Katt med hoven labb

shewolf

Gift med forumet
Katten vår kom haltende hjem på tre føtter igår. Det viste seg at hennes venstre framlabb er hoven og varm, og hun trår ikke på den i det hele tatt. Men hun spiser og drikker og går på do. Ikke er hun matt i øynene heller. Jeg ser ingen tegn til sår på poten eller på foten hennes. Jeg får også lov til å ta på foten hennes. Men får ikke undersøke den skikkelig. Da trekker hun labben til seg. Men det virker ikke som hun har styggvondt heller. 

Jeg ringte dyrlegen i dag, men de hadde fullt opp. Jeg spurte om det var noe jeg kunne gjøre selv for så å kanskje se an over helgen. Da fortalte hun at det de pleide å gjøre hos veterinæren, var å barbere labben for så å se etter rur, som de så plukket av. Deretter renset de såret med pyrisept og satte de på en antobiotikakur og ga smertestillende.

Nå får jo ikke jeg barbert labben da, siden jeg ikke har noen barbermaskin. Men jeg finner jo heller ikke noe rur eller tegn til sår under poten. Ikke virker det som det er noe brukket heller, fordi katten reagerer ikke på at jeg bøyer leddene hennes i foten og tærne. 

Tror dere det er nok å vaske foten hennes i grønnsåpevann for så å gi henne smertestillende over helga? Jeg har smertestillende for henne liggende fra for noen få mnder siden da hun hadde uvi. Har også antibiotika, men det er jo ikke sikkert det er riktig type, så den dropper jeg.

Hva tror dere?

Hør med dyrlegen om du kan gi den medisinen.

Ellers så e det å følge nøye med på henne. Kanskje holde ho inne i helga sånn at dåkk får fulgt med på om ho bruke foten.

Nå svarer jeg bare helt ut i fra hva jeg tenker, jeg er ingen veterinær.

Men jeg hadde nok gitt henne smertestillende hvis hun har smerter. Måtte ha katten vår til dyrlege for en tid tilbake, da hun kom hjem med smerter i en fot. Fikk tatt henne til dyrlegen dagen etter, og da viste det seg at hun mest sannsynlig har vært i slåsskamp og fått seg et lite bitt i låret som hadde blitt betent. Fikk antibiotikakur og smertestillende.

Men ville nok tatt katten til dyrlegen så de fikk sett på det.

Kan ikke svare på spørsmålet ditt, men katter har ikke labber, de har poter. emoticon

Her holdt katta på å stryke med pga infisert bitt. Følg med allmenntilstanden på katten, om det går nedover så dra til dyrlegen. Går sikkert fint å vaske slik du tenkte :)

jeg ville bare ha venta jeg..... kanskje gitt en smertestillende...

jeg har en katt som har hatt sånn pote som du beskriver og det har gått over etter et par dager.. katten har virket helt fornøyd den, til tross for at den hoppa rundt på 3 bein....

Det høres ut som en god plan du har. Dersom katten skulle vise tegn til forverring i helga så skal det finnes en dyrlegevakt som evt kan kontaktes. Du kan gjerne avvente med smertestillende, en ulempe med å gi det kan nemlig være at pus ikke lenger merker at det gjør vondt og derfor belaster foten mer enn ønskelig, slik at det blir verre.

Kanskje katta har fått flis? Du kan jo prøve grønnsåpevann for å "lokke" den ut om det er noe inni der. Og sørg for å følge med på allmentilstanden og ha nr. til vetrinærvakt klar til helga.

Knøttemammaen skrev:
Det høres ut som en god plan du har. Dersom katten skulle vise tegn til forverring i helga så skal det finnes en dyrlegevakt som evt kan kontaktes. Du kan gjerne avvente med smertestillende, en ulempe med å gi det kan nemlig være at pus ikke lenger merker at det gjør vondt og derfor belaster foten mer enn ønskelig, slik at det blir verre.

Jeg tenkte litt på det etter at jeg skrev innlegget. Hun spiser jo og er som vanlig, bortsett fra at hun hinker på tre føtter. Så er vel egentlig ikke nødvendig med smertestillende.

Jeg tror faktisk at jeg venter til over helga med å dra til dyrlegen, om det ikke forverrer seg da. Forbedrer det seg er det ikke sikkert vi behøver dyrlege heller.

Men nå SKAL jeg bestille forsikring på kattene altså! For dette er faktisk 3. gangen jeg angrer på at jeg ikke har tegnet forsikring! Har vært til dyrlegen 2 ggr før med en infisert bakfot + en urinprøve på katten pga. uvi. Ulykker med denne katten, dukker alltid opp når det minst passer.. Håper hun blir bedre i løpet av helga nå, og at vi slipper å dra til veterinærvakt.

*lykkeligst* skrev:
Kanskje katta har fått flis? Du kan jo prøve grønnsåpevann for å "lokke" den ut om det er noe inni der. Og sørg for å følge med på allmentilstanden og ha nr. til vetrinærvakt klar til helga.

Funderer litt på om hun har fått en flis eller glassprott e.l. inni poten, siden jeg ikke ser noe sår/rur. Men er vanskelig å få sjekket skikkelig. Får lov til å se litt og ta og kjenne på den, men ikke så veldig nøye.

Hun kan jo ha forslått/forstuet den, trenger ikke være et sår.
I værste fall så kan hun også ha brukket noe, men katter brekker heldigvis ikke ben så ofte.

Men halter hun fortsatt etter helgen, så ville jeg tatt en tur til veterinær, de vil sikkert ta et bilde av foten for å utelukke brudd også.

Venus83 skrev:
Hun kan jo ha forslått/forstuet den, trenger ikke være et sår.
I værste fall så kan hun også ha brukket noe, men katter brekker heldigvis ikke ben så ofte.

Men halter hun fortsatt etter helgen, så ville jeg tatt en tur til veterinær, de vil sikkert ta et bilde av foten for å utelukke brudd også.

Ja, kommer til å ta turen til vet etter helgen dersom hun ikke er bedre :)

For ein liten måned siden så hinka katten vår rundt på 3 bein og. Her også var allmentilstanden fin, og vi fikk lov til å ta og kjenne litt på poten. Dagen etterpå så var hevelsen på vei ned, og neste kveld så la ho litt vekt på den igjen.
Her var det nok kun ein forstuing, og etter noken dager så var den mykje bedre :-)

Høyres ut som du har ein god plan :-)

grønnsåpevann og smertestillende hørstes bra ut:)

min katt var sånn - dyrlegen kjente litt rur og tok tak i hår akkurat over ruren og nappet det ut. da så vi to små "hull" antageligvis etter tennene til en annen katt. Han fikk antobiotika og var bra igjen 2 dager etter. ingen smertestillende.

Hun hinker fortsatt på tre føtter, og labben er hoven. Har fortsatt ikke greid å finne noe rur. Hun spiser, drikker, går på do, kommer og vil ha kos og vil ut. Hun er som vanlig, bortsett fra at hun kun bruker 3 føtter. Ringte veterinæren idag og vi skulle få komme. Men nå har jeg et annet problem; vi har egentlig 2 biler, men rett før påske kræsja den ene bilen, og den andre bilen har ikke viftereim, da den gikk av. Bussen går for sent til at vi rekker veterinæren. Ikke finner jeg noen som vil kjøre heller, siden vi begge lå rett ut igår med oppkast, diare og magesmerter (mest sannsynlig matforgiftning). Aller biler jeg vet om vi kunne ha lånt er opptatt både i dag og i morgen. Og onsdag har jeg eksamen. Men katten kan jo ikke gå sånn helt til torsdag!

Tenker så det knaker nå for å finne ut hvordan vi skal komme oss til veterinæren. Er liksom ikke bare å ta sykkelen heller, fordi nærmeste smådyrveterinær er ca. 45 min unna med bil...

Tror dere "gårds-dyrleger" kan ta seg av noe sånt på en katt da? 

Nå har jeg vært hos dyrlegen med pus. Hun hadde fått en infeksjon fra et sår i den ene "tå-puta". Enten har hun tråkket på noe, eller så har hun blitt bitt av noe. Tipper det siste, siden det er framlabben.

Skal på kontroll med henne igjen om 1 uke.

Er så utrolig glad for at det ordnet seg med bil idag!

Bra du kom deg til veterinæren... Hadde det ikke vært noe "alvorlig" så ville det vært bedre i dag, så det var nok lurt å ta seg en tur til dyrlegen :)

Back
Topp