Kateter og keisersnitt, forskjellig praksis.

Bkno6662862

Andre møte med forumet
Jeg har hatt et planlagt KS og fikk da urinkateter som ble værende til dagen etter snittet. Nå skal jeg ha KS igjen men i brosjyren til dette sykehuset står det at kateteret blir tatt ut etter et par timer? Det kan da ikke være forsvarlig? Ofte er det jo slik at blæren ikke har oppnådd sin funksjonlitet selv om du har fått tilbake føllsen i bena etter en spinlbedøvlse.

Hva er deres tanker om dette? Kan man be om at kateteret blir sittende til dagen etterpå?
 
Jeg har hatt to KS og kateteret ble fjerna ett døgn etterpå.

Oliver 25.01.12 Victor 25.11.13
 
Mitt ble fjernet 2 dager etterpå.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Ja som sagt på førstemann så ble det fjernet etter ett døgn, så ble litt usikker på hvordan det skal gå om de fjerner det etter et par timer på mitt nye sykehus... Synes dette høres veldig merkelig ut. Man blir jo pumpet full av intrevenøs væske og skal man da fly opp på do hver time etter en stor operasjon?? Høres ikke forsvarlig ut.
 
Jeg tok keisersnitt og ville ta ut katteteret så fort som mulig etterpå. Så ca 3-4timer etterpå var det ute. Dette angret jeg veldig på dagen etter, fordi jeg hadde vært alt for mye opp på do og "brukt" meg litt for mye den dagen de tok det ut. Ble liggende ekstra leng pga det.. Så jeg ville spurt om å få ha det til dagen etter hvis det er mulig:)
 
Ja det er det jeg er redd for. Lå på ullevål første gang og de mente det var viktig å hvile den første dagen. Skal på ahus neste gang. Noen som har hatt KS der?
 
Et urinkateter representerer en infeksjonsfare, og på grunn av dette fjernes de så fort det er mulig. Hos mange pasienter kan man ta det ut kort tid etter at spinalbedøvelsen har sluppet taket. Det ideelle etter en operasjon er å komme seg opp i bevegelse så fort som mulig, selvfølgelig i forsvarlige former. Dette for å forebygge blant annet blodpropp. Det er ikke dermed sagt at man skal løpe maraton. Opp og stå, gå på do, tusle litt, det klarer de fleste med mindre noe spesielt har oppstått. Å ta ut kateteret gjør at man må fortere opp, og kommer raskere i gang. For en del år siden skulle pasientene ligge etter operasjoner, men i dag vet vi at det skaper masse komplikasjoner, og øker antall liggedøgn. Dersom keisersnitt går helt fint, og gynekologene under operasjonen ikke må manipulere med blæren din, vil det gå helt fint å tisse når kateteret fjernes. Du får sikkert beholde det hvis du vil, men det hadde ikke jeg gjort.
 
Hei på deg :)

Innen dette feltet er det nok ganske forskjellig praksis. Jeg tenker at det er lurt å snakke litt med personalet når du møter opp og få litt mer info om hvorfor de gjør som de gjør. Ting kjennes alltid tryggere hvis man forstår hvorfor de gjøres!
Der jeg jobber er det vanligste at kateteret fjernes samme dag som et planlagt keisersnitt er utført. Typisk midt på ettermiddagen, hvis keisernsittet er gjort på morgenen. Det handler om flere forskjellige ting: Jo før man mobiliseres jo raskere kommer man seg vanligvis. Fordøyelsen fungerer bedre (pga den morfin man får som smertelindring kan magen lett gå litt i stå). Risikoen for blodpropp minskes betydelig (heldigvis er den jo veldig liten fra før!) Infeksjonsrisikoen i urinblæren minskes jo før kateteret fjernes.
Som innlegget over også nevner er det forsiktig mobilisering frem og tilbake til toalettet og kanskje en runde rundt sengen, så man tar det ganske med ro uansett ;-)

Masse lykke til videre da!

Jordmor Ragna.
 
Back
Topp