Kattefrustrasjon

Smørblomst1

Forumet er livet
Januarlykke 2020
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
❤Januarlykke 2022❤
Samboer har ein katt som han har hatt i 15-16 år no. Veldig grei katt, men no i det siste trur eg ho e blitt litt dement. Hadde noen klær liggende på vaskerommet (som var rene) nå har ho vært der inne å drete. Jeg er ingen kattemenneske og kunne tenkt meg å tatt den katten for lenge sio. Skjønner at han sliter litt med det. Og yngste sønnen min er veldig knytta. Men pga vi må passe oss for denne kattebesjbakterien når vi er gravid er jeg redd hele tiden. Hysterisk på at de må vaske seg når de har tatt i den osv.

Vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, men måtte bare få luftet litt frustrasjon :shy:

Katter som plutselig blir urenslige er ofte syke. Gå til dyrlegen :)

Katter som plutselig blir urenslige er ofte syke. Gå til dyrlegen :)

ja, er det eg e redd for. Men i ene øyblikket spring ho å fange mus og fugler og andre øyblikket går ho å drit inne. Det eg ikke forstår. Ho e jo ekstremt sprek for å være nesten 16 år.

Så hysterisk går det ikke an å være. Ta med katten til dyrlegen. Kanskje den er syk. Den gjør ikke bare fra seg inne uten grunn.

Uff, skjønner deg godt.
Mannen min er veldig glad i katter og vi har 2. Jeg er ikke noe kattemenneske og jeg syntes det er veldig urenslig for å være ærlig. Plutselig har de tråkket i avføringen i kattedoen da de skulle grave det ned, så vandrer de rundt i huset før de vasker seg eller plutselig går de opp i sofaen. Det har skjedd flere ganger selv om toalett tømmes hvertfall 1 gang om dagen.

Mener man kan få testet katten for toxo... Spør dyrelege. Uansett er atferdsendringer et tegn på at noe er galt hos dyr.

tror egentlig det kan ha vært vår feil og. For ho er en liten diva som ikkje er så glad i å være ute når det er dårlig vær. Til tross for at det er utekatt. Og her i bergen er det jo ikke alltid sol :hilarious:

så det kan tenkes at vi har glemt å kaste ho ut og at trangen for å gå på do er blitt for stor.

Mener man kan få testet katten for toxo... Spør dyrelege. Uansett er atferdsendringer et tegn på at noe er galt hos dyr.
Har aldri hørt en kan teste katten for det, men du kan teste deg selv med en enkel blodprøve. Har 2 katter vi, og jeg koser masse med de uten at jeg er hysterisk, jeg tar ikke opp kattebæsj, eventuelt bruker jeg hansker og en plastikkpose, og vasker meg godt etterpå. Det er ikke katten som har den sykdommen, men katten kan ha det i avføringen pga mus/fugler osv de kan ha spist.

Det samme er det med å grave i jorden osv, og jordgrønnsaker.

Har aldri hørt en kan teste katten for det, men du kan teste deg selv med en enkel blodprøve. Har 2 katter vi, og jeg koser masse med de uten at jeg er hysterisk, jeg tar ikke opp kattebæsj, eventuelt bruker jeg hansker og en plastikkpose, og vasker meg godt etterpå. Det er ikke katten som har den sykdommen, men katten kan ha det i avføringen pga mus/fugler osv de kan ha spist.
Enig, det er ikke katten som testes, det er deg / oss! Spør fastlegen om blodprøve om du er bekymret. Ellers skal det veldig mye til å bli smittet om man bare passer på vanlig hygiene. :-)

Ja, jeg mener bare å ha hørt et eller annet sted at man også kan teste katta. Selv om egen blodprøve er ren, så kan jo katten allikevel ha det uten å ha smittet "deg" enda - if you know what I mean. Men mye mulig det er bogus. Rart at man ikke skulle kunne bekrefte det i katteavføringsprøve eller noe, rent logisk sett, men er ikke noe veterinær :p

Ja, jeg mener bare å ha hørt et eller annet sted at man også kan teste katta. Selv om egen blodprøve er ren, så kan jo katten allikevel ha det uten å ha smittet "deg" enda - if you know what I mean. Men mye mulig det er bogus. Rart at man ikke skulle kunne bekrefte det i katteavføringsprøve eller noe, rent logisk sett, men er ikke noe veterinær :p
Skilles kun ut via avføringen rett etter katten blir smittet, da i noen uker. Etter det er det kun i blodet men får påvist. Man kan selvsagt teste katten, men gir mer mening å teste seg selv, da det ofte er falsk positiv/ falsk negativt svar med kattene. Pluss at det eneste man oppnår er å vite at katten - en eller annen gang i livet- har møtt parasitten. Men om det er mer enn type 2 uker siden han er blitt smittet, så er ikke han smittsom lenger :-) og han er da immun, og kan ikke bli smittsom igjen. Så sjansen for å bli smittet via katt er faktisk veldig liten!

Back
Topp