Katt og baby

babylykke2025

Blir kjent med forumet
Jeg venter barn i mars og har en innekatt som sover på soverommet vårt om natten. Da vi fikk katten hadde vi egentlig bestemt oss for at vi ikke ville ha han på soverommet, noe vi prøvde på i et halvt år, men han ble aldri vant til det (trodde det bare skulle ta noen uker); mjauet og skrapet på døren hver natt, så endte med at han fikk sove på rommet vårt. Jeg lurer veldig hvordan det skal gå når vi får baby. Noen som har katt og har noen gode råd?

Enten må vi prøve å avvenne han fra å være på rommet vårt igjen, noe jeg vet kan bli problematisk, eller kjøpe kattenett til babysengen. Noen som har erfaring med kattenett? Tenker det kan bli veldig tungvint, så måtte fått tak i et med glidelås i så fall, så det er enkelt å løft ut og inn baby, men ser ut som det er vanskelig å få tak i og usikker på kvaliteten på de som f.eks selges på Amazon..

Får også dårlig samvittighet om katten ikke får være på soverommet vårt da vi har veldig liten leilighet, så han har ikke så mye plass å være på, i tillegg er han veldig selskapssyk og vil helst være sammen med oss hele tiden (også på do, hehe). Men må selvfølgelig finne en løsning som er trygg for baby og som ikke er tungvint når baby må opp mange ganger i løpet av natten.

Tar gjerne i mot alle tips fra andre katteeiere :)
 
Vi har to katter, men de kan gå ut og inn som de vil. Da yngstemann ble født i sommer, fikk de lov til å være ute om natten. Vi opplevde aldri problemer ellers, f.eks. at kattene skulle finne på å legge seg ved babyen osv. De var faktisk ikke interesserte i å nærme seg babyen eller meg de første ukene. Sikkert pga ukjent lukt. Den ene katten sover hos oss nå, og har ALDRI vært borti sprinkelsengen.

Det er vanskelig å avvenne en katt, men ikke umulig. I så fall er det lurt å begynne i god tid før fødselen. Dere vil nok være slitne og prioritere barnet etter fødselen, så jeg ville prøvd med å få henne til å sove et annet sted. Men det kan ta et par uker med desperat mjauing...
Jeg har ikke erfaring med trygge nettinger til sprinkelseng. Og hva om dere har lyst å samsove i en periode? Dere kan vurdere sånne ting før dere tar en avgjørelse.
 
Back
Topp