Katt og babyutstyr

Lilly88

Blir kjent med forumet
Novemberbarna 2021
Flere som har katt her? Nå har det kommet litt babyutstyr her og pus er veldig nysgjerrig. Jeg monterte opp sprinkelsengen i går, og katten hadde selvsagt benyttet muligheten til å sove i den i natt. (Fikk vite det først da jeg våknet fordi samboer hadde sendt meg snap). Vi tenker selvsagt å lukke døra når babyen kommer, men akkurat nå er jeg så mye på do i løpet av natta at det er ikke alltid døra går igjen nå. Pus blir også fornærmet og mjauer og klorer på døra når den er lukket. Er det noen mulighet til å holde pus borte fra senga foruten om å lukke døra? Hun får selvsagt ikke lov, men katter har en tendens til å gjøre som de vil likevel.
 
Flere som har katt her? Nå har det kommet litt babyutstyr her og pus er veldig nysgjerrig. Jeg monterte opp sprinkelsengen i går, og katten hadde selvsagt benyttet muligheten til å sove i den i natt. (Fikk vite det først da jeg våknet fordi samboer hadde sendt meg snap). Vi tenker selvsagt å lukke døra når babyen kommer, men akkurat nå er jeg så mye på do i løpet av natta at det er ikke alltid døra går igjen nå. Pus blir også fornærmet og mjauer og klorer på døra når den er lukket. Er det noen mulighet til å holde pus borte fra senga foruten om å lukke døra? Hun får selvsagt ikke lov, men katter har en tendens til å gjøre som de vil likevel.
Jeg har ikke katt selv, men hva med å tre et dra-på-laken over toppen av sengen så ikke katten kommer oppi? Typ som på bildet under? :) Hva dere bør gjøre når babyen kommer er jo ikke like enkelt, for katter kan jo legge seg oppi sengen med babyen oppi også, som ikke er helt trygt. Kanskje en grind i døren deres som er høy nok til at katten ikke hopper over? Og sikkert lurt å starte nå, så ikke katten plutselig ikke få gå inn på rommet deres først etter babyen kommer, og blir å skrape og bråke på nettene for å komme inn hvis den er vant til det;)75B8821E-FBA0-48BA-A885-710F01B43009.jpeg
 
  • Liker
Reactions: Azu
Jeg har ikke katt selv, men hva med å tre et dra-på-laken over toppen av sengen så ikke katten kommer oppi? Typ som på bildet under? :) Hva dere bør gjøre når babyen kommer er jo ikke like enkelt, for katter kan jo legge seg oppi sengen med babyen oppi også, som ikke er helt trygt. Kanskje en grind i døren deres som er høy nok til at katten ikke hopper over? Og sikkert lurt å starte nå, så ikke katten plutselig ikke få gå inn på rommet deres først etter babyen kommer, og blir å skrape og bråke på nettene for å komme inn hvis den er vant til det;)Vis vedlegget 367386

Har sprinkelseng, så jeg regner med katten kommer seg lett gjennom sprinklene, også på en grind. Hun er ganske liten. Vi vil nok i stor grad forsøke å holde døra lukket, men vil tro den lille sniken kommer seg dit hun vil av og til også. Selvsagt redd for at hun skal legge seg i senga med babyen jeg også.
 
Dekk den til for nå. Når baby kommer er sjangsen veldig stor for at pus holder seg borte en god stund. Vår pus prøvde å ligge i alt av babyutstyr og nå, 10 uker etter baby er her har hun ikke prøvd å ligge på/i noe.

(Og nei, katten kommer ikke til å legge seg på babyen og kvele den. Dere kommer garantert til å få den kommentaren når dere har katt i hus :meh: Research viser at det er en vandrehistorie og det er to mistenkte tilfeller i moderne tid (sverige og england) og ingen av de er bekreftet).
 
Jeg har lagt to store rammer oppe på sengen på vårt rom. Da kommer de ikke ned til madrassen i det minste. Grind hjelper sjeldent på spreke katter, i min erfaring. ;)
 
Vi har to katter, men kan egentlig ikke komme med så mange tips da våre ikke har hatt adgang inne på noen av rommene våre. De fikk lov kanskje første par ukene vi hadde de, men så fant jeg en flått på hodeputa og da var det slutt. De prøver seg stadig vekk, men aksepterer at de ikke slipper inn annet enn hvis jeg holder dem.

Du må være litt obs på når baby kommer at pus ikke legger seg oppå baby om natta. De søker gjerne etter varme.

Mine har vist generelt lite interesse for barneutstyret ellers. Vugga har stått i stua i noen måneder nå for at de skulle venne seg til den, men siden det rører på seg så har de holdt avstand til den.
 
Dekk den til for nå. Når baby kommer er sjangsen veldig stor for at pus holder seg borte en god stund. Vår pus prøvde å ligge i alt av babyutstyr og nå, 10 uker etter baby er her har hun ikke prøvd å ligge på/i noe.

(Og nei, katten kommer ikke til å legge seg på babyen og kvele den. Dere kommer garantert til å få den kommentaren når dere har katt i hus :meh: Research viser at det er en vandrehistorie og det er to mistenkte tilfeller i moderne tid (sverige og england) og ingen av de er bekreftet).

Myte ja, men absolutt ikke umulig at katten kan med uhell skade barnet ved å ligge for nærme dScreenshot_20211001-181038_Chrome.jpg et.
 
Vi har to katter og har fra første stund jagd de med en gang de har vært i nærheten av å hoppe i senga, vogna, vugga osv :) er ikke alltid det funker på alle katter, men de vet godt hva de får lov til å ikke.. ❤
 
Myte ja, men absolutt ikke umulig at katten kan med uhell skade barnet ved å ligge for nærme dVis vedlegget 367394 et.

Poenget er at det ikke har skjedd. Det er to tilfeller hvor de har mistenkt at det har vært katt involvert men ingen av tilfellene har de kunne bevise at katten har vært en medvirkende årsak til krybbedød. Alle barnedødsfall undersøkes og registreres, det forskes på SIDS kontinuerlig og føres statistikker. Ingen ting tyder på at katt har tatt livet av ett spedbarn ved å legge seg oppå/for nære, og med tanke på hvor mange katter og spedbarn som befinner seg i samme hus sier det litt :) For all del, dyr skal aldri være sammen med barn uten at voksne passer på, men selv om katter liker varme og lune steder liker de fleste katter ikke å ligge seg inntil/oppå spedbarn.
 
Poenget er at det ikke har skjedd. Det er to tilfeller hvor de har mistenkt at det har vært katt involvert men ingen av tilfellene har de kunne bevise at katten har vært en medvirkende årsak til krybbedød. Alle barnedødsfall undersøkes og registreres, det forskes på SIDS kontinuerlig og føres statistikker. Ingen ting tyder på at katt har tatt livet av ett spedbarn ved å legge seg oppå/for nære, og med tanke på hvor mange katter og spedbarn som befinner seg i samme hus sier det litt :) For all del, dyr skal aldri være sammen med barn uten at voksne passer på, men selv om katter liker varme og lune steder liker de fleste katter ikke å ligge seg inntil/oppå spedbarn.
Poenget er vel at man burde ta de forhåndsregler man kan for å beskytte barnet sitt. Dessuten ville vel ikke et eventuelt dødsfall forårsaket av dyr blitt registert som sids, men heller ulykke?

Hannkatta mi på 5 kg er skikkelig mammadalt og skal helst ligge heeelt i halskroken min, og da ligger han noen ganger slik at det er vanskelig for meg å puste. Dersom katta blir like glad i baby, så har ikke babyen sjangs til å få katta vekk om det skulle bli ubehagelig.

Mener absolutt ikke man skal være hysteriske, blir selv helt fortvila over stemors bekymringer for babyen. Men bare fordi noe er usannsynlig at det kan skje, så betyr det ikke umulig. For oss vil det ikke være noe problem å holde kattene unna soveplassene til baby, så da gjør jeg det.
 
Her ble det aldri noen problemstilling da kattene skydde alt som hadde med mini å gjøre som pesten. Dvs de kan ligge i senga hans når han ikke er der, men så fort han er i nærheten stikker de til tryggere plasser :p vært sånn siden han ble født, nå nærmer han seg 2
 
Tror nok ikke alle tilfeller er dokumentert, for vet om et tilfelle hvor en katt la seg over ansiktet til en baby som sov i vogna si ute og den babyen døde.
 
Katten min er så lydig han att d er nesten skummelt verken vært i noen av babytingene,så er litt overrasket eneste bekymringen jeg har er att babyen blir allergisk. Masse lykke til ❤
 
*sniker fra oktober*
Jeg ville egentlig bare.. lukket døren allerede nå, selv om du sier du vil gjøre annet.
Rett og slett fordi; katten vender seg til at døra er lukket, etterhvert. Jeg har latt kattene sove på rommet mitt før, men som gravid, og spesielt etter at babyutstyr kom på rommet, har jeg lukket døren. Og joda, det hender seg jo likevel at døren ikke blir skikkelig lukket, eller så.. men.. jeg synes det er bedre å ta kampen med ræmjing fra katt på natten FØR baby kommer, fremfor å risikere at katten holder en våken i TILLEGG til babyen senere. :p
Nå har mine sluttet å prøve på å komme inn.. :)

Men å dekke med et laken foreløpig er sikkert heller ikke så dumt. :)
 
Takk for tips alle sammen. Jeg tror egentlig mest at katten vil bli litt redd babyen så ikke sikkert hun vil prøve på å sove i senga etter at lillejenta har kommet. Har dekket hele sprinkelsenga med et stort laken og lukket også døra til soverommet i natt. Så håper jeg pus venner seg til det :)
 
Dekk den til for nå. Når baby kommer er sjangsen veldig stor for at pus holder seg borte en god stund. Vår pus prøvde å ligge i alt av babyutstyr og nå, 10 uker etter baby er her har hun ikke prøvd å ligge på/i noe.

(Og nei, katten kommer ikke til å legge seg på babyen og kvele den. Dere kommer garantert til å få den kommentaren når dere har katt i hus :meh: Research viser at det er en vandrehistorie og det er to mistenkte tilfeller i moderne tid (sverige og england) og ingen av de er bekreftet).


Vil ikke spre skremsel, men var et tilfelle rett utenfor barnehagen til ene søskenbarnet mitt (dette var tidlig 2000-tall ) Hvor en barnevogn ble stående ute på vinteren mens moren var på foreldremøte inne. Hun fulgte ikke med på vognen av en eller annen grunn og hadde ikke på myggnett. Da hun kom ut 45 min senere lå det en katt på ansiktet til babyen og varmet seg, og babyen døde dessverre. Vet ikke om dette er mer normalt at skjer utendørs på kjøligere dager, sånn at det er noe som helst skjer ved vognsoving. Men bruk alltid myggnett på vogna året rundt, og inne følger man jo jevnlig med tenker jeg da så der går det fint :)
 
Poenget er vel at man burde ta de forhåndsregler man kan for å beskytte barnet sitt. Dessuten ville vel ikke et eventuelt dødsfall forårsaket av dyr blitt registert som sids, men heller ulykke?

Hannkatta mi på 5 kg er skikkelig mammadalt og skal helst ligge heeelt i halskroken min, og da ligger han noen ganger slik at det er vanskelig for meg å puste. Dersom katta blir like glad i baby, så har ikke babyen sjangs til å få katta vekk om det skulle bli ubehagelig.

Mener absolutt ikke man skal være hysteriske, blir selv helt fortvila over stemors bekymringer for babyen. Men bare fordi noe er usannsynlig at det kan skje, så betyr det ikke umulig. For oss vil det ikke være noe problem å holde kattene unna soveplassene til baby, så da gjør jeg det.

Eg er enig! Jentene mine har kvar sin katt, men etter at eg fleire ganger har komt inn på soverommene deiras og funnet kattene liggende nesten over ansiktet (tett opptil men ikkje direkte oppo) har det blitt slutt. Jentene er store og ville jo ikkje blitt kvelt, men veldig tydelig at kattene elsker å ligge nært. Er absolutt ikkje usannsynlig at ein katt kunne lagt seg oppi ein baby, så det kan jo umulig være myte.

Her blir soveromsdører lukket og kattene er blitt ivrige på å jakte om nettene. Har også kjøpt slyngevugge for å legge baby i, så blir ikkje vugge el i oppholdsrommene her, nettopp pga kattene. Handler også om flått, bakterier og slikt, vil ikkje ha kattene nær baby eller baby sitt utstyr det første året.
 
Sniker fra desember. Med førstemann fikk jeg tips om å legge sølvfolie i vogn, seng, osv i god tid før baby kom. Katter liker ikke lyden/følelsen når de hopper oppi da visstnok. Funka ikke på min katt da, men hun holdt seg langt unna når ungen kom :hilarious:
 
Flere som har katt her? Nå har det kommet litt babyutstyr her og pus er veldig nysgjerrig. Jeg monterte opp sprinkelsengen i går, og katten hadde selvsagt benyttet muligheten til å sove i den i natt. (Fikk vite det først da jeg våknet fordi samboer hadde sendt meg snap). Vi tenker selvsagt å lukke døra når babyen kommer, men akkurat nå er jeg så mye på do i løpet av natta at det er ikke alltid døra går igjen nå. Pus blir også fornærmet og mjauer og klorer på døra når den er lukket. Er det noen mulighet til å holde pus borte fra senga foruten om å lukke døra? Hun får selvsagt ikke lov, men katter har en tendens til å gjøre som de vil likevel.

vi lot katten undersøke og sove i både seng, bilstol, vogn og babynest før babyen kom så alt skulle være ferdig undersøkt. Etter babyen kom har katten holdt seg unna alt sammen. Hun tør nesten ikke snuse på babyen.
 
Back
Topp