Kattedamer!

Niceday

Forumet er livet
Sitter her og ser på katter, har veldig lyst å få tak i en katt nå som jeg blir alene annenhver uke - og lurer litt på dette med kattehold og valg av katt......

Sjekket nettop Foreningen for Omplasering av Dyr her i tr.heim og lurer på å hente en derrifra, men da en liten kattunge om ikke jeg forelsker meg i en annen - hva er d positive/negative med kattunge mot voksen katt?

Hvor lenge kan en katt være hjemme alene?
Utekatt eller innekatt?
Kostnader pr år ca?
Hvordan er d med ppiller til katter? usikker på om jeg vil ha en som er kastrert....

Positivt med kattunge:
-den blir "din" fra starten av, altså får du oppdra den på din måte. Du blir mamman dens på en måte, og det er veldig greit.
-de er veeeldig søte og kosete

Negativt med kattunge:
-den kan finne på å ødelegge ting, klatre overalt, løpe rundt, bite/klore deg
-du må gjøre den husren (jeg har to katter som jeg har lært dette, alt det krevde, var at jeg plasserte de oppi der hvor de skulle gjøre fra seg èn gang, og vips var det fiksa)

Positivt med voksen katt:
-den er allerede husren (forhåpentligvis)
-den er ferdig med å være kattunge, altså har den ikke samme behov for å løpe rundt og ødelegge, men det finnes selvfølgelig unntak

Negativt med voksen katt:
-den er allerede oppdratt, og det er vanskelig å endre vanene dens om du ikke liker dem
-den har kanskje allerede et navn den lystrer, og det er teit om du ikke liker navnet

Mine katter kunne godt være hjemme alene i ett døgn når jeg hadde kattedo inne. Fylte i litt ekstra mat, og satte frem en stor skål med vann. Vann er viktigst. Nå når jeg har fjerna kattedoen, er de alene inne opptil 8 timer. Da må de ut. Er som regel ute om natta.

En utekatt har fordelen at de kan løpe fra seg ute, og dermed er de roligere når de kommer inn igjen. Du slipper kanskje å ha kattedo, noe som gjør det mindre stressende å ha katt, siden du slipper lukt, og å skifte sand i den hver dag. En ekstra utgift er også kuttet ut.

En innekatt bør ha vært innekatt hele livet sitt, for da vet den ikke at det finnes et ute, og vil ikke mase om å ut/stikke av. Du må ha kattedo, og kanskje for for innekatter, siden den ikke får mosjonen av å være ute. Det trenger ikke nødvendigvis å være negativt, men den kan være dyrere. Det gjør heller sikkert ikke noe om den får vanlig mat, men da trenger den ikke å få så mye i gangen.

Kostnader pr. år for meg med to katter er ca 3000 kr.

P-piller vet jeg ikke noe om, da mine er hannkatter. Vet bare at de er veldig mjauete når de har løpetid, og at de skal ha p-pillen en gang i uka. Venninna mi har to hunnkatter som er inne hele tiden, kunne spurt hun hvis du vil!

Lykke til, katter er herlige dyr[:)]

Hvor lenge kan en katt være hjemme alene? 4-5 dager uten noe som helst tilsyn. 3-4 uker maks ved tilsyn hver 2. dag fra f.eks en nabo som skifter kattedo, mat/drikke.
Utekatt eller innekatt? Kommer ann på situasjon og bosted, mye motorveier i nærheten: innekatt, lite veier eller mye natur å bevege seg på: utekatt.
Kostnader pr år ca? kattemat 300 NOK i mnd, kattedo 2-300 NOK i mnd.
Hvordan er d med ppiller til katter? usikker på om jeg vil ha en som er kastrert... P-piller = kreft veldig ofte hos katter, ikke bra.

ORIGINAL: Niceday

Sitter her og ser på katter, har veldig lyst å få tak i en katt nå som jeg blir alene annenhver uke - og lurer litt på dette med kattehold og valg av katt......

Sjekket nettop Foreningen for Omplasering av Dyr her i tr.heim og lurer på å hente en derrifra, men da en liten kattunge om ikke jeg forelsker meg i en annen - hva er d positive/negative med kattunge mot voksen katt?

En voksen katt har jo livserfaring og utviklet personlighet, mens en kattunge kan du forme litt sånn du vil ha den ( har nå vi gjort)[:D]

Hvor lenge kan en katt være hjemme alene?

Da vi fikk kattunge var vi hjemme med hu de 2 første ukene, så begynte vi å være borte kort tid til å begynne for så å øke på. Så lenge de har mat og vann, og tilgang på toalettet sitt eller gå ute så går det greit å være vekk. Vi har aldri latt katten vår være alene over natta, men det er fordi vi ikke har hatt samvittighet til det.

Utekatt eller innekatt?

Hvis du bor slik at katten kan være ute så ville jeg anbefale det. Katten vår var inne de 5 første åra og jeg kommer aldri til å ha en innekatt igjen etter å ha sett hvor mye lykkeligere hun er nå når hun får gå ut og inn som hu vil. Men katter er tilpasningsdyktige, noen liker å være inne, mens andre må ut og jakte

Kostnader pr år ca?

kommer an på helsa til katten din. Vi brukte mange tusen det første året fordi hu var mye syk, men hu vokste det av seg. Vi kjøper også kun mat på dyrebutikken, ikke i dagligvare så det koster mer. Innekatter trenger sand til tissekassa si så det koster. Og årlig vaksinering ++++   Har aldri regna på det med men hvertfall 10tusen i året.

Hvordan er d med ppiller til katter? usikker på om jeg vil ha en som er kastrert....

P-piller gir bare kreft, så er vel ingen dyrleger som anbefaler noe annet enn sterilisering / kastrering nå. Katten har det mye bedre og da, slipper det evige jaget når de har løpetid. Hannkattene slåss jo endel, også sparer man samfunnet for enda flere kattunger som dukker opp...man har et ansvar som eier. Vi h adde en ukastrert hannkatt flyende her og vi ble nesten onde mot han pga oppførselen hans. Kåtheten regjerte, og når det er til brydderi og sjenanse for andre så må man som eier ta på seg ansvaret for dyret sitt.

Masse lykke til, er så moro med en katt, her er katten vår datra vår[:)]

takk for svar! Ble litt klokere nå ja - skal ta kontakt med FOD og kanskje en tur dit for å se om de har noen søte små der, blir sterilisert og utekatt[:)]

ORIGINAL: Niceday

takk for svar! Ble litt klokere nå ja - skal ta kontakt med FOD og kanskje en tur dit for å se om de har noen søte små der, blir sterilisert og utekatt[:)]

Godt valg[:)] Vet ikke hva du har tenkt angående kattedo, men det kan være greit å venne den på det når den er liten, i tilfelle du blir nødt til å ha den mye inne en periode senere i livet. F.eks når det var VELDIG kaldt her (bortimot -30), så var de mye inne, og da gjorde de fra seg oppi senga til hunden, fordi de ikke ville ut[&:] Oppdaga det litt for sent, for det hadde blitt mye varmere ute når jeg oppdaga det. Bare et lite tips[:D] Lykke til!

Har søsteren min og ei venninne som selv har katter som stiller som kattevakt om d skal være nødvendig.....

Kommer til å sterilisere kattungen ja, og kattedo kommer jeg nok til å ha inne uansett om d er utekatt - i tilfelle liksom....

Gleder meg til å få en katt i hus![:)]

Back
Topp