Positivt med kattunge:
-den blir "din" fra starten av, altså får du oppdra den på din måte. Du blir mamman dens på en måte, og det er veldig greit.
-de er veeeldig søte og kosete
Negativt med kattunge:
-den kan finne på å ødelegge ting, klatre overalt, løpe rundt, bite/klore deg
-du må gjøre den husren (jeg har to katter som jeg har lært dette, alt det krevde, var at jeg plasserte de oppi der hvor de skulle gjøre fra seg èn gang, og vips var det fiksa)
Positivt med voksen katt:
-den er allerede husren (forhåpentligvis)
-den er ferdig med å være kattunge, altså har den ikke samme behov for å løpe rundt og ødelegge, men det finnes selvfølgelig unntak
Negativt med voksen katt:
-den er allerede oppdratt, og det er vanskelig å endre vanene dens om du ikke liker dem
-den har kanskje allerede et navn den lystrer, og det er teit om du ikke liker navnet
Mine katter kunne godt være hjemme alene i ett døgn når jeg hadde kattedo inne. Fylte i litt ekstra mat, og satte frem en stor skål med vann. Vann er viktigst. Nå når jeg har fjerna kattedoen, er de alene inne opptil 8 timer. Da må de ut. Er som regel ute om natta.
En utekatt har fordelen at de kan løpe fra seg ute, og dermed er de roligere når de kommer inn igjen. Du slipper kanskje å ha kattedo, noe som gjør det mindre stressende å ha katt, siden du slipper lukt, og å skifte sand i den hver dag. En ekstra utgift er også kuttet ut.
En innekatt bør ha vært innekatt hele livet sitt, for da vet den ikke at det finnes et ute, og vil ikke mase om å ut/stikke av. Du må ha kattedo, og kanskje for for innekatter, siden den ikke får mosjonen av å være ute. Det trenger ikke nødvendigvis å være negativt, men den kan være dyrere. Det gjør heller sikkert ikke noe om den får vanlig mat, men da trenger den ikke å få så mye i gangen.
Kostnader pr. år for meg med to katter er ca 3000 kr.
P-piller vet jeg ikke noe om, da mine er hannkatter. Vet bare at de er veldig mjauete når de har løpetid, og at de skal ha p-pillen en gang i uka. Venninna mi har to hunnkatter som er inne hele tiden, kunne spurt hun hvis du vil!
Lykke til, katter er herlige dyr[:)]