Katt!! Blir gal! Tips?

Pallar

Elsker forumet
Vi har skaffa oss en omplasseringskatt. Hun har hatt ett hjem før oss. Vi har hatt henne siden påske, og jeg kjenner jeg blir gaaaal i hodet av denne katta. Hun har ved flere anledninger både tissa og bæsja inne, uten og i heletatt gitt ett lite hint om at hun vil ut. Sist gang hun gjorde det, så sto både verandadøren og ytterdøren åpen. Jeg slipper henne ut på natten, men det går ca en halvtime, så henger hun i sprossene på soveromsvinduet, og skraper på vinduet med klørne, samt at hun mjauer i ett sett. Hun gir seg ikke før hun får inn. I natt satt hun der fra 00.00-09.00 Jeg blir gal. Hva feiler det månsen?

Hun er forresten frisk! Har vært hos vetrinær to ganger siden vi fikk tak i henne. De har sjekket henne grundig, og konkludert med at hun er frisk.

Slipp den ut og inn ofte!
Ut en halvtime, inne et par timer, ut en time ++
Katta mi er ute i 10 min, inne i 5 timer, ute i 10 timer, inne et par timer ++
Den velger selv når den vil ut og inn.

smash skrev:

Jeg slipper ut katten ofte. Hver gang den er på kjøkkenbenken faktisk :P Og det er flere ganger om dag. Men jeg har som regel at den skal være ute om natten, og når vi er borte. 

Bøddi Hålli skrev:

smash skrev:

Jeg slipper ut katten ofte. Hver gang den er på kjøkkenbenken faktisk :P Og det er flere ganger om dag. Men jeg har som regel at den skal være ute om natten, og når vi er borte. 

Hvorfor vil du at den skal være ute om natta?
Min sover i armkroken min hver natt:)

RobinHood skrev:

Vi hadde en katt som var akkurat lik din, han ble tatt fra mor (fordi han skulle avlives) bare 4 uker gammel, og jeg kunne ikke si nei.. Jeg oppdro han som jeg har oppdratt andre normale katter, men han ble aldri normal.. I tilegg til at han dreit, tisset osv.. Så beit han oss bare sånn plutselig, angrep på en måte..

Vi avlivet han før han var 1 år, gikk ikke an å ha en sånn katt, og han hadde det ikke godt med seg selv.. Han hadde også vært til veterinær flere ganger, han var kastrert og alt var helt normalt. Bortsett fra at han var "klikk" i hode.. Prøvde alt av råd, men ga opp til slutt og ville ikke la han lide heller, noe han tydeligvis gjorde.

Katten her virker ikke klikk i hodet, men hun vil bare være inne hele tiden. Hun er snill og kosete, og tolererer ganske mye fra barna. Men at hun driter i både deres og vår seng, samt pisser på gulvet til stadighet, takler jeg ikke! Så mjauer hun heeeele tiden. Går i føttene våre og mjauer i ett sett. Værre enn en kolikkunge altså :P Jeg har hatt en, så jeg vet hva jeg snakker om :P

smash skrev:

Bøddi Hålli skrev:

smash skrev:

Hvorfor vil du at den skal være ute om natta?
Min sover i armkroken min hver natt:)

hehe, sikkert koselig det :P Men jeg vil sove i armkroken på kjæresten min :P
Jeg har den ute for at jeg ikke har tid til å vaske kattebæsj hver morgen :P

Hva med å sette inn ei kasse?
Kan være mange grunner til at hun ikke vil gå på do ute. Det kan være andre katter som er høyere på rangstigen enn henne, og det kan være nok til å ikke ville gå på do ute. Katter er komplekse dyr, og ikke alltid lette å forstå seg på. Jeg hadde latt henne være inne om natta, med kasse.

vi har også en omplasseringskatt. Fikk ho fra dyrebeskyttelsen da ho var 6 mnd. Ho vil også BARE være inne. Står å mjauer og hopper på døra etter bare et par min ute. Ho gikk også på do over alt, venta gjerne med å gå på do til ho kom inn!!! Løsninga her er at ho har en kasse inne, så ho kan gå på do der i stedet for i resten av huset. Vil også ha ho ut på natta!! Men når vi endelig har fått gutten vår til å sove greit på natta, nekter jeg å bli vekt av en katt! Så vi har ho foreløpig inne på natta (går på do i kassa), så øver vi på å ha ho ute litt på dagen

Hva med å sette en kasse inne? for så å flytte den nærmere og nærmere døra... og hive den ut etter endel uker... og se om katta går i denne ute da? :)

Evt bare ha kasse inne.

Sunniva snopesyk skrev:
Hva med å sette inn ei kasse?
Kan være mange grunner til at hun ikke vil gå på do ute. Det kan være andre katter som er høyere på rangstigen enn henne, og det kan være nok til å ikke ville gå på do ute. Katter er komplekse dyr, og ikke alltid lette å forstå seg på. Jeg hadde latt henne være inne om natta, med kasse.

Enig med Sunniva!

Og husk å tømme kassen ofte, gjerne etter vært dobesøk, og bruk en sand som klumper seg, da er du i hvert fall sikker på at kassen er ren og innbydende. Plasseringen av kassen kan også ha betydning for enkelte katter, ikke sett den i nærheten av en ytterdør, og ikke i nærheten av mat eller vann.

har du prøvd å ha do kasse til katten inne? evt holde katten inne på natten?har den dokasse inne så er det jo ikke problem å være inne på natta. ellers har jeg ingen forslag desverre.

Back
Topp