. Hun klorer ikke bikkjene, men hun klorer oss [;)]

Og en ettåring er sterk nok til å klemme såpass rundt halsen til en katt at den klikker. Men da har man et ansvar som forelder og eier at det ikke skal skje.

ORIGINAL: BølleBella

Trenger vel ikke å presse katten opp i et hjørne? Katten vår krøller seg sammen til en ball og håper at det som er skummelt skal gå vekk. Og tenker jeg mest på bikkjene. Hun stikker aldri av. Hun klorer ikke bikkjene, men hun klorer oss [;)]

Og en ettåring er sterk nok til å klemme såpass rundt halsen til en katt at den klikker. Men da har man et ansvar som forelder og eier at det ikke skal skje.

om et barn driver med dyremishandling så sier det segselv at man ikke kan klandre katten for at det klorer ut øynene på barnet, da må foreldrene ta en del ansvar... men kjære vene, håper ingen lar barna sine drive slik med dyr - og det er ingen unnskyldning at de ikke forstår fordi de er så små![:@]

jeg er en av de som er FOR at hu i det andre innlegget kvitter seg med katten, og jeg får en del refs for det, så jeg sier det igjen:
katten har angrepet og hoppet på barnet når det ikke har gitt katten oppmerksomhet - dvs uprovosert. for meg er det en enkel grunn til å kvitte meg med katten. den har et problem og en slik katt mener jeg har det best på de evige jaktmarker, da det er å "kjøpe katta i sekken" for de som evnt får den omplassert - den forandrer ikke personlighet når den kommer i et nytt hjem.

ang hunder/katter.

og over til hunder - hunder skal IKKE bite. Hunder har også andre måter og unnslippe på, pluss at eieren faktisk har et ansvar - for eieren kjenner lynnet til hunden.. Man kan godt få eie en nervøs hund, men da binder man bikkja på utsida om det er barn inne. Da må man prøve å unngå situasjoner hvor hunden blir nervøs. Men også nervøse hunder SKAL IKKE bite. Et bitt = put away in sleep.

og ja, jeg er faktisk dyreelsker.

og ja, jeg måtte avlive en rasekatt russian blue pga at den angrep barn og meg uprovosert.

veldig bra skrevet,må si meg enig jeg!

Har ei snuppe på 2 år som er veldig på å teste ut dyr..men ikke på den stygge måten,men vi har kun hatt store hunder og har nå 2 små pusekatter på 10 uker,så sier seg selv at hun ikke helt skjønner det når de er så små.. Men hun får ikke være stygg med dem,og er hun det og kattene lekeklorer med henne og hun får vondt så får hun ikke særlig sympati fra meg ivertfall!

de er noen utrolig rolige kattunger da,er ikke ofte de bruker klørne sine! og når vi hadde hundene så sa jeg alltid at hvis de noen gang kom til å bite så var det rett vest for meg for de. Hun ene vi hadde prøvde seg et par ganger på oss,men da ga hun mer beskjed enn at hun angrep oss,og da viste vi tydelig for henne at det ikke var lov og da slutta hun med det..må tilføye at hun bare var 1 år da..

Men ingen dyr uansett skal bite! og jeg er litt mer for å vise dyra også jeg at det ikke er lov!

Back
Topp