Katt under svangerskap,redd for smitte!

Ylva`s mamma

Blir kjent med forumet
Bare lurer på noe angående katter og graviditet.
Er ikke gravid enda,men nårjeg blir er det lurt å fortsatt ha katt da?Det er jo sånn toxosplamose man kan bli smittet av under et svangerskap og som visstnok er dødelig for fosteret????
Har en snill og søt innekatt,men når jeg blir gravid og må leve på en annen måte så lurer jeg jo på hvor lenge jeg kan ha henne.Er glad i henne,men jeg vil overhodet ikke risikere at det skjer fosteret noe og hvordan kan jeg være sikker på at det ikke blir noen smitte????

Mulig hun må bo hos noen andre,men jeg liker ikke tanken på det siden hun har bodd hos meg i over 1 år.

Noen andre som har tenkt det samme?
Hva gjorde dere?

hei du:)
Jeg tror ikke at det er noen fare for fosteret så lenge du tar noen forhåndsregler..
Selve katten i seg selv er vel ikke farlig men det er kattesanden du skal holde deg borte fra..
Og hvis katten din er inne katt så har du nok kattesand..
men få mannen din eller kjæresten din til å ta seg av den å skifte på den og sett den et sted dær du ikke
kommer i nærheten av den så går det sikkert bra [:)]

Hei!
Jeg tror ikke du skal tenke så mye på det, jeg har før og under hele svangerskapet hatt 3 katter i sengen hver eneste natt og jeg har ikke blitt smittet. Det du skal være forsiktig med er avføringen til kattene..

Eg har selv ikke noen erfaring med katt under svangerskapet, men eg holdt meg langt unna.
Det er sikkert mange forskjellige tanker og meninger rundt det med katt.
Eg har en vennine som hadde katta si og koste med den under hele svangerskapet uten noe problem, men eg har og en vennine som mistet babyen sin pga katten, hun fødte en dødfødt gutt en dag etter termin.
Vil ikke skremme deg, men ville bare få frem at det kan skje.......

Jeg har katt og koser veldig mye med han. Har på tross av det fått negativt på toxoplasmose-blodprøven, så jeg tror det skal en del til for å bli smittet. Du trenger ikke å kvitte deg med katten, men pass på å la noen andre rengjøre doen (evt. bruk gummihansker) og vask deg på hendene når du har kost med katten.

ikke noe å bekymre seg for... bare sørg for å passe fryktelig godt på når babyen kommer ut... katter har lett for å hoppe opp i sengen o.l til babyer og noen har blitt kvelt.. ikke for å skremme, men det er lurt å passe veldig godt på...[;)]

Jeg har to katter som jeg hadde i når jeg gikk gravid sist og går igjennom en ny graviditet. JEg har kost så mye med kattene, har skiftet på kattedoen selv, men har brukt da hansker og står ute når jeg skifter på doen.
Min sønn har ikke tatt noe skade av kattene, han leker med de og koser masse med de. Så jeg kvitter meg ikke med kattene så lenge jeg er frisk.
Som mange andre skriver her så få samboeren eller kjæresten din til å skifte på doen når den dagen kommer. Kos deg med katten din du.
Du som hadde ei vennine som fødte en dødfødt gutt, hvordan vet du at det er katten sin skyld? bare lurer

Jeg har også katt, som jeg koser masse med! Han sover tilogmed i senga! Vet at det er avføringen man skal være forsiktig med, så katten blir her hos oss han!

Du trenger ikke gi bort katten din mens du går gravid. Jordmora til venninna mi fortalte at toxoplasmose-bakterien har problemer med å overleve i Norge fordi deet er så kaldt, så det var utrolig få katter som hadde smitten!

Kos deg med den skjønne katten din du!

M

Back
Topp