katteavføring

lille bjørn

Forelsket i forumet
Vi har to katter og i dag så bæsja den eine inne. Visste ikkj om i sku ta d opp eller la d ligge t sambo kom hjem, men fant ut at d e jo verre hviss d ligg og lukta..Så lukta i d inn... Så i tok en brødpose og tok d opp.... Tror dere d e skadelig?? Hviss i he pusta inn avføringa?

Den katten må være inne også for dyrlegen barberte av ho all pelsen (hadde stooooore knuta so lugga),men he kasse da. (med lokk). Men jordmora sa d gikk bra så lenge i ikkje rengjorde ho.... 

ORIGINAL: Mizz__86

er ikke farlig så lenge du ikke har rein kontakt med avføringen.

Enig!
Snakket med lege og jordmor om dette. Samt søkt en del på nettet.
Har to katter som har kasse inne, men nå har sambo vært flink til å ta det.
Men har lest at så lenge jeg bruker hansker eller tilsvarende og vasker meg godt etterpå skal det ikke være noe farlig.
Så det går nok bra![:)]

Jeg har fjerna kattedritt jeg, men det varf med gummihansker og munnbind. Nå var katta sjuk da i tillegg så jeg var ekstra forsiktig. Men jeg vil annbefale deg å ikke gjøre det, jeg venter alltid på hjelp om det er mulig.

det går helt sikkert fint, siden du var så forsiktig.

Jeg er hjemme alene med pus nå i noen dager, og da må jeg nesten tømme doen hans stakkar. Men bruker jo spade og gummihansker, og vasker meg etterpå. Da går det fint [:)]

det tror jeg å går bra, lurt å ha på hansker da, evt få andre til å ta det om det går...

har to katter, hvor den ene e innekatt.. sambo HATER katter, så han gidd hvertfall ikke ha noe med de å gjøre i det hele tatt. rengjør kassa, og har tatt opp noen ganger etter utekatten som har vært "uheldig" inne av og til oxo. Tror ikke det e noe problem så lenge du vasker deg godt etterpå og ikke "tar" direkte på bæsjen.. hehe.. [8D]

De toksoplasma-bakteriene som av og til befinner seg i katteavføring og jord er kun "farlige" dersom du ikke vasker deg godt på hendene etter arbeid i hagen eller rengjøring av kattetoaletter. Dessuten er det nesten bare kattunger (under ett år gamle) som bærer den med seg. De fleste voksne katter har alt hatt bakterien og er derfor immune. Har du hatt bakterien selv, før du ble gravi, er du også immun. Dette skal det ha vært tatt blodprøve av på førstegangskontroll hos legen. Da har du også fått et gult og et hvitt ark der resultatene står. På det gule arket står det også blodtype og rhesusfaktor. Skjønner du hvilket skriv jeg mener? Har du antistoffene så har du absolutt nada å være redd for. Du får det ikke to ganger. Dessuten er det farligst de tre første månedene av svangerskapet.

Selv er jeg ikke immun og jeg jobbet masse på kattehuset i begynnelsen av svangerskapet. Jeg brukte hansker og vasket hendene godt før jeg spiste lunsj og da jeg var ferdig. Har fortsatt ikke hatt toksoplasmose. Det smitter kun gjennom munnen, du må altså SPISE den på en eller annen måte, ikke gjennom luften.

Nyt heller resten av svangerskapet og slutt å bekymre deg så mye... Nå er du utenfor de fleste farer uansett. Barnets indre organer er ferdig utviklet og det er her toksoplasmose hindrer utvikling. Kos du med pusen din! Den trenger deg den også!

ORIGINAL: marnico

Etter første legekontroll fikk jeg brev fra legen hvor det stod: Du har ikke hatt kattesyken og må derfor holde deg unna katter og katteavføring i graviditeten for å unngå smitte. (?) Jeg er allergisk mot katter, så for min del er det egentlig ikke et problem, men synes det var merkelig å måtte unngå katter helt?

så snodig... jeg har pus, og det hadde vært umulig for meg å holde meg helt unna han i 9 mnd!

Jeg har ikke fått noe slikt papir. Kan ikke se at det står på papirene noe sted om jeg er immun eller ikke?? Har fått blodtypeskjemaet

ORIGINAL: Arianwen

De toksoplasma-bakteriene som av og til befinner seg i katteavføring og jord er kun "farlige" dersom du ikke vasker deg godt på hendene etter arbeid i hagen eller rengjøring av kattetoaletter. Dessuten er det nesten bare kattunger (under ett år gamle) som bærer den med seg. De fleste voksne katter har alt hatt bakterien og er derfor immune. Har du hatt bakterien selv, før du ble gravi, er du også immun. Dette skal det ha vært tatt blodprøve av på førstegangskontroll hos legen. Da har du også fått et gult og et hvitt ark der resultatene står. På det gule arket står det også blodtype og rhesusfaktor. Skjønner du hvilket skriv jeg mener? Har du antistoffene så har du absolutt nada å være redd for. Du får det ikke to ganger. Dessuten er det farligst de tre første månedene av svangerskapet.

Selv er jeg ikke immun og jeg jobbet masse på kattehuset i begynnelsen av svangerskapet. Jeg brukte hansker og vasket hendene godt før jeg spiste lunsj og da jeg var ferdig. Har fortsatt ikke hatt toksoplasmose. Det smitter kun gjennom munnen, du må altså SPISE den på en eller annen måte, ikke gjennom luften.

Nyt heller resten av svangerskapet og slutt å bekymre deg så mye... Nå er du utenfor de fleste farer uansett. Barnets indre organer er ferdig utviklet og det er her toksoplasmose hindrer utvikling. Kos du med pusen din! Den trenger deg den også!

Okei,Takk[:)] Føle me teit for å være så nervøs mot alt... Veit d ikkje e bra[&:] Men vil ikkje "utsette" gutten i magen for noe som kan gjøre han syk... He hatt de 2 samme kattene i et år nå så i he sikkert opparbeidet antistoff mot deres bakterier. Kroppen min e vell vant t de bakteriene...[:)][:)]

Jeg har også 2 katter, og holder meg unna avføringen deres. De er mest ute, men har hatt et par uhell når de har vært inne om natta osv. Her vi bor er det masse villkatter rundtom, og naboen som fikk ei jente i fjor ble smittet da en villkattunge kom på døra deres og hun tok den inn.. Hun hadde ikke tox i beg. av sv.skapet med fikk det etter den katten kom, så ja, her er det smitte...

ORIGINAL: micropop

Etter første legekontroll fikk jeg brev fra legen hvor det stod: Du har ikke hatt kattesyken og må derfor holde deg unna katter og katteavføring i graviditeten for å unngå smitte. (?) Jeg er allergisk mot katter, så for min del er det egentlig ikke et problem, men synes det var merkelig å måtte unngå katter helt?

så snodig... jeg har pus, og det hadde vært umulig for meg å holde meg helt unna han i 9 mnd!

Jeg har ikke fått noe slikt papir. Kan ikke se at det står på papirene noe sted om jeg er immun eller ikke?? Har fått blodtypeskjemaet

Ja, det var det jeg syntes var så merkelig.. er jo veeeldig mange som har katter når de er gravide!! Mulig den legen min mente noe annet enn hva som er skrevet da.. brevet kom i posten ca 2 uker etter første legekontroll i august. Visste ikke at jeg ble sjekket for "kattesyke". Hadde aldri hørt om det.

Det skal egentlig henge sammen med blodtypeskjemaet, men det kan hende du må hente det selv. Legen din skal iallefall ha det. Jeg hentet begge mine ark selv.

Blodtypeskjemaet (mitt er gult) er fra sykehusets blodbank, mens det andre er fra mikrobiologisk avdeling. Derfor mulig du må hente det selv. Begge skal være med når du føder også. Dette var visst veldig viktig, så legg alt sammen med helsekortet. [;)]

Back
Topp