Katt og baby

Chriztine

Forumet er livet
Augustmødrene 2014
Desemberskatter 2016
Har noen av dere katt? Hvordan skal dere gjøre det/har gjort det når dere får baby?

For hver person som vi forteller om graviditeten, får vi spørsmål om de to kattene vi har. Om vi skal gi de bort, at de kan legge seg på babyen osv....... Personlig så tenker jeg at dette ikke er noe problem, og blir egentlig svært irritert når folk tar det opp. Det er bare viktig å ta forhåndsregler (som med alle dyr). Kattene får ikke lov til å være på soverommet, kattenetting på barnevogn osv. Jeg legger jo heller ikke barnet mitt igjen på kjøkkenet mens jeg går og dusjer,så det er ingen fare der akkurat....

Har noen erfaringer eller tips?

Så teit. Det er jo ganske mye man kan være bekymret for, men det er da utrolig mange som har katt og baby? Det er jo bare som du sier, at du skal passe på situasjoner med katt og baby? Det er jo ikke sånn at katter kan åpne dører og gå hvor de vil, så du kan jo styre dette? Ha baby og katter i separate rom når du ikke er sammen med babyen, eller ha netting over vognen? Vi har to naboer som har katt og baby. Jeg vil tippe at det er veldig veldig vanlig. Jeg har ikke blandet meg noe oppi hvordan naboene gjør dette, men jeg ser jo at de har kattenetting på vognene sine hvert fall. Det ville jeg hatt uansett selv om vi ikke har katt selv, fordi det er katter i nabolaget.

Vi har hatt katter når vi har hatt baby'er dette har aldri vært noe problem. Så lenge du passer på hvor katten og baby'n er så er det ikke noe stort problem. Synes ikke man skal kvitte seg med dyra sine bare fordi man får baby :)

Er vel også bra for barn å vokse opp med dyr :)

Har også katt, en liten bortskjemt frøken !! :) Har fått samme spørsmål selv, svarer bare selvfølgelig skal vi fortsette å ha pus :) Kommer til å ta alle forhåndsregler og aldri la katt og baby være alene ! Ska innføre alle endringer til pus før baby kommer i hus så hun ikke skal få negative assosiasjoner til babyen, men er superspent på om hun kommer til å bli sjalu!! Noen erfaringer å dele ?

Har selv 2 katter og de er like mye familiemedlemmer som resten av oss. Er bare å ta forhåndsregler så er det jo ikke noe problem :)

Ja, ikke sant! Skulle ønske jeg kunne quotet alle, er enig!!
Man må jo ta forhåndsregler, men det skal jo gå helt fint. Er jo, som nevnt, veldig vanlig med katt og baby.

Skal også, som Barris skrev, begynne med litt endringer før babyen kommer. Er jo viktig at dyrene ikke føler at babyen gir dem negative følelser.

Tenker at det går helt supert, synd bare alle andre jeg møter på er så negative ;)

Vi har katt, og jeg ser ikke problemet? Er vell ingen som lar babyen være alene sammen med verken hund eller katt at det skal være noen fare?

Vi har katt, og hadde katt da snuppa var baby. Det gikk veldig fint. Vi har ny katt nå, men tror nok det skal gå veldig bra denne gangen også. Er bare å ta forhåndsregler å passe på at ikke katten legger seg oppi vugga/vogna. Pusen vi har nå er veldig glad i å kose og å ligge oppi ansiktet :p men tror nok ikke hu kommer til å bry seg så mye om babyen :)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Enig med alle her, ingen problem
Med katt og baby, bare å ta noen forhåndsregler:) og vi var streng med katten at den ikke fikk legge seg i vogn, vugge når det stod fremme, også før babyen kom. Og det har ALDRI vært noe problem hos oss:)) katten var jo også vår "baby" :)

Har ikke tenkt at dette blir noe problem nei. Vi har 2 katter, og det er jo nesten kattene dette blir vanskeligst for. De får plutselig noen restriksjoner de ikke har hatt frem til nå.

Enig med alle her, ingen problem
Med katt og baby, bare å ta noen forhåndsregler:) og vi var streng med katten at den ikke fikk legge seg i vogn, vugge når det stod fremme, også før babyen kom. Og det har ALDRI vært noe problem hos oss:)) katten var jo også vår "baby" :)
Det er godt å høre :) Kattene er jo en del av familien de også, så man får det jo til å fungere om man vil, tenker jeg :)

Vi har katt, og jeg ser ikke problemet? Er vell ingen som lar babyen være alene sammen med verken hund eller katt at det skal være noen fare?
Nei, skulle jo ikke tro det, men det er visst alle andres bekymring :p

Så lenge man tar sine forhåndsregler så ser jeg ingen problem å ha katt og baby :) det er jo derimot slik at barn som har dyr i hus når de er små blir ansvarsbevist når de blir eldre, å er ikke det positivt så vet ikke jeg :D

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Nei, hva folk skal blande seg i .. Kjenner opptil flere som har katt og baby. Jeg har selv hund, og vet at det vil bli endringer for hunden, så vi begynner så smått nå. Jeg kvitter meg ikke med et familiemedlem for at et nytt kommer?!?! Sett flere som har gjort det, og reagerer hver gang!! Greit nok at mange har god grunn, men synes at de somskaffet seg hund i 20-årene, for så å gi den bort etter familieforøkelse pga mangel på tid osv, så tenker jeg alltid, "men du tenkte vel du også at du en gang får barn?? " man skal være ganske sikker før anskaffelse av dyr..

Sorry :p er et tema jeg brenner for.. Har reagert så mange ganger på det :p ble litt utenfor trådtemaet også :p

Vi har både 2 katter og en hund. Hadde katter sist også og de eneste endringene vi gjorde var å ikke la kattene få være på soverommet og brukte kattenett på vogna. Lot de være på stua alene sammen, for jeg var jo uansett ikke langt unna og gikk på do uten å tenke noe på det.

Pusebabyen had like nye rett til å fortsatt være i familien som det nye familiemedlemmet. Med sunn fornuft og bevissgjøring funker det sikkert kjempe bra :) Jeg tenker at katten vår kommer til å skygge banen litt istarten, og så bli nyskjerrig. Han skal få beholde plassen sin på krakken på soverommet vårt og babyens seng blir i andre enden av rommet. Det skal bare gå bra. Hvis ikke, gjør vi endringer :)

Går helt fint med katt og baby. Jenta vår er nå 2,5 år og de har blitt perlevenner :-) Når vi ventet henne så begynte vi med å avvenne katten med å sove på rommet vårt noen måneder før fødsel. Det gikk fint selv om det var noen hjerteskjærende maju fra gangen de første nettene. Litt rart er det men akkurat som pusen skjønte at vi skulle bli fler, og han elsket å ligge på magen min å kjenne på sparkene fra babyen når jeg var gravid :-) Når vi kom hjem fra sykehuset så satte vi bilsetet rett ned på gulvet for at pusen skulle få snuse og bli kjent med det nye faniliemedlemmet. Katten har egentlig aldri brydd seg noe særlig om å sove eller ligge i hennes vogn eller seng, men vi lot de aldri få være alene i samme rom og brukte nett på vogna ute. Nå når vi venter nr 2 så gjør vi det nok på samme måte med avvenning fra soverommet noen måneder før. Pusen har nemlig flyttet inn igjen på soverommet og nå som jenta vår er blitt såpass stor så er det ofte på morgenkvistene at vi alle fire sover i samme seng :-)

Vi har verdens mest bortskjemte innekatt. Jeg er selv spent på hvordan det skal gå. Vi sliter litt med at han ikke liker dører som er lukket, så det holder vi på å trene på nå.

Han har gått opp i vogna et par ganger (har regntrekk på, slik at han ikke går opp i). Tror han gjør det mest for å være nysgjerrig.

Vugga eller senga har han aldri lagt seg opp i. Så vi dropper nett over senga (kommer til å lukke døra inn til soverommet der babyen sover).

Nei, hva folk skal blande seg i .. Kjenner opptil flere som har katt og baby. Jeg har selv hund, og vet at det vil bli endringer for hunden, så vi begynner så smått nå. Jeg kvitter meg ikke med et familiemedlem for at et nytt kommer?!?! Sett flere som har gjort det, og reagerer hver gang!! Greit nok at mange har god grunn, men synes at de somskaffet seg hund i 20-årene, for så å gi den bort etter familieforøkelse pga mangel på tid osv, så tenker jeg alltid, "men du tenkte vel du også at du en gang får barn?? " man skal være ganske sikker før anskaffelse av dyr..

Sorry :p er et tema jeg brenner for.. Har reagert så mange ganger på det :p ble litt utenfor trådtemaet også :p

Ååh, jeg er HELT enig!! Det er også et tema jeg brenner for, så derfor fyrer jeg meg opp 100% når noen nevner det :eek:

Back
Topp