Katt og graviditet

Bkno8012492

Andre møte med forumet
Jeg har en katt som ikke klarer å si i fra når den må ut på do. Vi har derfor kattedo inne så vi slipper bæsje på gulvet.
Greia nå er at samboer ikke gidder å ta doen. For å gjøre at jeg slipper å ta doen så må jeg evt ta livet av katten. Hu er 10 år og er en kjempe nervøs katt, så vil ikke gi hu bort til noen.
Hadde samme problemet ifjor, bare at da bæsja hun på gulvet.
Jeg tenker jo at det er dumt å ha en kattedo inne, samt en katt som gjør fra seg på gulvet når vi får ett barn.
Hva tenker dere?

Er faktisk veldig farlig for fosteret og bli utsatt for eventuelle bakterier i katten sin avføring! Jeg hadde ikke tatt lett på dette, og KREVD at sambo la inn en innsats! En katt skal strengt talt ikke trenge og dø fordi han ikke vil skifte på doen.

Hvis det ikke funker kan du vise han forskning på toksoplasmose. Sier ikke dette for å skremme deg, men syns det er slemt og ikke gidde og skifte, og uhygenisk å la katten bæsje på gulvet.

Jeg tenker at det burde han klare og gjøre når han vet du er gravid...

Om man er nøye med håndhygiene når man rydder doen (evt. Også bruker hansker i tillegg), det burde man jo være i alle tilfeller, så er det ingenting å bekymre seg for!

For å få i seg de bakteriene er det mye som skal passe. Katten må ha fått i seg bakterien (og det er det størst sjanse for med de yngste kattene) og man må ta på infisert avføring og så ta hendene i munnen eller spise avføringen før det er noen fare.

Det er større sjanse for å bli smittet ved å spise dårlig stekt kjøtt eller dårlig vaskede grønnsaker.

Så lei av hysteri og folk som avliver kattene sine uten å lese seg ordentlig opp (ikke negativt mot trådstarter, men må bare uttrykke litt frustrasjon!) Jeg leste masse da jeg ble gravid forrige gang for å kunne slå i bordet med fakta om noen prøvde å overkjøre meg (vi har 3 innekatter).

Vet ikke om jeg finner igjen alt jeg kom over sist (over 4 år siden), men her står det litt hvertfall:

https://forskning.no/sykdommer-dyre.../2008/11/fakta-om-toksoplasmose-og-toxoplasma

"Det er liten fare for smitte av mennesker ved direkte kontakt med katt, og å kvitte seg med katten under graviditet er unødvendig, men man skal unngå kontakt med katteavføring.

Gravide bør også unngå utilstrekkelig varmebehandlet kjøtt og vaske grønnsaker, bær og frukt godt.. "

Mange har allerede blitt smittet en gang i livet før graviditet og er dermed immune.

" Dersom en kvinne smittes for første gang mens hun er gravid kan det føre til abort eller alvorlige fosterskader, men hvis kvinnen har vært smittet tidligere vil hun være immun mot parasitten. "

Altså: ikke kvitt deg med katten og vær nøye på håndhygiene, så går det bra ❤️

Klarte å søke meg frem til det samme som hirkahalelaus sist jeg var gravid og måtte ta meg av kattedo mens mannen var bortreist. Nøye med håndhygienen bør en jo være uansett etter å ha ryddet i kattedo :happy:

Dette kan samboeren din gjøre. Alternativt kan han vel flytte ut, hvis han ikke gidder å gjøre såpass for sin gravide kjæreste.

Kjenner jeg blir mektig irritert og nesten sint på dine vegne. Du er gravid. Han er ikke. Å skifte sanden på doen bør være det minste han kunne bidratt med! Jeg hadde tørrvrengt mannen om han ikke gjorde det med et SMIL. Drepe en katt pga noe sånt, verste jeg har hørt. Sorry, ikke ofte jeg ytrer meg på så sterkt vis!

Du kan fint bytte på kattedoen, så lenge du utøver hos håndhygiene (noe jeg ikke tviler på at du gjør åsså :) )
Jeg gjorde det i begge mine graviditeter og må gjøre det nå også, siden jeg har en mann som jobber på sjøen og to inne katter :)

De har noen hendige poser på Europris som du legger i bunnen av katte kassen (jeg bruker to så det ikke skal bli hull.)
Så tar du bare i posen når doen er full og kaster i en vanlig plastpose, trenger ikke være borti noe :)

Leste at det tar eit døgn før bakteriene gror i avføringen så dersom ein renskar doen daglig så skal det ikkje være så farlig. Med hansker og god håndvask etterpå så må det være minimal fare trur eg. Me har katt, men her er det kjæresten som tar seg av doen mens eg er gravid.

Jeg har 6 egene katter som bruker do, og 4 fosterkattunger i tillegg.
Har tatt doen selv vær eneste dag.
Skjønner ikke problemet, er jo bare å vaske seg.
De siste årene har jeg nok hatt over 100 forskjellige katter hjemme. Og da jeg tok test når jeg var i uke 12 så hadde jeg ikke hatt smitten.

Hygienen er stikkordet.

Lite voksent av mannen å ikke ta kattedoen når du er gravid, tenker jeg! Her er regelen at mannen tar kattedoen når han er hjemme. De dagene han er på reise tar jeg den selv, men bruker da operasjonsmaske fra apoteket og passer på å skylle hendene godt etterpå før jeg gjør noe annet.

Jeg ville vist mannen din farene ifht toksoplasmose, så kanskje han forstår litt mer av det ansvaret han bør ta i disse neste 8 månedene? Når min mann fikk vite om det var det ikke noe spørsmål. Han vil jo ha et friskt barn han også.

Kanskje mannen din ikke er klar over hvorfor du ikke bør ha særlig mye kontakt med kattebæsj når du er gravid? Kanskje han bør være med på kontroller osv for å få litt kunnskap. :)

Back
Topp