Katt og Toksoplasmose

Boja

Andre møte med forumet
Hei

Er det flere som har katt? Vi har katt som er 13 år, og har vaner som er vanskelig å vende om (sover i senga bl.a.). Det er bekreftet fra blodprøve at mor ikke har vært smittet av Toksoplasmose før og således er man også smittemottakelig fremover.

Hva gjør dere som har katt? Vi kan prøve å få den til familiemedlemmer, men tviler på at det går..

Jeg tenker du ikke trenger å gjøre så mye annet enn å være ekstra påpasselig med god håndhygiene og la noen andre ta evt kattesanden :happy:

Sniker fra mars 2021. Har alltid hatt katt, både inne-og utekatter og har i tillegg bodd rundt omkring i verden på studenthjem under noen ekstemt kummerlige forhold, der også med hjemløse katter i korridorene (som jeg pleide å kose med) og var derfor sikker på at jeg hadde vært utsatt for toksoplasmose tidligere, men den gang ei. Tolker det derfor dithen at det er ekstremt mikroskopiske sjanser for å bli utsatt for denne smitten. I mitt nå nylige svangerskap koste jeg med katten som normalt og den sov også i vår seng. Dette er en utekatt og det er derfor egt større risiko for at den er smittebærende. Jeg lot partner ta seg av kattedoen og vasket hendene litt oftere, men det var de eneste ekstratiltakene jeg gjorde.

Har hatt katt i begge mine tidligere svangerskap. Aldri blitt testet for det. Han sover med oss og bodde på magen min i første graviditet. Samboer tok og kommer til å ta kassen hans.

Takk for alle svar. Katta er mest på do ute, men er han på do inne så er det selvfølgelig far som tar den :-)

Back
Topp