Katt som plutselig tisser inne...

Saturnia

Glad i forumet
Vi har en katt på 6-7 år, har hatt den siden den ble født da vi hadde moren... Det er en hunnkatt som ble sterilisert da den var 7 mnd!!

Ho har alltid hatet snø, og vi har måtte tvinge ho ut for at den skal skal gå på do på vinteren. Og det har funket, ho har aldri tisset inne (annet enn små uhell om vi har glemt å slippe den ut).

Men så for 14 dager siden begynte ho. Midt på stuegulvet, oppå leketeppet til ungene! På badegulvet, oppå tøy som ligger der. På morgenkåpen min som lå på soveromsgulvet... I sofaen, oppå ett teppe!! 
I forgårs prøvde ho å sette seg ned rett foran oss i sofaen og skulle til å tisse! Alt dette uten noe forvarsel (ho hadde nettopp kommet inn etter flere timer ute). Ho piper ikke, mjauer ikke, går ikke til døren. Viser ingen tegn til at ho må på do.
Vi lar ho nå være mest mulig ute, men alikevel forsetter ho å tisse inne... 

Så noe som har peiling på katter? Hva kan dette komme av? 

Det samme skjedde nylig med en av mine katter også. Det viste seg at hun hadde urinveisinfeksjon, og etter en 10 dagers penicilinkur var hun helt fin igjen. Tissingen stoppet bare etter få dager på medisin.

Jeg ville tatt enn tur til dyrlegen. Som chuma sier det kan være enn sykdom. All adferdsendring hos dyr bør sjekkes ut hos dyrlegen. For det er eneste måten for dem å si i fra at de ikke er friske. Min tisser alltid i tepper, senger, rent/skitten tøy osv. Må alle myke steder. Viste seg at han hadde en låsning i ryggen.

Jeg erenig i de forrige svarene. Min gjorde også det hvis det skjedde store forandringer i huset som feks ommøblering, snekkerarbeid, flytting etc..... ga da alltid  masse oppmerksomhet når vi kom hjem, så at hun ble destruktiv, lekte med henne etc. Da avtok det.

Også enig med de over her... Ta en sjekk hos dyrlegen.
Men selv om det er utekatt, så kan det lønne seg med en do inne. For de dagene pus absolutt ikke vil ut.

Dyrlegen er ringt og vi fikk time i ettermiddag...
Dyrlegen mente det var litt rart, så lenge ho hadde vært tørr i alle disse år, og spes det at ho satt seg ned rett foran oss. 

Så vi får bare vente å se, om dyrlegen finner ut av noe da... 

Hadde katt tidligere. Det var innekatt, men helt renslig (gikk ALLTID på kattedoen). Han begynte å tisse i sengen vår. Tok han til dyrlegen, og det var urinveisinfeksjon. Han ville bare vise oss at noe var galt. Som når deres katt setter seg foran dere kanskje..?? 

Back
Topp