Katolsk lege "tvinges" til å gi ut p-piller

LittleMonkii

Forumet er livet
Men det skulle vel bare mangle? 
...
Foto: Vidar Ruud, ANB/arkiv

Katolsk lege må gi ut p-piller

VINJE: En katolsk lege i Edland kan ikke nekte ut å skrive ut resept for prevensjon til kvinner. Det har Helsedepartmentet slått fast.

Per Boseth JohansenPER BOSETH JOHANSENProfil E-post
Publisert 31.10.2011 kl 07:57 Oppdatert 31.10.2011 kl 08:11

Den katolske legen Gunnar Grøstad Johnson har høstet kritikk i bygda fordi han nekter å skrive ut prevensjon på grunn av sin religiøse overbevisning.

- Alle hormonelle prevensjonsmidler kan ha en aborterende effekt, og jeg reserverer meg mot å fremkalle aborter, sa Johnson til NRK da saken kom opp i april.

- Jeg tror livet er hellig og ukrenkelig, og jeg må da holde fingrene av fatet i enhver situasjon hvor liv er truet, sa han den gangen.

Det går nå ut en presisering til alle norske kommuner om at fastleger i Norge ikke kan reservere seg mot å skrive ut prevensjonsmidler, melder NRK. Nå lover ordfører Arne Vinje (SV) at kommunen skal endre praksis.

– Da må vi bare slå fast at det forbeholdet som vi har akseptert her i Vinje kommune når det gjelder fastleger, ikke lenger gjelder. Og da må vi bare ta det til etteretning, sier Vinje til Nrk.

http://www.ta.no/nyheter/article5789357.ece

Hjelpes...

Men altså, hvis det går mot hans tro så er nok ikke almennlegeyrket noe for ham! Men på den andre siden så kan jeg ikke gå god for å be en person om å gå mot sin religiøse overbevisning.
Hvis han kan løse dette så smidig med å henvise alle forespørsler om prevensjon til en annen lege, uten å presse sitt synspunkt på pasientene så kan jo dette gå likevel. Og hvis pasientene vet at denne legen ikke gir ut prevensjon så kan de jo bestille time hos en annen lege i det ærendet. Jeg kunne ha gått med på noe slikt dersom legekontoret faktisk var behjelpelige! Jeg er ikke fan av å måtte gå til samme lege for alt uansett og ønsker at man kan "shoppe" leger etter hva de er gode på (vi har en lege som også er kiropraktor og ei som er gynekolog, tenk å kunne velge?)

Uansett, hvis systemet er slik at leger kan med bakgrunn i religiøs overbevisning nekte å gi ivf til homofile kvinner, nekte å utføre abort og så videre, så forstår jeg at prevensjon kan inkluderes... Men det virker temmelig søkt for prevensjon er jo noe vi tenker på som helt normalt og akseptert! For noen er det å tukle med naturen... (men medisin generelt er jo også å tukle med naturen... Blir forvirret av min egen filosofi her nå, he he!)

Nei, men jeg tenker at man gjerne må velge mellom å følge sin religion eller yrket. Dårlig kombinasjon igrunn.. Hva sier han til unge mennesker som har et seksuelt forhold da? Ikke bruk beskyttelse?

LittleMonkey skrev:
Nei, men jeg tenker at man gjerne må velge mellom å følge sin religion eller yrket. Dårlig kombinasjon igrunn.. Hva sier han til unge mennesker som har et seksuelt forhold da? Ikke bruk beskyttelse?

Huff, nei som jeg sa, almennlege er nok ikke det riktige yrket for ham... Men jeg håper at han kan snakke om alternativene eller henvise til en annen lege med sin religion som forklaring.

Ja, det synes jeg er rett og rimelig, eller så får han finne seg en annen jobb...

Rekekreke skrev:
Ja, det synes jeg er rett og rimelig, eller så får han finne seg en annen jobb...

Jaggu!

Back
Topp