Katt, mark, smitte, barn HJELP!

Vask han godt og håp på det beste..  :-S

Jeg haaater katter, og enda har vi en katt. Hehe. Håper virkelig ikke at gutten din fikk mark nå, men tror nok at må putte enten bæsjen, marken eller fingra i munnen for å bli smitta. Troooor jeg.

Kallenavn ikke valgt skrev:
mark fra katt smitter ikke til barn.

Det stemmer da ikke?? Både bendelorm og spolorm (eggene fra disse i avføringen til katten) kan smitte til mennesker såvidt meg bekjent..

Ja, man kan smittes av kontakt med katteavføring. Inkubasjonstiden for de fleste typer mark og orm er ca 2 uker. Kjøp inn Vermox mikstur/tabletter og ha liggende, så er det bare å gi. For vanlig barnemark trenger man ikke å kontakte lege, for andre typer bør man det.

De marktypene som smitter til mennesker, er dyrene ofte bare bærere av, de får ikke marken selv.

Det er nok ikke helt greit å bli smittet av toxoplasmose heller: http://nhi.no/foreldre-og-barn/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/toxoplasmose-1758.html. Katter er ofte bærere av det, og man kan ellers ofte få det av uvaskede grønnskaker og frukt og dårlig kokt/stekt kjøtt.

Som gravis bør man ikke bli smittet av dette, da det kan skade fosteret. Jeg har katt, og bruker hansker når jeg håndterer feks kattesand. Vasker alltid hendene når jeg har kost og børstet henne før håndtering av mat og spising.

Man kan få småmark (og det klør som besatt i rompa, jeg hadde det som barn) av å spise sand mm også, selv om det ikke trenger å ha npe med katter å gjøre. Bakterier og parasitter finnes overalt, men det aller meste er ufarlig. Man skal jo leve :-)

Back
Topp